Mesto Svit má problémy s finančným zabezpečením mestskej hromadnej dopravy (MHD). Vyťaženosť autobusov klesá a mesto tak musí dopravcovi uhrádzať stratu.
SVIT. Problém rozvíril debatu aj medzi mestskými poslancami. Padlo niekoľko návrhov, medzi nimi aj obmedzenie najazdených kilometrov, rušenie zastávok či prehodnotenie grafikonu, najmä sobotňajších a nedeľňajších spojov.
Poslanec Ivan Zima (SaS) si myslí, že prijaté opatrenia z minulosti k ničomu nevedú, pretože tržby sú stále nižšie a náklady na zabezpečenie tejto verejnej služby sú čoraz vyššie.
Nové riešenie vidí v prehodnotení, prípadne vypovedaní zmluvy so Slovenskou autobusovou dopravou (SAD) Poprad a hľadaní výhodnejšieho riešenia.
„V zmluve s SAD je zakotvená podmienka, že ako mesto môžeme ročne znížiť objem prepravy maximálne o 10 percent. Trend je ale taký, že MHD sa využíva občanmi stále menej. Pokles je väčší ako 10 percent ročne,“ vysvetlil Zima.
Podľa jeho názoru na situáciu vplýva okrem iného aj nízkonákladová taxislužba vo Svite.
„Zmluva zaisťuje, že mesto pokryje náklady, primeraný zisk a aj prípadnú stratu SAD. Tá v tomto vzťahu nič neriskuje a my nemáme žiadne páky smerujúce k zvyšovaniu efektivity,“ zdôraznil.
Aj preto je podľa jeho názoru potrebné vyjednávať o novej zmluve.
MHD ovplyvňuje viacero faktorov
Jednou z ďalších príčin neefektívneho využívania svitských spojov sú aj technické spoje.
„Technické prejazdy sú jazdy autobusov plánované do mesta Poprad cez pracovný týždeň a počas víkendov. Ich dôvodom je odovzdanie tržieb a natankovanie autobusov. Tieto spoje, aj keď nie sú dostatočne využívané občanmi, nie je možné zrušiť,“ objasnil prednosta Mestského úradu vo Svite Ján Hutník.
Problémový je aj starý cenový výmer z februára 2009. Bol schválený v čase, keď sa cena nafty pohybovala okolo jedného eura. Odvtedy však jej cena vzrástla o polovicu.
Nový cenový výmer zatiaľ mestské zastupiteľstvo vo Svite neschválilo. „Ani nový cenový výmer by však situáciu s narastajúcou stratou MHD Svit veľmi neriešil, ak ostane výhoda cestovania zdarma pre občanov nad 70 rokov, keďže ide o veľkú skupinu občanov mesta využívajúcu tieto služby,“ ozrejmil Hutník.
Riešenie možno budúci rok
Ako vyplýva z pravidelných mesačných hlásení dopravcu, využívanie spojov občanmi produktívneho veku je veľmi nízke.
Mestu Svit sa tak ponúkajú dve možnosti, ako vyriešiť daný problém - ďalšie výrazné obmedzenie spojov alebo zvýšenie cien cestovného. Ideálna by bola kombinácia oboch možností.
„Mesto však musí citlivo zvážiť pred rozhodnutím všetky dôsledky, či už ďalší pokles občanov využívajúcich MHD alebo nutnosť zachovať pracovné, školské a spoje pre starších obyvateľov dochádzajúcich k lekárovi hlavne z prímestskej časti Podskalka,“ zamyslel sa Hutník.
Problém z novembrového mestského zastupiteľstva bude mať dohru v priebehu budúceho roka.
„Plánujeme zriadiť pracovnú skupinu zloženú z obyvateľov v produktívnom veku, aj zo zástupcov seniorov. Dovtedy bude rozdiel medzi tržbami a nákladmi znášať mesto Svit z vlastného rozpočtu,“ uzavrel Hutník.
Koľko platia Sviťania za MHD
Fakty vyplývajúce zo Zmluvy o výkone prác vo verejnom záujme, uzavretej medzi mestom Svit a SAD Poprad:
Pravidelná mesačná platba predstavuje sumu 3 100 eur (37 200 eur ročne).
Na základe doručených faktúr uhradil Svit autobusovému dopravcovi stratu za deväť mesiacov tohto roka vo výške 4 358,20 eura.
Ročne tak mestská hromadná doprava príde mestskú pokladnicu približne na 42-tisíc eur.
mn
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš