Korzár logo Korzár Spiš
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Gymnazistovi Lukášovi učarovali banské železničky Spiša

Spiš je známy svojou bohatou banskou históriou. Málokto však vie o malých banských železničkách, ktoré prevážali rudu vyťaženú v baniach.

Lokotraktor. Táto lokomotíva sa na trati Roztoky – Markušovce neosvedčila, priblížil Lukáš.Lokotraktor. Táto lokomotíva sa na trati Roztoky – Markušovce neosvedčila, priblížil Lukáš. (Zdroj: Mária Šimoňáková)

Spiš je známy svojou bohatou banskou históriou. O fungovaní baní sa toho napísalo dosť, málokto však vie o činnosti malých banských železničiek, ktoré prevážali rudu vyťaženú v baniach. Históriu úzkokoľajných tratí približuje aj vlastné pátranie študenta gymnázia Lukáša Pateru.

SPIŠSKÁ NOVÁ VES. V Multicentre na Nábreží Hornádu sa zišla hŕstka milovníkov histórie Spiša, aby sa započúvali do prednášky L. Pateru, študenta druhého ročníka, ktorý sa venoval práve banským úzkokoľajovým železniciam Hnilčíka a Markušoviec.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Presnejšie ide o trať Roztoky – Markušovce, postavenej medzi rokmi 1873 – 1874, železničku Bindt – Markušovce, postavenú 1872-73 a banskú úzkokoľajku Grétla – Šafárka, okolo roku 1902.

Prvá trať merala takmer 19 km, stúpanie mala 25 promile, prevýšenie trate bolo 282 metrov. Železnička slúžila na prevoz rudy z Roztôk na markušovskú stanicu košicko-bohumínskej železnice. Ďalej putovala ruda železnicou do Čiech.

„Premávalo tu postupne 13 lokomotív. Najdlhšie, 60 rokov v prevádzke vydržala lokomotíva Hagans z roku 1895, vážiaca 22 ton. Naopak dieselhydraulická lokomotíva, tzv. lokotraktor z roku 1948 sa vôbec neosvedčila. Po jej vykoľajení ju predali. Po trati sa okrem rudy prevážalo aj drevo, zaujímavé boli vozne na prepravu dreva tzv. panvanget a klaničiak. Prevádzka bola zrušená v roku 1964, železničku dokonca demontovali a nahradili ju nákladnou automobilovou dopravou,“ uviedol Lukáš.

SkryťVypnúť reklamu

Nehoda sa skončila zlomenými nohami

Trať Bindt – Markušovce merala 8,8 km. „Prvých 30 rokov bola parnou železničkou, neskôr ju v rokoch 1901-1902 elektrifikovali ako prvú priemyselnú železnicu v Uhorsku. Po elektrifikácii tu nastúpili elektrické lokomotívy AEG 20 a 21 z roku 1901,“ vyzdvihol jedinečnosť železničky Lukáš.

Oficiálne bola trať zrušená v roku 1939, avšak fungovala ešte ďalšie 4 roky. Vozila časti strojov a závodu na markušovskú stanicu – odtiaľ do Perlovej doliny pri Žakarovciach (okres Gelnica). Dodnes sa budova stanice na Bindte zachovala.

Ako Lukáš uviedol, známa je aj nehoda na tejto trati z februára 1921, keď syn pracovníka železničnej strážnice na trati sa vozil na banskom vozíku a zrazil sa s drezinou, na ktorej sedel doktor, ktorý si pritom zlomil obe nohy. Nehoda sa dokonca dostala aj pred súd.

SkryťVypnúť reklamu

Najkratšia železnička

Železnička Grétla – Šafárka viedla z grételskej štôlne Anton na sedlo Šafárka. Mala dĺžku 1 750 metrov. Trať zlikvidovali v rokoch 1950 – 1956.

„Pri štôlni Anton bol vybudovaný sklad benzínu pre lokomotívy a taktiež aj remíza lokomotív. Stanice predchádzajúcich dvoch železničiek Bindt a Roztoky neboli nikdy spojené. Všetky tri železničky sa napájali na košicko-bohumínsku železnicu a rozvážali rudu po celom Slovensku a Českej republike na ďalšiu úpravu,“ dodal Lukáš.

Ako na záver prezradil, získané informácie o banských železničkách budú súčasťou pripravovanej publikácie.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  5. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  6. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  2. Ďalší ekologický krok BILLA
  3. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  4. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  5. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  6. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  7. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  8. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 228
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 9 502
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 367
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 6 961
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 961
  6. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 771
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 768
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 161

Blogy SME

  1. Soňa Bulbeck: Ale aj tak sú všetci iba amatéri v šklbaní...
  2. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  3. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  4. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  5. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  6. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  7. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  8. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 482
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 631
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 5 234
  4. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 4 573
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 4 064
  6. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 019
  7. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 654
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Viaceré strany vytvorili v meste spoločnú koalíciu.


a 1 ďalší 1 h
Staromestské centrum pomoci sa zatvára.

Pomôžu Staromešťanom, ktorých zasiahla inflácia.


a 1 ďalší 1 h

Polícia okolnosti nehody vyšetruje.


SITA 2 h
Tri roky bol bývalý Prior zatvorený, otvorili ho vlani s novým názvom.

Sústredí sa na ďalšiu nehnuteľnosť.


a 1 ďalší 21 h
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Soňa Bulbeck: Ale aj tak sú všetci iba amatéri v šklbaní...
  2. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  3. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  4. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  5. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  6. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  7. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  8. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 482
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 631
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 5 234
  4. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 4 573
  5. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 4 064
  6. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 019
  7. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 654
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu