Korzár logo Korzár Spiš
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 17:04

V Poprade odovzdali prvý úsek novej cesty na Kežmarok

Po takmer tri a pol roku výstavby dnes oficiálne spustili diaľničný privádzač z Popradu do Veľkej Lomnice na úseku šesť kilometrov.

Nová štvorprúdová cesta z Popradu.Nová štvorprúdová cesta z Popradu. (Zdroj: Marie Melníková)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

Šoféri, ktorí brázdia cestu medzi Popradom a Veľkou Lomnicou smerom na Kežmarok, dnes dostali predčasný vianočný darček. Po takmer tri a pol roku výstavby oficiálne spustili diaľničný privádzač.

POPRAD. Rozbitá cesta pred výjazdom z Popradu, výtlky, množstvo dopravných obmedzení, robotníci, či ozrutné pracovné stroje na ceste sú minulosťou.

V rámci prvej etapy stavby cesty Poprad - Kežmarok dnes medzi Popradom a Veľkou Lomnicou slávnostne spustili nový šesťkilometrový úsek.

Štvorprúdovka obchádza Matejovce

Diaľničný obchvat značne uľahčí život aj ľuďom z popradskej mestskej časti Matejovce. Denne totiž cez Matejovce prešlo približne 12 300 áut.

„Strašný hluk a výpary z áut mi dosť prekážali. Keď sa chcel vodič dostať z bočnej cesty na hlavný ťah, pri tejto premávke sa odtiaľ ťažko vychádzalo. Dokonca sa tu stalo aj viacero nehôd. Pamätám sa, že tu neraz autá zrazili chodcov, či cyklistov. Z obchvatu sa veľmi teším,“ vyznala sa Matejovčanka Kristína Baďuríková.

V Matejovciach sa veľa načakali aj chodci, ktorí chceli prejsť cez hlavnú cestu. Július Gábor má lekára práve oproti hlavnej ceste. „Mal som obrovský problém prejsť. Autá tu jazdili hore-dole stále, mal som aj strach. Hlavne v piatky som tu čakal aj päť minút. Dnes som pocítil, že už je tu oveľa menej áut,“ rozprával Gábor.

„Bola to bieda, prejsť cez cestu. Málokto nám tu zastavil. Teraz je to paráda,“ povedala Anna Šoltísová.

„Obyvatelia Matejoviec si novú cestu naozaj zaslúžili. Najhoršie chvíle však zažívali majitelia domov postavených hneď vedľa krajnice. Chcel by som sa im poďakovať aj za trpezlivosť, s ktorou tri roky znášali dopravné obmedzenia pri výstavbe novej cesty,“ uviedol minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Privádzač stál 31 miliónov eur

Diaľničný obchvat začali stavať v auguste 2008. Celá výstavba vyšla na 31 miliónov eur bez DPH.

„Veľmi drahý a technicky náročný bol odklon rieky, prekládky inžinierskych sietí. Stavba má niekoľko mostov. Dlhá bola najmä príprava realizácie stavby. Navyše, počas celej výstavby privádzača bola cesta v plnej prevádzke,“ informoval generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest (SSC) Pavel Pavlásek.

Minister dopravy verí, že obchvat prispeje k väčšej bezpečnosti, plynulosti a rýchlosti na ceste prvej triedy. Priznáva však, že bez eurofondov by si takýto privádzač Slovensko mohlo dovoliť len veľmi ťažko.

„Je potrebné si uvedomiť, že Slovensko realizuje rozsiahle investície, pretože má účasť na európskej štrukturálnej politike,“ zdôraznil Figeľ.

Cestu postavilo Združenie I/67 Poprad – Kežmarok (Inžinierske stavby a.s., Eurovia SK a.s., Strabag).

Vo výstavbe ďalších etáp štvorprúdového prepojenia Popradu a Kežmarku sa bude pokračovať pravdepodobne po roku 2013, v novom programovom období eurofondov.

Kolóny a lievik desia vodičov

Aj keď si vodiči nový úsek chvália, poriadne vrásky na čele im robia dlhočizné kolóny na svetelných semaforoch v Poprade a lievik pred železničným mostom v Poprade.

„Keď som touto cestou išla v noci, bola som veľmi milo prekvapená. Z Veľkej Lomnice som bola v Poprade za pár minút. V čase dopravnej špičky ale v aute strávim rovnaký čas ako kedysi,“ tvrdila šoférka Jana Petrusová.

Šéf SSC ale vysvetľuje, že keď si poradili s odklonom rieky, poradia si aj so železnicou.

„Lievik vyzerá veľmi zle a vieme o ňom. Verím, že sa nám podarí urobiť nový most. Je to však v stave príprav. Najskôr sa musia vysporiadať pozemky a technicky sa na prestavbu pripraviť,“ reagoval Pavlásek.

To, že by svetelné semafory spomaľovali dopravu, šéf SSC vyvracia. „Semafory sa len v nedeľu zapli. Sú v skúšobnej prevádzke. Predpokladám, že časové intervaly sa optimalizujú,“ ubezpečil Pavlásek.

Problémový lievik pod železničným mostom ostáva neuralgickým bodom úseku. Foto: Marie Melníková

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 37 118
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 793
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 600
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 419
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 993
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 362
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 7 077
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 013
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 676
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 584
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Historik Henrich Hrehor.

Hodnotí aj súčasný stav v spoločnosti.

10 h
Ilustračné foto

Kde budú robiť antigénové testy.

22. jan
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

16 h
Petra Vlhová dnes ide zjazd.

Sledujte zjazdové lyžovanie s nami.

3 h
Mobilné odberové miesto v budove ružinovskej Polikliniky.

V pondelok sa začalo na Slovensku celoplošné skríningové testovanie, ktoré potrvá do 27. januára.

2 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop