Korzár logo Korzár Spiš
Štvrtok, 5. august, 2021 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky

Nový most dva roky po povodniach opäť spojil Orlov

Cez rieku Poprad v obci Orlov prešli prvé autá po novom oceľovom moste, pôvodný zničili povodne v júni 2010.

Osádzanie mostnej konštrukcie v novembri 2011.Osádzanie mostnej konštrukcie v novembri 2011. (Zdroj: SITA/Rastislav Ovšonka)

Cez rieku Poprad v obci Orlov dnes prešli prvé autá po novom oceľovom moste, pôvodný železobetónový most zničili povodne v júni 2010.

ORLOV. Obyvatelia Orlova v okr. Stará Ľubovňa už nebudú musieť pri prechádzaní z jedného konca obce na druhý používať 12-kilometrovú obchádzku cez Plaveč.

Prešovský samosprávny kraj dnes odovzdal do užívania nový most cez rieku Poprad. Po moste ako prvá prešla tatrovka, ktorá cez most prešla ako posledné vozidlo pred jeho zničením povodňami v roku 2010.

Predseda PSK Peter Chudík nazval nový most mostom vďaky, radosti a lásky. Zároveň sa poďakoval Orlovčanom za to, že vydržali čakať dva roky na postavenie mosta cez rieku Poprad. Nový most posvätil biskup Ján Babjak.

Pôvodný most zničili povodne

Most v Orlove vážne poškodili povodne v júni 2010. Prívalová povodňová vlna podmyla pilier starého betónového mosta, celý most klesol a prelomila sa vozovka, takže most bol neprejazdný.

Poškodenie železobetónovej nosnej konštrukcie bolo také rozsiahle, že prešovskí cestári boli nútení odstrániť celý pilier a dve mostné polia.

Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja preto v decembri 2010 starý most odstránila, pričom náklady na to presiahli 380 000 eur, informovala hovorkyňa PSK Veronika Fitzeková.

V novom projekte navrhli projektanti v záujme bezpečnosti počas povodní jeden oceľový priehradový oblúkový nosník dlhý 60 metrov, ktorý rieku Poprad preklenul bez pilierov.

Zhotoviteľom stavby boli Inžinierske stavby, a. s. Košice, ktoré začali rekonštrukciu mosta v júni minulého roka.

Oceľovú nosnú konštrukciu s hmotnosťou približne 135 ton zmontovali na pravom brehu rieky Poprad.

Pomocou žeriavu Demag s hmotnosťou 472 ton a za použitia ďalších 300 ton ako protiváhy novú mostnú konštrukciu 29. novembra 2011 stavbári osadili na miesto. Celková hmotnosť mosta po dobudovaní ostatných prvkov predstavuje 224 ton.

Počas stavby mosta pristúpili k dvom väčším technickým zmenám. Na konštrukciu mosta stavbári osadili vodovod a na základe požiadavky starostu obce bolo na moste doplnené osvetlenie chodníka.

Ako osádzali mostnú konštrukciu v novembri 2011

V kraji výnimočná stavba

Most Orlov je prvá stavba mosta na území Prešovského samosprávneho kraja s oceľovou nosnou konštrukciou od prevzatia kompetencií samosprávnym krajom.

Z hľadiska zložitosti a technického riešenia ide o výnimočnú stavbu na území kraja. Stavebné rozpočtové náklady tohto unikátneho diela dosahujú 1,23 mil. eur, na jeho financovanie použil samosprávny kraj prostriedky na odstránenie povodňových škôd vyčlenených vládou v roku 2010.

Pre peších bol most provizórne sprístupnený v decembri minulého roka. Dnes sa na most dostali už aj automobily.

Prívalové dažde, zdvihnuté hladiny riek a zosuvy pôdy počas povodní v roku 2010 spôsobili na cestách v správe Prešovského samosprávneho kraja škody za vyše 22 mil. eur.

V Orlove išlo o najväčšie poškodenie mostnej stavby od roku 2004. Následky povodní bude samosprávny kraj odstraňovať ešte niekoľko rokov.

Starý most zničili povodne v júni 2010. Foto: Peter Rindoš

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  2. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  3. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  7. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  8. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  3. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  6. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  7. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  8. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  1. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 6 295
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 797
  3. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 5 542
  4. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 5 284
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 4 527
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 186
  7. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 3 090
  8. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca 2 998
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 905
  10. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 2 734
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Chodecká päťdesiatka na OH v Rio 2016.

V Japonsku sa pôjde posledná olympijská chodecká päťdesiatka.


Marián Šimo a 1 ďalší 19 h
Branislav Benčat

Hľadáme úspešné inovatívne malé a stredné firmy.


22 h
Lenka Wittenbergerová.

Wittenbergerová zrejme nebude čeliť návrhu na väzbu.


SITA a 1 ďalší 2 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop