Poisťovňa Dôvera sa nedohodla na zmluvných podmienkach s Nemocnicou Poprad. O situácii sme už informovali. V pobočke poisťovne sa včera začali kopiť klienti. Sú v neistote. Spor nemocnice s poisťovňou naďalej trvá. Obe strany tvrdia, že ten druhý nemá ochotu situáciu riešiť.
POPRAD. Poistencov Dôvery v Nemocnici Poprad ošetria už len v prípade ohrozenia života alebo zdravia, prípadne, ak si za ošetrenie zaplatia. Pacienti sú rozčúlení, nevedia, čo robiť. Prejsť okamžite do inej poisťovne možné nie je.
Podľa hovorkyne poisťovne Dôvera Moniky Šimunovej bola ponúknutá Nemocnici Poprad najvýhodnejšia možná alternatíva, pretože už dlhodobo avizovali nedostatok peňazí.
„Napriek tomu nemocnica nechcela ustúpiť zo svojich požiadaviek. S ostatnými nemocnicami sme sa dohodli,“ povedala hovorkyňa, ktorá tvrdí, že snaha dohodnúť sa tu stále je.
„Ak nemocnica pristúpi na rokovania a prijme ponuku dodatku k zmluve, tak sme ochotní a pripravení rokovať,“ dodala.
Dohoda možná, ale...
Iného názoru je však generálny riaditeľ Nemocnice Poprad Jozef Tekáč. „Navýšili sa platy lekárov aj sestier. Zvýšili sa náklady na poskytovanie zdravotnej starostlivosti. Žiadali sme pri rokovaniach s dvoma poisťovňami, aby zohľadnili toto navýšenie, ktoré sme my nezavinili,“ narážal na fakt, že z dvoch poisťovní sa s jednou dohodli.
„Poisťovňa Union to prijala a zohľadnila potreby financovania pre svojich klientov na 98 percent zo sto. Nie pre nemocnicu, ale pre svojich klientov. Poisťovňa Dôvera zohľadnila potreby financovania pre svojich klientov na úrovni 30 percent zo sto. Tým pádom jedna poisťovňa svojim klientom vyšla v ústrety a druhá nie,“ zdôraznil Tekáč.
Tvrdí, že nemocnica podala niekoľko kompromisných návrhov. „Dôvera ich odmietla. Ďalšie rokovania ani nepripustila. Aj napriek tomu, že sa deklarovalo, že peniaze nie sú, jedna poisťovňa problém dokázala riešiť a druhá nemala ochotu,“ uzavrel Tekáč. Rovnako však pripustil, že dohoda je stále možná.
Ľudia začínajú tŕpnuť
Jozef Bačaj nemá priamu skúsenosť s poisťovňou Dôvera, ale čosi o tom vie: „Moja svokra tam patrí. Mala problém aj v Starej Ľubovni. Tam ju nechceli uprednostniť, pretože patrí pod túto poisťovňu. Viem o tom, že je to podobné aj v Poprade, že nemocnice uprednostňujú iné poisťovne."
Ľubo Gáduš bol objednaný na rehabilitáciu v popradskej nemocnici. „Lekárka ma poslala preč, lebo to vraj nie je zaplatené. Na pobočke mi odporúčali iného lekára. Mne to však nevyhovuje, lebo ja som so svojím spokojný,“ posťažoval sa pred pobočkou.
Dodal, že ho poisťováci požiadali o trpezlivosť, aby počkal, ako sa to vyvinie po Veľkej noci.
Hana Geročová sa o probléme dozvedela z médií. „V pobočke som sa bola na to opýtať. Dozvedela som sa, že je to v jednaní a v horizonte niekoľkých týždňov by to malo byť vyriešené. Povedali, že pokiaľ vraj budem mať akútny problém, tak u zmluvných lekárov ma ošetria,“ povedala Popradčanka.
Stanovisko
Vraj nie je dôvod na paniku
Podľa Kataríny Kafkovej zo Združenia zdravotných poisťovní nie je dôvod na paniku. „Výkazy sa posielajú vždy ku koncu nasledujúceho mesiaca a aj keď ide o výnimočnú situáciu, stále je možnosť, že sa nemocnica s poisťovňou dohodne. Doteraz aj iné poisťovne, ak mali podobný problém, hľadali možné riešenia a k dohode vždy došlo,“ povedala šéfka združenia.
Radí komunikovať s poisťovňou. „Poistenec by mal v každom prípade kontaktovať svoju poisťovňu a tá je povinná jeho prípad riešiť. Každý klient sa posudzuje osobitne a hľadajú sa najvýhodnejšie riešenia pre daný prípad,“ uviedla Kafková.
Šéfka združenia na otázku, či v tejto výnimočnej situácii neexistuje možnosť zmeniť poisťovňu, odpovedala: „Nie je to teraz možné. Toto stanovuje legislatíva. Ak by si aj poistenec podal teraz prihlášku, tá by nadobudla platnosť až od 1. januára 2013.“
mv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš