Korzár logo Korzár Spiš
Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Gymnazistovi Lukášovi učarovali banské železničky Spiša

Spiš je známy svojou bohatou banskou históriou. Málokto však vie o malých banských železničkách, ktoré prevážali rudu vyťaženú v baniach.

Lokotraktor. Táto lokomotíva sa na trati Roztoky – Markušovce neosvedčila, priblížil Lukáš.Lokotraktor. Táto lokomotíva sa na trati Roztoky – Markušovce neosvedčila, priblížil Lukáš. (Zdroj: Mária Šimoňáková)

Spiš je známy svojou bohatou banskou históriou. O fungovaní baní sa toho napísalo dosť, málokto však vie o činnosti malých banských železničiek, ktoré prevážali rudu vyťaženú v baniach. Históriu úzkokoľajných tratí približuje aj vlastné pátranie študenta gymnázia Lukáša Pateru.

SPIŠSKÁ NOVÁ VES. V Multicentre na Nábreží Hornádu sa zišla hŕstka milovníkov histórie Spiša, aby sa započúvali do prednášky L. Pateru, študenta druhého ročníka, ktorý sa venoval práve banským úzkokoľajovým železniciam Hnilčíka a Markušoviec.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Presnejšie ide o trať Roztoky – Markušovce, postavenej medzi rokmi 1873 – 1874, železničku Bindt – Markušovce, postavenú 1872-73 a banskú úzkokoľajku Grétla – Šafárka, okolo roku 1902.

Prvá trať merala takmer 19 km, stúpanie mala 25 promile, prevýšenie trate bolo 282 metrov. Železnička slúžila na prevoz rudy z Roztôk na markušovskú stanicu košicko-bohumínskej železnice. Ďalej putovala ruda železnicou do Čiech.

„Premávalo tu postupne 13 lokomotív. Najdlhšie, 60 rokov v prevádzke vydržala lokomotíva Hagans z roku 1895, vážiaca 22 ton. Naopak dieselhydraulická lokomotíva, tzv. lokotraktor z roku 1948 sa vôbec neosvedčila. Po jej vykoľajení ju predali. Po trati sa okrem rudy prevážalo aj drevo, zaujímavé boli vozne na prepravu dreva tzv. panvanget a klaničiak. Prevádzka bola zrušená v roku 1964, železničku dokonca demontovali a nahradili ju nákladnou automobilovou dopravou,“ uviedol Lukáš.

Skryť Vypnúť reklamu

Nehoda sa skončila zlomenými nohami

Trať Bindt – Markušovce merala 8,8 km. „Prvých 30 rokov bola parnou železničkou, neskôr ju v rokoch 1901-1902 elektrifikovali ako prvú priemyselnú železnicu v Uhorsku. Po elektrifikácii tu nastúpili elektrické lokomotívy AEG 20 a 21 z roku 1901,“ vyzdvihol jedinečnosť železničky Lukáš.

Oficiálne bola trať zrušená v roku 1939, avšak fungovala ešte ďalšie 4 roky. Vozila časti strojov a závodu na markušovskú stanicu – odtiaľ do Perlovej doliny pri Žakarovciach (okres Gelnica). Dodnes sa budova stanice na Bindte zachovala.

Ako Lukáš uviedol, známa je aj nehoda na tejto trati z februára 1921, keď syn pracovníka železničnej strážnice na trati sa vozil na banskom vozíku a zrazil sa s drezinou, na ktorej sedel doktor, ktorý si pritom zlomil obe nohy. Nehoda sa dokonca dostala aj pred súd.

Skryť Vypnúť reklamu

Najkratšia železnička

Železnička Grétla – Šafárka viedla z grételskej štôlne Anton na sedlo Šafárka. Mala dĺžku 1 750 metrov. Trať zlikvidovali v rokoch 1950 – 1956.

„Pri štôlni Anton bol vybudovaný sklad benzínu pre lokomotívy a taktiež aj remíza lokomotív. Stanice predchádzajúcich dvoch železničiek Bindt a Roztoky neboli nikdy spojené. Všetky tri železničky sa napájali na košicko-bohumínsku železnicu a rozvážali rudu po celom Slovensku a Českej republike na ďalšiu úpravu,“ dodal Lukáš.

Ako na záver prezradil, získané informácie o banských železničkách budú súčasťou pripravovanej publikácie.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 043
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 104
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 855
  4. Po Slovensku na motorke 6 528
  5. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 6 340
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 5 948
  7. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 5 863
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 310
  9. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 250
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 909
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Mestská časť Dargovských hrdinov bude revitalizovať priestor pred gréckokatolíckym kostolom.

Letné práce a investície sa už rozbehli.


a 1 ďalší 5 h
Amfiteáter naplnený na maximum a nové plastové sedadlá.

Od prvého letného premietania uplynulo 56 rokov.


5 h
Konkurencia je silná, kto chce uspieť, musí mať talent a zaujať.

Tanec je šport ako každý iný, aj s nespravodlivými porotcami.


5 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.

Previedol svoj podiel v Pente. Súvisí to so stíhaním?


17. jún
Tréner Štefan Tarkovič.

Slováci stále môžu postúpiť.


Juraj Berzedi 15 h
Mária Vargová a Andrej Poracký

Násilné deti sú neraz samy obeťami.


18. jún
Izraelský premiér Benjamin Netanjahu máva svojim podporovateľom po zverejnení prvých odhadov v predčasných parlamentných voľbách v Izraeli v centrále jeho strany Jednota (Likud) v  Jeruzaleme v utorok 23. marca 2021.

Proti dlhoročnému premiérovi sa spojili všetci. Krajina však dlho ponesie jeho odkaz.


15. jún

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop