Korzár logo Korzár Spiš
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Svit na mestskú dopravu dopláca čoraz viac

Mesto Svit má problémy s finančným zabezpečením mestskej hromadnej dopravy.

Mestská linka vo Svite. Spoj využívajú najmä dôchodcovia.Mestská linka vo Svite. Spoj využívajú najmä dôchodcovia. (Zdroj: Marek Nemec)

Mesto Svit má problémy s finančným zabezpečením mestskej hromadnej dopravy (MHD). Vyťaženosť autobusov klesá a mesto tak musí dopravcovi uhrádzať stratu.

SVIT. Problém rozvíril debatu aj medzi mestskými poslancami. Padlo niekoľko návrhov, medzi nimi aj obmedzenie najazdených kilometrov, rušenie zastávok či prehodnotenie grafikonu, najmä sobotňajších a nedeľňajších spojov.

Poslanec Ivan Zima (SaS) si myslí, že prijaté opatrenia z minulosti k ničomu nevedú, pretože tržby sú stále nižšie a náklady na zabezpečenie tejto verejnej služby sú čoraz vyššie.

Nové riešenie vidí v prehodnotení, prípadne vypovedaní zmluvy so Slovenskou autobusovou dopravou (SAD) Poprad a hľadaní výhodnejšieho riešenia.

„V zmluve s SAD je zakotvená podmienka, že ako mesto môžeme ročne znížiť objem prepravy maximálne o 10 percent. Trend je ale taký, že MHD sa využíva občanmi stále menej. Pokles je väčší ako 10 percent ročne,“ vysvetlil Zima.

Podľa jeho názoru na situáciu vplýva okrem iného aj nízkonákladová taxislužba vo Svite.

„Zmluva zaisťuje, že mesto pokryje náklady, primeraný zisk a aj prípadnú stratu SAD. Tá v tomto vzťahu nič neriskuje a my nemáme žiadne páky smerujúce k zvyšovaniu efektivity,“ zdôraznil.

Aj preto je podľa jeho názoru potrebné vyjednávať o novej zmluve.

MHD ovplyvňuje viacero faktorov

Jednou z ďalších príčin neefektívneho využívania svitských spojov sú aj technické spoje.

„Technické prejazdy sú jazdy autobusov plánované do mesta Poprad cez pracovný týždeň a počas víkendov. Ich dôvodom je odovzdanie tržieb a natankovanie autobusov. Tieto spoje, aj keď nie sú dostatočne využívané občanmi, nie je možné zrušiť,“ objasnil prednosta Mestského úradu vo Svite Ján Hutník.

Problémový je aj starý cenový výmer z februára 2009. Bol schválený v čase, keď sa cena nafty pohybovala okolo jedného eura. Odvtedy však jej cena vzrástla o polovicu.

Nový cenový výmer zatiaľ mestské zastupiteľstvo vo Svite neschválilo. „Ani nový cenový výmer by však situáciu s narastajúcou stratou MHD Svit veľmi neriešil, ak ostane výhoda cestovania zdarma pre občanov nad 70 rokov, keďže ide o veľkú skupinu občanov mesta využívajúcu tieto služby,“ ozrejmil Hutník.

Riešenie možno budúci rok

Ako vyplýva z pravidelných mesačných hlásení dopravcu, využívanie spojov občanmi produktívneho veku je veľmi nízke.

Mestu Svit sa tak ponúkajú dve možnosti, ako vyriešiť daný problém - ďalšie výrazné obmedzenie spojov alebo zvýšenie cien cestovného. Ideálna by bola kombinácia oboch možností.

„Mesto však musí citlivo zvážiť pred rozhodnutím všetky dôsledky, či už ďalší pokles občanov využívajúcich MHD alebo nutnosť zachovať pracovné, školské a spoje pre starších obyvateľov dochádzajúcich k lekárovi hlavne z prímestskej časti Podskalka,“ zamyslel sa Hutník.

Problém z novembrového mestského zastupiteľstva bude mať dohru v priebehu budúceho roka.
„Plánujeme zriadiť pracovnú skupinu zloženú z obyvateľov v produktívnom veku, aj zo zástupcov seniorov. Dovtedy bude rozdiel medzi tržbami a nákladmi znášať mesto Svit z vlastného rozpočtu,“ uzavrel Hutník.

Koľko platia Sviťania za MHD

Fakty vyplývajúce zo Zmluvy o výkone prác vo verejnom záujme, uzavretej medzi mestom Svit a SAD Poprad:

Pravidelná mesačná platba predstavuje sumu 3 100 eur (37 200 eur ročne).

Na základe doručených faktúr uhradil Svit autobusovému dopravcovi stratu za deväť mesiacov tohto roka vo výške 4 358,20 eura.

Ročne tak mestská hromadná doprava príde mestskú pokladnicu približne na 42-tisíc eur.

mn

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 678
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 133
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 110
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 133
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 661
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 357
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 920
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 584
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 305
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 301
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Košice predali parcely na verejné parkoviská, sú súkromné. Brixi: Nič sa nedá robiť

Za Rašiho to tak schválili, developer nevie prečo. Najviac má Hreha.

Mesto predalo pozemky na verejné parkovacie miesta. Od developera ich získali po 3-tisíc eur s DPH majitelia bytov.

Líder farmárov Oravec namieta košických krajských sudcov

Rozhodovať majú v prípade, v ktorom ho mal napadnúť expolicajt.

František Oravec po incidente na poli.

Hydrometeorológ: Je možné, že dlhú a tuhú zimu už nezažijeme

Ľudia počúvajú len polovicu toho, čo o globálnom otepľovaní hovoríme.

Hydrometeorológ Pavel Šťastný hovorí, že takmer 80 percent škôd pri povodniach vzniká po nevhodných ľudských zásahoch do prostredia.
Rozhovor

Bardejovčana formovala akadémia Legie Varšava. Zahral si aj proti AC Miláno

Po zlomenine Marko Lukáč takmer rok nehral.

Marko Lukáč (vľavo) má pestrý futbalový životopis.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles možno očakávať najskôr o dva týždne

Pre koronu zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

V piatok sa na Slovensku urobilo v súvislosti s ochorením Covid - 19 šestnásť pitiev.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.
Podcast Dobré Ráno.
Komentár Zuzany Kepplovej

Tak prrr! Neleteli sme na Mars

Ľudia ukázali ochotu a dôveru. Pokaziť to vždy môže nedostatok pokory lídrov.

Zuzana Kepplová.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop