Korzár logo Korzár Spiš
Sobota, 21. júl, 2018 | Meniny má Daniel
AKTUALIZOVANÉ 20:00

Minister Počiatek navštívil miesto tragédie po šiestich dňoch

Podľa ministra dopravy je politická zodpovednosť tragédie na strane bývalého šéfa rezortu Figeľa. Ten to popiera.

Na snímke minister Ján Počiatek (uprostred) opúšťa stavenisko mosta v Iliašovciach 8. novembra.(Zdroj: TASR/Oliver Ondráš)

Doplnili sme stanovisko predsedu KDH Jána Figeľa a reakciu dodávateľskej firmy.

Podľa ministra dopravy je politická zodpovednosť tragédie plne na strane bývalého šéfa rezortu Jána Figeľa. Ten to popiera.

BRATISLAVA/ILIAŠOVCE. Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek (Smer) si bol pri obci Iliašovce na vlastné oči pozrieť miesto tragédie, pri ktorej na stavbe mosta zahynuli štyria robotníci.

Zodpovednosť podľa neho nesie zhotoviteľ, politickú má podľa Počiatka jeho predchodca Ján Figeľ (KDH).

Podľa Figeľa zodpovedný je štát aj zhotoviteľ

K tragédii sa na štvrtkovom brífingu vyjadril aj Figeľ. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podľa neho zanedbala vlastný stavebný dozor, pričom bez jej súhlasu sa nemohla začať betonáž, počas ktorej spadla podperná konštrukcia.

Figeľ tak poprel tvrdenie ministra dopravy Jána Počiatka zo začiatku tohto týždňa, že za nešťastie nesie plnú zodpovednosť len dodávateľ stavby, združenie v zložení Váhostav SK a Bögl a Krýsl.

"To je lož, to je klamstvo," vyhlásil Figeľ. Pri stavbe mostu bol podľa neho použitý iný typ skruže, ako mal byť. Zmluva o dielo medzi NDS a zhotoviteľom totiž počíta s využitím výsuvnej skruže namiesto použitej pevnej.

Skruž, ktorá bola použitá pri stavbe mosta, tam podľa exministra dopravy nemala čo robiť a zmena nemohla byť uskutočnená bez vedomia NDS ako investora stavby a dozoru.

"Keďže ide o eurofondovú stavbu, takáto zmena musela byť konzultovaná a odsúhlasená aj s Európskou komisiou, musela o tom vedieť sekcia ministerstva pre riadenie projektov. Inak to nejde financovať," dodal Figeľ.

Podľa neho za vlády Ivety Radičovej, keď bol on ministrom dopravy a šéfom NDS Ján Kotuľa, takáto zmena nebola odsúhlasená.

"Toto sú jasné dôkazy o zavádzaní, ba priam klamstvách ministra dopravy Jána Počiatka," uzavrel predseda KDH.

Ak by si podľa neho štát a zhotoviteľ v tomto prípade plnili všetky svoje povinnosti a zodpovednosť v plnom rozsahu, k nešťastiu nemuselo prísť.

Figeľ opätovne odmietol, že by cena mohla byť príčinou tragédie pri stavbe diaľničného mosta. Podľa neho náklady na výstavbu diaľnic na Slovensku sa v čase, keď bol ministrom dopravy znížili z 10 mil. eur za kilometer na 8 mil. eur za kilometer, čo je na úrovni Nemecka a Slovinska.

Počiatek kritizoval Figeľa

Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) podľa súčasného šéfa rezortu Jána Počiatka (Smer-SD) ukazuje znova svoju nekompetentnosť, keď ani nevie, čo vysúťažil. Počiatek to uviedol v reakcii na dnešné Figeľove vyjadrenia v súvislosti s pádom mosta pri Kurimanoch.

Podľa Figeľa sa pri výstavbe mosta použila iná podporná konštrukcia ako tá, ktorá bola uvedená v zmluve. Použiť sa mala výsuvná skruž, a nie podporná posuvná skruž, ktorá sa opiera o zem.

"Takáto skruž tam nemala čo robiť. V zmluve o dielo a v tendrových podmienkach sa jednoznačne hovorí o takzvanej výsuvnej skruži, ktorá je napríklad použitá pri výstavbe na rýchlostnej ceste R1," opísal Figeľ.

Nie je tak podľa neho pravda, že zodpovednosť za tragédiu nenesú štát, NDS ani ministerstvo dopravy.

"Posuvné skruže ako spôsob výstavby sú jasne uvedené vo Figeľom súťaženom projekte aj v technickej správe, ktorá je súčasťou projektovej dokumentácie," reagoval minister Počiatek.

Vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) z čias Jána Figeľa pritom podľa jeho slov dalo explicitne zhotoviteľovi voľnú ruku v spôsobe výstavby, ak výsledné dielo bude vyzerať tak, ako bolo naprojektované.

"Figeľ ďalej zahájil stavbu aj napriek tomu, že nebol schopný zabezpečiť externý dozor na stavbu. Dnes sa sám prihlásil k nominácii dozoru, ktorý paradoxne zároveň kritizuje," dodal Počiatek.

Plná zodpovednosť je podľa jeho slov na zhotoviteľovi stavby. "Mieru pochybenia jednotlivých článkov môže po preskúmaní príčin určiť až vyšetrovateľ, preto ma zaráža, že pán Figeľ si trúfa vynášať takéto závery už dnes," doplnil minister.

Dočasnú podpernú konštrukciu odstrelia

Počiatek v Iliašovciach vyjadril úprimnú sústrasť všetkým pozostalým a nádej, že tí, čo mali šťastie a prežili, sa čo najskôr zotavia.

Dočasná podperná konštrukcia, ktorá je v kritickom stave, sa podľa Počiatka zrúti riadeným odstrelom. Zlaďujú sa detaily s firmami, ktoré to budú realizovať. Kedy k tomu dôjde, však zatiaľ minister povedať nevedel.

Práve odstránenie tejto ešte stojacej podpernej konštrukcie by malo byť základným krokom pri zabezpečení staveniska. Tá totiž momentálne predstavuje pre akýkoľvek pohyb robotníkov na stavenisku najväčšie riziko.

"Keď dôjde k úspešnému odstráneniu konštrukcie, bude možné pristúpiť k odstraňovaniu sutiny, samozrejme za podrobného dozoru vyšetrovateľa, aby neboli znehodnotené dôkazy," ubezpečil šéf rezortu dopravy.

Okrem toho sa musí staticky posúdiť aj trvalá, už vybetónovaná časť mosta. Odborníci následne rozhodnú, či bude nutné pristúpiť k jej deštrukcii.

Počiatek zdôraznil, že všetky technologické postupy si po uzatvorení zmluvy s investorom pripravuje už zhotoviteľ, v tomto prípade združenie firiem Váhostav-SK, a. s., a Bögl & Krýsl, k.s.

Na stavbe pracovali najmä subdodávatelia

Podľa Počiatka je tiež pozoruhodné, že na tomto objekte bolo percento prác realizovaných združením firiem Váhostav a Bögl & Krýsl minimálne.

"Všetko realizovali subdodávateľské firmy, tu ja vidím ten problém. Extrémny tlak na cenu môže priniesť kompromisy tam, kde by nemali byť," upozornil.

Ministerstvo po páde mosta na Spiši okamžite zastavilo výstavbu na predmetnom úseku diaľnice. Následne rezort zakázal používanie kritizovaného typu podpornej skruže na akejkoľvek stavbe.

"Požadujeme dvojitý a nezávislý statický výpočet na akúkoľvek používanú skruž," doplnil Počiatek.

Dodávateľská firma sa ohradila

Podľa výkonného riaditeľa Bögl & Krýsl Josefa Krýsla je celá vec stále predmetom vyšetrovania a bez jeho výsledkov nie je možné robiť žiadne závery alebo niekoho obviňovať.

"Ľudsky ide o tragédiu. Je nám hrozne ľúto ako obetí, tak zranených. Zástupcovia spoločností Semos a B & K v minulých dňoch navštívili všetkých zranených, ktorým to dovolil zdravotný stav. Firmy sa dohodli, že zraneným dorovnajú rozdiel medzi nemocenskou a mzdou, rodinám obetí potom v nasledujúcich mesiacoch budú naďalej vyplácať mzdu a ponúknu ďalšiu pomoc," avizoval Krýsl.

Bögl & Krýsl je v združení so spoločnosťou Váhostav SK generálnym dodávateľom stavby diaľnice D1 Jánovce - Jablonov. V tejto súvislosti zodpovedá za stavbu celkom piatich mostov. Štyri z nich stavia sama, k stavbe mosta pri Kurimanoch využila služby subdodávateľa - slovenskej spoločnosti Semos.

Zrútené podskruženie mostu dodala nemecká firma Skruže Weise.

"Spoločnosť B & K poskytuje od samého začiatku príslušným štátnym orgánom všetku potrebnú súčinnosť pri vyšetrovaní príčin nehody. K vlastnej nehode a jej vyšetrovanie sa spoločnosť nemôže vyjadrovať vzhľadom k informačnému embargu, ktoré vyhlásila slovenská polícia," dodala v stanovisku firma.

K pádu mosta došlo minulý týždeň v piatok (2.11.), pričom dvaja robotníci zahynuli na mieste, jeden pri prevoze do nemocnice a ďalšia obeť tragédie podľahla zraneniam v košickej nemocnici.

Reakcia firmy Bögl & Krýsl

Spoločnosť B & K sa dôrazne ohradzuje proti výrokom odbornej aj neodbornej verejnosti vrátane niektorých slovenských politikov, ktorí bez toho, aby počkali na odpratanie trosiek a prešetrenie príčin nehody, zvaľujú všetku vinu za nešťastie pri Kurimanoch na českú spoločnosť.

Neuvážené výroky významným spôsobom poškodzujú kredibiltu a odbornú povesť firmy nielen v očiach verejnosti, ale najmä u jej obchodných partnerov. Zároveň neprospievajú ani dôveryhodnosti tých, ktorí ich bez faktickej znalosti veci vyslovujú.

Tomáš Jelínek, Donath Business & Media

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 760
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 747
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 253
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 400
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 10 000
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 352
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 750
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 654
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 788
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 256

Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Fotky, Fotografie a fotogalérie  na domov.sme.sk
Článok je zaradený aj do ďalších tém Pád mosta pri Iliašovciach, Sme v obrazoch

Neprehliadnite tiež

Vrcholí nákupná horúčka. Do nemocníc pôjdu stovky postelí

Košická univerzitná dostane takmer tisíc nových lôžok.

Zomrela mama Zlatej brány Alica Takáčová

Vďaka nej sa aj z obyčajných detí stali hviezdy.

Sestry odhadujú vek lôžok v Košiciach aj na 30 či 35 rokov

Sú zhrdzavené, poškodené, nedajú sa polohovať.

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop