SPIŠSKÁ NOVÁ VES. Vedenia škôl sú pri výučbe mimoriadne nadaných detí odkázané na vlastnú kreativitu. Ako nám povedal riaditeľ Základnej školy na Ulici Ing. Kožucha v Spišskej Novej Vsi Bohuslav Vaľko, okrem iného si s inými školami vypomáhajú aj formou metodických stretnutí.
„Do tried pre mimoriadne nadané deti vyberáme najskúsenejších učiteľov. Musím priznať, že niektorí to aj vzdali. Je to práca bez príplatkov a okrem toho učiteľ musí k žiakom zvoliť iný prístup, ako v bežných triedach. Keďže nám chýbajú usmernenia z ministerstva, sami hľadáme možnosti, ako vyučovanie v týchto triedach zlepšovať,“ povedal nám B. Valko.
V tejto škole organizujú rodičovské združenia. Učitelia na týchto stretnutiach rodičom konkrétne prezentujú svoje ciele s vysvetlením, ako ich chcú s nadanými deťmi docieliť.
Žiaden vzdelávací program
Nové skúsenosti učitelia nadobúdajú aj na metodických stretnutiach.
„Po dohode s inými riaditeľmi škôl sa vzájomne títo učitelia stretávajú. Koncom minulého školského roka sa stretli učitelia z celého Košického a Prešovského kraja práve v našej škole. Vymieňajú si svoje skúsenosti. Deti na týchto stretnutiach prezentujú svoje ročníkové práce,“ dodal B. Vaľko.
V tejto škole organizujú aj otvorené vyučovanie, na ktoré môžu prísť rodičia či učitelia z iných škôl.
To, že v praxi chýba odborné usmernenie pre učiteľov talentovaných detí, nám potvrdilo aj ministerstvo školstva. „V súčasnosti nemáme žiaden vzdelávací program pre pedagógov, ktorí učia mimoriadne nadané deti. Definícia, akí pedagógovia môžu nadané deti vzdelávať neexistuje a nie je zakotvená ani v predpise,“ reagovala hovorkyňa rezortu Miriam Žiaková.
Bola na otvorenom vyučovaní
Ivana Ratkovská je matkou dvoch detí, ktoré navštevujú triedy pre mimoriadne nadaných. „Starší syn Tomáš je deviatak. V predškolskom veku sa sám naučil čítať a písať. Inšpiroval ho koberec s písmenkami, ktorý sme mali v kúpeľni,“ spomína Novovešťanka.
Prednedávnom Tomáš prezentoval v Bratislave projekt, témou ktorého bolo napojenie rodinného domu na vodu z geotermálneho vrtu. A to všetko v anglickom jazyku.
Dcéra Nina zase navštevuje tretí ročník. „Učiteľky v materskej škole ma upozornili, že má mimoriadnu pamäť. Stačilo, aby jej raz prečítali básničku a vedela ju naspamäť,“ povedala I. Ratkovská.
Táto Novovešťanka tvrdí, že svoje deti nepokladá za géniov, ale je spokojná, že sa im venujú učitelia práve v spomínaných triedach. „Bola som aj na takzvanom otvorenom vyučovaní. Páčil sa mi prístup učiteľov, mali vlastné pripravené pomôcky na vyučovanie, každému dieťaťu sa venovali individuálne,“ dodala I. Ratkovská.
Pochvaľuje si aj vyučovanie angličtiny a nemčiny, jej deti skončia základnú školu so znalosťou dvoch cudzích svetových jazykov.
V triedach pre mimoriadne nadané deti uplatňujú aj rôzne projekty. V tomto roku okrem iného si žiaci dopisujú v anglickom jazyku s rovesníkmi z Brazílie a Japonska.
Skúsenosť učiteľky nemôže stagnovať
Mimoriadne nadané deti učí aj Danica Rímska. Pedagogička s 30-ročnou praxou tvrdí, že je to pre ňu česť a výzva. „Tieto deti sú hyperaktívne, zvedavé, náročné na svoje okolie, citlivé na kritiku a veľmi ťažko odpúšťajú, ak sa nedodrží dané slovo. Trápia ich aj malé neúspechy, rady súťažia a veľmi sa tešia, ak nachytajú, ako sa povie, učiteľa na hruškách, teda ak im nevie odpovedať na nejakú otázku,“ s úsmevom vysvetľuje učiteľka matematiky a geografie.
Ako povedala, pri týchto deťoch nemôže v žiadnom prípade stagnovať. Stále si dopĺňa vedomosti, hoci už učí dlhé roky.
kar
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš