Korzár logo Korzár Spiš
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

V rokline Malý Kyseľ osadia nové rebríky

V Slovenskom raji sa vo štvrtok od skorého rána ozýval zvuk vrtuľníka. Do rokliny Malého Kyseľa vozil klady zo smreka, ktoré poslúžia na nové rebríky.

Príprava nákladu. Š. Biskupič (vpravo) spolu s pomocníkom upevňujú náklad pred odvozom.Príprava nákladu. Š. Biskupič (vpravo) spolu s pomocníkom upevňujú náklad pred odvozom. (Zdroj: šim)



SLOVENSKÝ RAJ. Navážanie spolu deväťtonového nákladu do neprístupného terénu rokliny bolo obdivuhodným výkonom. Drevené klady viseli na 65–metrovom lane.

Chlapi vyrážali do terénu krátko pred šiestou ráno, aby drevené klady umiestnené na Bikšovej lúke pripravili na letecký transport do Malého Kyseľa. Všetko muselo byť stopercentne skoordinované.

Na transport pripravovali päť zväzkov drevených bremien.

„Každé z nich má asi dve tony. Maximálna nosnosť vrtuľníka sú tri tony,“ uviedol letecký technik Air Transport Europe z Popradu Dušan Biskupič, ktorý spolu so svojím pomocníkom pripravovali drevené brvná na let.

Skryť Vypnúť reklamu

„Prenos brvien vrtuľníkom je nezvyčajným úkonom, keďže k tomu treba veľmi dlhé lano. Pilot vrtuľníka má zatiaľ umiestnené 50–metrové lano, aby dočiahlo na dno rokliny. Urobí s ním letovú skúšku a lano sa podľa potreby predĺži,“ dodal.

O pár hodín neskôr neďaleko, na Malej Poľane, pristával vrtuľník aj s lanom. Jeho úlohou bolo dopraviť viac ako deväťtonový náklad do hlbokej rokliny. Spolu urobil sedem náletov, vrátane prvého skúšobného.

„Dnes bola situácia komplikovanejšia ako obvykle. Lano, na ktorom visel podves, sme museli predĺžiť o 15 metrov, takže do rokliny sme brvná spúšťali na lane dlhom 65 metrov,“ upresnil Andrej Kohút, pilot lietadla MI 8 alebo inak Kristína.

Netradičné bolo aj miesto, kde mal byť náklad uložený. Roklina má komplikovaný prístup, je úzka s blízkymi okolitými prekážkami.

Skryť Vypnúť reklamu

„Bolo potrebné určiť správnu dĺžku lana pre bezpečné umiestnenie nákladu. Rozhodujúce boli aj správne poveternostné podmienky, ako dnes zrána bezvetrie,“ dodal pilot.

Drevo do piateho stupňa ochrany

Sprístupňovacie technické zariadenia v rokline Malý Kyseľ sú v zlom stave. Ich prevádzkovateľ, obec Hrabušice, sa rozhodla zariadenia rýchlo vymeniť.

A prečo do Slovenského raja, kde je dreva dostatok, navážal drevo vrtuľník? To už vysvetlil ochranár zo Správy Národného parku Slovenský raj Vladimír Mucha.

„Drevo z tiesňav nie je možné použiť na stavbu nových technických zariadení. Ide o najvyšší stupeň – piaty stupeň ochrany, kde sa drevo v žiadnom prípade nesmie rúbať,“ vysvetlil.

„Preto bolo potrebné smrek sem dopraviť. Sprístupňovacie zariadenia, drevené rebríky, ktoré sa nachádzajú medzi Malým a Machovým vodopádom sú už staré, niektoré doslova vysypané do riečišťa, nevyhnutne potrebujú obnovu,“ dodal ochranár.

Skryť Vypnúť reklamu

sk_vrtulnikvraji_2_310812_sim_res.jpg

Nalietavanie vrtuľníka. Stroj vzlietol z neďalekej malej Poľany na Bikšovu lúku.
sk_vrtulnikvraji_3_310812_sim_res.jpg
Odlet s nákladom. Smer roklina Malý Kyseľ. Náklad váži dve tony.
sk_vrtulnikvraji_4_310812_sim_res.jpg
Pristávací manéver. Po siedmich letoch stroj pristál na Malej Poľane.
sk_vrtulnikvraji_5_310812_sim_res.jpg
Roklina Malý Kyseľ. Ochranár Mucha ukazuje, kam klady smerovali do Malého Kyseľa.

Foto k článku: šim

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 548
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 676
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 465
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 750
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 127
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 801
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 898
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 505
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 233
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 009
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie pracovníkov kultúry a médií v budove RTVS.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop