Nekonečné čakania v špičke, nebezpečná doprava, dlhé prestoje na zelenú. Úsek od Školskej po Gorkého polícia dokonca vedie ako úsek so zvýšenou dopravnou nehodovosťou.
SPIŠSKÁ NOVÁ VES. Aký pohľad na TOP trojku križovatiek v centre majú kompetentní, sme sa opýtali dopravných policajtov i mesta. Skúsenosťami prispeli aj samotní vodiči.
Novovešťan Miroslav Hric býva na Kozom vrchu, do centra jazdí pravidelne. „Veľmi krátky impulz je na križovatke pri Metropole. Najhoršie je to však na Elektrárenskej. Prejsť v špičke je takmer nemožné. Odbočiť z Hviezdoslavovej na Školskú dá zabrať,“ podotkol Miroslav, ktorý by na Školskej privítal semafory.
Marek jazdí do metropoly Spiša často. Najdlhšie sa načaká na križovatke Školská – Letná – Zimná. „Keď sa vám podarí prejsť túto križovatku, určite vás zastavia ďalšie. Radšej jazdím po okruhu či k železničnej stanici alebo k nákupným centrám. Je to rýchlejšie. Ak mám niečo v centre, zaparkujem na parkovisku a idem peši, vyhnem sa čakaniu i kolíziám.“
Rizikové križovatky
Rôzne pohľady na situáciu a riešenie križovatiek majú dopravní policajti i mesto. Spoločným je snaha riešiť ju.
Podľa slov riaditeľa Okresného dopravného inšpektorátu v Spišskej Novej Vsi Miroslava Mnícha ostatnou zmenou v roku 2008 bola zmena hlavnej cesty na križovatke pri hotelovej škole. Hoci už vtedy bol v pláne kruhový objazd, polícia presadila zmenu. A tá priniesla ovocie.
„Dovtedy sme tam každý týždeň mali jednu nehodu. Odvtedy sú za tri roky dve. Dopravná situácia sa výrazne zlepšila, aj vodiči si zvykli,“ komentoval.
Ako zdôraznil ulice, ktoré lemujú tri križovatky v centre, sú úseky so zvýšenou dopravnou nehodovosťou, preto sa na ne polícia najviac zameriava – meranie rýchlosti, riedenie dopravy policajtom a pod. „Pri tejto frekvencii dopravy sa môžu preklasifikovať na nehodovostný úsek,“ skonštatoval.
Osvetlené priechody
A čo dopravná polícia navrhuje? Na Školskej i Gorkého semafory. Školskej by pomohli i viditeľné priechody pre chodcov, zvýraznené červenou či osvetlené. „Na ulici je gymnázium, blízko strojnícka škola, je tu veľký pohyb školákov a cesta je štvorprúdová. Jednoznačne by pomohli dopravné ostrovčeky,“ uviedol M. Mních.
Na križovatke Elektrárenská – Stará cesta – Rázusova by pomohol kruhový objazd či semafory. „Napríklad, odkedy je kruhový objazd pri cintoríne, nemali sme ani jednu vážnejšiu dopravnú nehodu. Spomínaná križovatka sa mala rekonštruovať v rámci výstavby nákupného centra. Snažíme sa tu riešiť dopravu, najmä v čase špičky i za pomoci policajta, no nie vždy sa to dá,“ zdôraznil.
Vyrieši to nákupné centrum?
„Riešenie spomínanej križovatky, po dohode s investorom, bude vynútenou investíciou pri výstavbe nákupného centra. Počíta s dopravnými portálmi, svetelnou signalizáciou, osvetlením priechodov pre chodcov, dobudovaním cyklochodníka, ktorý dnes končí pri čerpacej stanici a pokračovať bude celým námestím. Ani Košický samosprávny kraj, ani mesto, ako vlastníci ciest, v tomto období nevstupujú do investície výstavby obchodného centra,“ uviedol vedúci oddelenia výstavby Jozef Gonda.
Prípravné práce pred začatím stavby sú už hotové. „Sú vydané príslušné povolenia a je len na vôli investora, kedy sa so stavbou začne. Mesto na začatie prác nemá vplyv,“ doplnil.
Čakajú na externé zdroje
Pred križovatkou na Školskej má „prednosť“ vybudovanie kruhového objazdu pri hotelovej škole. Je to jedna z priorít, ktorú stanovil KSK pri riešení dopravy v meste. Komunikácie oboch križovatiek sú z väčšej časti práve v majetku KSK. Kruháč bude financovaný z prostriedkov EÚ, za spoluúčasti mesta i KSK. „Nástupné ostrovčeky, ako jedno z čiastočných oaptrení na Školskej, áno, je to jedno z možných opatrení. Ide však o komunikáciu KSK a mesto do toho nebude vstupovať,“ upresnil J. Gonda.
Dodal, že mesto ročne vynaloží 640-tisíc eur na bežnú údržbu komunikácií (oprava ciest, údržba svetelnej signalizácie, vodorovné i zvislé dopravné značenia, prístrešky i zastávky pre MHD, parkoviská, dažďová kanalizácia, zimná údržba). Na financovanie rekonštrukcie miestnych komunikácií sú preto rozhodujúce externé zdroje. „Sme však pripravení. Máme stavebné povolenie, projektovú dokumentáciu, ak sa ukáže možnosť získania prostriedkov na miestne komunikácie, budeme sa o tieto prostriedky uchádzať,“ dodal J. Gonda.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš