Korzár logo Korzár Spiš
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Petícia Spišiakov za zachovanie vlakov nezabrala

Linka medzi Spišským Podhradím a Spišskými Vlachmi je podľa rezortu najmenej vyťaženou na Slovensku, preto s ňou nepočítajú.

Podhradsko-vlašská lokálka. Premávka na tejto trati pravdepodobne skončí.Podhradsko-vlašská lokálka. Premávka na tejto trati pravdepodobne skončí. (Zdroj: šim)

Ani 77 petičných hárkov s 1 500 podpismi, ktoré Spišiaci odovzdali na ministerstve dopravy, nezabrali. Linka medzi Spišským Podhradím a Spišskými Vlachmi je podľa rezortu najmenej vyťaženou na Slovensku, preto s ňou v novom grafikone nepočítajú.

SPIŠSKÉ PODHRADIE. Za zachovanie premávky motorového vláčika so 118–ročnou tradíciou medzi dvoma mestami zabojovali obyvatelia aj petíciou.

V Spišskom Podhradí apelovali najmä lokalitou UNESCO, v oboch mestách argumentovali aj zachovaním zamestnanosti miestnych obyvateľov.

Snahy Spišiakov sú zatiaľ neúspešné. Odpoveď z ministerstva dopravy bola zamietavá.

„Na tejto trati jazdí všetkými vlakmi dokopy denne priemerne 80 ľudí, čo, bohužiaľ, naozaj nie je dosť na to, aby sme mohli tento vlak nechať premávať. V priemere to vychádza menej ako deväť ľudí na vlak, čo je zúfalo málo. Ide o najmenej vyťaženú železničnú linku na celom Slovensku. Navyše toto číslo neustále klesá,“ uviedol hovorca rezortu Martin Kóňa.

Ako zdôraznil, za prvý polrok 2012 prepravila táto železnica o 782 ľudí menej ako v rovnakom období roka 2011.

„Mestá sú prepojené cestnou komunikáciou, ktorá leží asi 2,5 km od železničnej trate a lepšie obsluhuje obce na trase. Po nej premáva denne 30 autobusových spojov,“ vysvetlil M. Kóňa.

Viceprimátor Spišského Podhradia Michal Kapusta (KDH) uviedol: „Ak by sme to považovali za definitívu, išli by sme sami proti sebe. Určite ešte zabojujeme. Podnikneme kroky na úrovni VÚC, cez mestá v UNESCO, ktorých sa železničná doprava dotýka, iniciujeme stretnutie s primátorom Spišských Vlách a dohodneme si spoločný postup. Či sa nám to podarí zachrániť, nevieme. Ťažko je bojovať, ťažko je argumentovať, no nevzdávame sa.“

Budú mestá prevádzkovať vlaky?

V stanovisku ministerstva sa píše, že hoci dôjde k zastaveniu premávky, neznamená to, že dôjde k zrušeniu trate.

Rezort je pripravený rokovať o ďalšom využití trate so zástupcami samosprávy. Ako sme sa dozvedeli, pre ministerstvo je jednou zo schodných ciest zveriť túto a podobné trate samospráve.

„Prvou lastovičkou je elektrifikovaná úzkorozchodná trať Trenčianska Teplá – Trenčianske Teplice, na ktorej bola ešte v marci 2012 zastavená osobná doprava a ktorá je v súčasnosti prevádzkovaná na náklady obce Trenčianska Teplá a neziskovej organizácie Čiernohronská železnica. Obec napríklad odkúpila depo a vozne jazdiace na tejto trase za 1 000 eur. Otázkou však zostáva, či by prevádzkovanie samosprávou vyriešilo problém zúfalého nezáujmu cestujúcich o túto linku,“ poznamenal M. Kóňa.

„Je teraz ťažké povedať, či by sme do toho išli. Musí to byť dohoda oboch miest a hlavne treba zvážiť ekonomický dopad. Ak by aj došlo k takej situácii, určite by tie vlaky jazdili možno len dvakrát do dňa,“ vysvetlil M. Kapusta.

Primátor Spišských Vlách Ľubomír Fifik (nez.) si takúto situáciu zatiaľ teoreticky vie predstaviť. Ako železničiar však vie, čo obnáša údržba a kontrola železničnej trate.

„Dôležitý je aj ekonomický efekt. Je to ťažké. Určite som však presvedčený, že železničná doprava je ekologickejšia ako cestná. V tom by mal zohrať úlohu štát, dívať sa do budúcnosti a správať sa ekologickejšie,“ zamyslel sa Ľ. Fifik.

ico

Otázka

Načo obnovovali most na tejto trati?

Hovorcu ministerstva dopravy sme sa opýtali, či za nehospodárne nepovažuje aj investovanie 800-tisíc eur do obnovy železničného mosta na tejto trati.

Most cez Hornád v meste Spišské Vlachy poškodila povodeň v roku 2010. Na niekoľko mesiacov bola premávka zastavená, kým v marci 2011 neosadili nový most. Po viac ako roku rezort premávku na trati zastavuje.

Podľa hovorcu k obnove povodňou zničeného mosta došlo v marci 2011 ešte pred konečným rozhodnutím ministerstva o koncepcii úsporných opatrení v železničnom sektore. Kľúčová štúdia mapujúca intenzitu cestujúcich bola ministerstvu doručená v júli 2011.

„I napriek obnove mosta považujeme s ohľadom na všetky uvedené fakty ďalšie udržiavanie osobnej železničnej dopravy na tejto trati za plytvanie verejnými prostriedkami. Preto na nej nebola ministerstvom – v súlade s týmto naším presvedčením – pri objednávke výkonov železničnej osobnej dopravy počas grafikonového obdobia 2012/2013 objednaná prevádzka osobných vlakov. Vlakokilometre, ktoré dotujú všetci obyvatelia Slovenska svojimi daňami, sme presunuli na linky, kde existuje skutočný záujem cestujúcich o prepravu po železnici,“ dodal M. Kóňa.

šim

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 487
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 345
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 801
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 777
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 105
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 089
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 420
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 249
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 076
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 968
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Rušenie vlakov na východe

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Kolegovia ho neúspešne oživovali 50 minút.

Norbert Szedlák pomáhal ľuďom 16 rokov.

2 h
V doskách bola aj takáto diera.

Nakoniec ho neuzavrú, vodiči budú musieť jazdiť pomalšie.

2 h
Ilustračné.

Výstrahy platia pre všetky okresy Košického aj Prešovského kraja rôzne.

5 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dánsky režisér Thomas Vinterberg.

Vyrastal medzi hipisákmi, tí mu dovolili všetko.

22. jan
Minister vnútra SR Roman Mikulec, predseda vlády SR Igor Matovič a minister zdravotníctva SR Marek Krajčí počas tlačového brífingu k vyhodnoteniu doterajších výsledkov celoplošného skríningu na ochorenie COVID-19.

Na Slovensku prebieha plošné testovanie. PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 236-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 068 obetí.

11 h

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

4 h
Petra Vlhová nedokončila super-G v Crans Montane.

Slovenka v super-G vypadla.

3 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop