Korzár logo Korzár Spiš
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Gymnazistovi Lukášovi učarovali banské železničky Spiša

Spiš je známy svojou bohatou banskou históriou. Málokto však vie o malých banských železničkách, ktoré prevážali rudu vyťaženú v baniach.

Lokotraktor. Táto lokomotíva sa na trati Roztoky – Markušovce neosvedčila, priblížil Lukáš.Lokotraktor. Táto lokomotíva sa na trati Roztoky – Markušovce neosvedčila, priblížil Lukáš. (Zdroj: Mária Šimoňáková)

Spiš je známy svojou bohatou banskou históriou. O fungovaní baní sa toho napísalo dosť, málokto však vie o činnosti malých banských železničiek, ktoré prevážali rudu vyťaženú v baniach. Históriu úzkokoľajných tratí približuje aj vlastné pátranie študenta gymnázia Lukáša Pateru.

SPIŠSKÁ NOVÁ VES. V Multicentre na Nábreží Hornádu sa zišla hŕstka milovníkov histórie Spiša, aby sa započúvali do prednášky L. Pateru, študenta druhého ročníka, ktorý sa venoval práve banským úzkokoľajovým železniciam Hnilčíka a Markušoviec.

Skryť Vypnúť reklamu

Presnejšie ide o trať Roztoky – Markušovce, postavenej medzi rokmi 1873 – 1874, železničku Bindt – Markušovce, postavenú 1872-73 a banskú úzkokoľajku Grétla – Šafárka, okolo roku 1902.

Prvá trať merala takmer 19 km, stúpanie mala 25 promile, prevýšenie trate bolo 282 metrov. Železnička slúžila na prevoz rudy z Roztôk na markušovskú stanicu košicko-bohumínskej železnice. Ďalej putovala ruda železnicou do Čiech.

„Premávalo tu postupne 13 lokomotív. Najdlhšie, 60 rokov v prevádzke vydržala lokomotíva Hagans z roku 1895, vážiaca 22 ton. Naopak dieselhydraulická lokomotíva, tzv. lokotraktor z roku 1948 sa vôbec neosvedčila. Po jej vykoľajení ju predali. Po trati sa okrem rudy prevážalo aj drevo, zaujímavé boli vozne na prepravu dreva tzv. panvanget a klaničiak. Prevádzka bola zrušená v roku 1964, železničku dokonca demontovali a nahradili ju nákladnou automobilovou dopravou,“ uviedol Lukáš.

Skryť Vypnúť reklamu

Nehoda sa skončila zlomenými nohami

Trať Bindt – Markušovce merala 8,8 km. „Prvých 30 rokov bola parnou železničkou, neskôr ju v rokoch 1901-1902 elektrifikovali ako prvú priemyselnú železnicu v Uhorsku. Po elektrifikácii tu nastúpili elektrické lokomotívy AEG 20 a 21 z roku 1901,“ vyzdvihol jedinečnosť železničky Lukáš.

Oficiálne bola trať zrušená v roku 1939, avšak fungovala ešte ďalšie 4 roky. Vozila časti strojov a závodu na markušovskú stanicu – odtiaľ do Perlovej doliny pri Žakarovciach (okres Gelnica). Dodnes sa budova stanice na Bindte zachovala.

Ako Lukáš uviedol, známa je aj nehoda na tejto trati z februára 1921, keď syn pracovníka železničnej strážnice na trati sa vozil na banskom vozíku a zrazil sa s drezinou, na ktorej sedel doktor, ktorý si pritom zlomil obe nohy. Nehoda sa dokonca dostala aj pred súd.

Skryť Vypnúť reklamu

Najkratšia železnička

Železnička Grétla – Šafárka viedla z grételskej štôlne Anton na sedlo Šafárka. Mala dĺžku 1 750 metrov. Trať zlikvidovali v rokoch 1950 – 1956.

„Pri štôlni Anton bol vybudovaný sklad benzínu pre lokomotívy a taktiež aj remíza lokomotív. Stanice predchádzajúcich dvoch železničiek Bindt a Roztoky neboli nikdy spojené. Všetky tri železničky sa napájali na košicko-bohumínsku železnicu a rozvážali rudu po celom Slovensku a Českej republike na ďalšiu úpravu,“ dodal Lukáš.

Ako na záver prezradil, získané informácie o banských železničkách budú súčasťou pripravovanej publikácie.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 266
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 488
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 736
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 971
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 910
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 633
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 815
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 732
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 593
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 925
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Na úrade dostali termín počas zákazu vychádzania. Prišli, hrozili im pokutou

Rezort vnútra zatvoril svoje pracoviská až v utorok.

Počas utorka pristúpilo ministerstvo k zatvoreniu svojich pracovísk pre verejnosť.

Šiesti poslanci košickej župy odchádzajú z poslaneckého klubu Smeru

Nemôžu vytvoriť svoj vlastný. Chcú zmenu rokovacieho poriadku.

Ján Jakubov bude zrejme predsedom nového poslaneckého klubu strany Hlas.

Kauza správkyne nebankovky SaS Slovensko sa možno vráti na začiatok

Krajský súd zrušil rozsudok okresného, ten bude pokračovať v dokazovaní.

Obžalovaná Kristína Rigová (vpravo) s advokátkou Helenou Knopovou na krajskom súde.

V Medzilaborciach začali stavať stanicu. Stará už bola len na hanbu

Poslúži cestujúcim, ktorí idú vlakom aj autobusom.

Práce na výstavbe vlakovej a autobusovej stanice v Medzilaborciach sa začali.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop