Problémom je, že majú dva preukazy poistenca. Pritom starú kartičku sú podľa zákona povinní vrátiť. Často sa tak nedeje.
POPRAD. Problémy so zdravotným prepoistením sa opakujú každý rok. Najviac to postihuje rómske osady. Vo viacerých lokalitách pod Tatrami nám to potvrdili.
„Z poisťovní k nám chodia stále, aj ja som sa dal prepoistiť. Mám teraz starú kartičku aj novú, neviem však, ktorú by som mal používať,“ prezradil Štefan Mirga, obyvateľ osady v Jakubanoch (okres Stará Ľubovňa).
Dodal, že k lekárovi sa zatiaľ nechystá, použitie kartičky tak nemusí riešiť ihneď.
Podľa sociálnych pracovníčok Rómovia často netušia, čo podpisujú.
„Mnohí ani nevedia, kde majú kartičky, kedy a kde zmenu zdravotnej poisťovne podpísali. Sú aj prípady, že mnohí majú rovnaké mená a priezviská a nie je zrejmé, komu vlastne karta poistenca patrí,“ povedali ženy, ktoré pracujú s osadníkmi v Jakubanoch.
Otec nevie, odkiaľ mali poisťovne údaje o deťoch
Nekalé prepoistenie sa však dotklo aj nerómov, ktorí ešte zostali bývať v Lomničke.
„Dvom našim neplnoletým deťom a dospelej dcére prišli nové kartičky od zdravotnej poisťovne. Pritom nikto nič od nás nepodpisoval. Netušíme, odkiaľ unikli osobné údaje o deťoch,“ prezradil otec Peter Duračinský.
Díleri poisťovní, ktorí prichádzajú do osád, sa podľa našich informácií nezdráhajú za prepoistenie platiť.
Napríklad v Lomničke vraj za podpis dávali päť či dokonca desať eur.
“Dvojité“ zdravotné poistenie robí veľké starosti aj v ordináciách.
„Máme aj prípady, že pacient príde a opýta sa, ktorú kartičku chceme. Samozrejme, my si to musíme všetko overovať cez centrálny register, v ktorej poisťovni je evidovaný. Zaberá nám to neskutočne veľa práce,“ posťažovala sa lekárka Marta Benková zo Starej Ľubovne.
Sťažnosti treba dať Úradu pre dohľad
Poisťovne tvrdia, že v prípade nekalých prepoistení vzájomne komunikujú. Tiež vraj kontrolujú činnosť svojich agentov, čo nám potvrdila napríklad Judita Smatanová zo zdravotnej pisťovne Union.
„Ak má poistenec podozrenie, že bol prepoistený do inej zdravotnej poisťovne nekalo, odporúčame mu, aby svoj nesúhlas oznámil v novej zdravotnej poisťovni a svoj podnet písomne adresoval aj na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou,“ povedala Dana Gašparíková z najväčšej Všeobecnej zdravotnej poisťovne.
Braňo Cehlárik zo zdravotnej poisťovne Dôvera ešte odporúča čestné vyhlásenie, v ktorom poistenec uvedie, že nič nepodpísal.
Najvyššiu pokutu dali vlani 188 poistencom
Ak ktokoľvek do konca septembra 2012 riadne podpísal prihlášku do novej zdravotnej poisťovne, stal sa automaticky jej poistencom.
Do pôvodnej poisťovne však musí vrátiť preukaz do ôsmich dní od vzniku nového poistenia. Inak mu hrozí od Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) pokuta do 165 eur.
V minulom roku preukaz poistenca podľa úradu pre dohľad nevrátilo 3 909 ľudí. Najvyššiu možnú pokutu dostalo 188 poistencov.
„Išlo o tých, ktorí si v posledných troch rokoch opakovane túto povinnosť nesplnili,“ uviedla Soňa Valášiková, hovorkyňa ÚDZS.
Či išlo o ľudí z rómskych osád, to úrad nevie.
„Nemáme kompetenciu overovať sociálne, rodinné a iné dôvody poistencov,“ dodala S. Valášiková.
Problémy s preukazmi. Dve kartičky poistenca má aj Štefan. Zatiaľ nevie, čo má robiť. Foto: Peter Rindoš
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš