Korzár logo Korzár Spiš
Pondelok, 30. január, 2023 | Meniny má Ema

Diaľničný privádzač pod Tatrami sa odkladá na rok 2019

Práce na privádzači Poprad - Kežmarok by mohla urýchliť slovensko-poľská kandidatúra na usporiadanie zimnej olympiády.

(Zdroj: ilustračné - TASR)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

KEŽMAROK. Druhá etapa preložky štátnej cesty I/67 medzi Popradom a Kežmarkom, ktorá má slúžiť aj ako diaľničný privádzač na D1 Mengusovce - Jánovce, mala byť podľa pôvodných plánov hotová už tento rok.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Realita pod Tatrami však vyzerá inak, cesta sa končí pred obcou Veľká Lomnica. Jestvujúca cesta I/67 prechádza cez zastavané územia obcí Veľká Lomnica, Huncovce a mestom Kežmarok.

„Má nevyhovujúce technické parametre, ktoré sú zdrojom dopravných nehôd a je predpoklad, že ich počet sa s narastajúcim dopravným zaťažením bude zvyšovať. Účelom výstavby druhej etapy cesty medzi Popradom a Kežmarkom je odklonenie dopravy mimo zastavané územie, čím sa zníži aj negatívny dopad účinkov dopravy na životné prostredie v intravilánoch dotknutých sídiel,“ uviedol prednosta Obvodného úradu v Kežmarku Ján Ferenčák.

SkryťVypnúť reklamu

Meškanie má viacero príčin

Pokračovanie cesty sa malo stavať od roku 2008 a už v tomto roku sa mala strihať páska, doposiaľ sa ale s prácami nezačalo.

„Za šesť rokov sa zatiaľ dospelo iba k definitíve trasy cesty,“ zažartoval Ferenčák.

Ešte v marci 2007 sa vypracovala technická štúdia posudzujúca prevádzku danej cesty, v marci 2009 poskytol envirorezort záverečné stanovisko k vplyvom stavby na životné prostredie. To bola zároveň aj posledná aktivita vyvinutá smerom k výstavbe potrebnej dopravnej tepny.

Ako Ferenčák ďalej uviedol, pri pátraní po príčinách zdržania dostal odpoveď, že zo strany miestnych lídrov nebol prejavený dostatočný záujem. Pod meškanie sa tak podpísal nielen nedostatok financií, ale i časté zmeny územných plánov samospráv.

SkryťVypnúť reklamu

„Je pravdou, že aj procesy zmien územných plánov spôsobili toto zdržanie a varianty sa niekoľkokrát menili. Napriek tomu intenzita prípravy nebola taká, akú dostane teraz,“ podotkol primátor Spišskej Belej Štefan Bieľak (nez.).

Komplikáciou bude vysporiadanie pozemkov

Pred koncom minulého roka Slovenská správa ciest vyhlásila súťaž na vypracovanie dokumentácie stavebného zámeru a dokumentácie pre územné rozhodnutie pre stavbu. Víťaz súťaže bude mať na dodanie projektovej dokumentácie 13 mesiacov od podpisu zmluvy.

Až po dodaní týchto dokumentov bude možné požiadať o územné rozhodnutie, vypracovať dokumentáciu na stavebné povolenie, majetkovoprávne vyrovnanie a vydanie stavebného povolenia.

Samotné vysporiadanie pozemkov ležiacich pod plánovanou cestou bude podľa Bieľaka náročný proces.

SkryťVypnúť reklamu

„Problém, na ktorom môžu snahy stroskotávať, vidím v rozdrobenosti pozemkov v katastroch starých nemeckých obcí v tejto lokalite. Pár rokov sa budeme trápiť s prípravou, ale to je najzložitejšia fáza celej prípravy,“ povedal Bieľak.

Začať by sa mohlo o štyri roky

Druhá etapa privádzača nadviaže na už vybudovanú časť pri čistiarni odpadových vôd v Poprade-Matejovciach a končiť bude za mestom Kežmarok pred Pradiarňou.

Podľa nových odhadov by sa preložka cesty mala začať stavať v roku 2016 a dokončená by mala byť v roku 2019.

Jej súčasťou bude 11 mostov, úprava koryta rieky Poprad a štyri mimoúrovňové križovatky pred Veľkou Lomnicou, v Huncovciach v smere na Žakovce, pri Malom Slavkove a v lokalite Pradiareň za Kežmarkom v smere na Spišskú Belú. Orientačný odhad nákladov zatiaľ hovorí o sume 111 miliónov eur.

Výstavbe diaľničného privádzača môže pomôcť aj avizovaná spoločná poľsko-slovenská kandidatúra na usporiadanie zimných olympijských hier v roku 2022.

„Treba využiť túto príležitosť a urýchliť proces výstavby, pretože pri takomto veľkom podujatí je doprava jednou z priorít,“ dodal Štefan Bieľak.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  2. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  3. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  6. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  7. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  8. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  1. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  2. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  3. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  4. Svalovice sa netreba obávať
  5. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  6. Study program MANAGEMENT in English language
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  8. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 357
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 692
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 029
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 1 993
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 631
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 585
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 517
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 838

Blogy SME

  1. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  2. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  3. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liptovské Matiašovce
  5. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  7. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  8. Jozef Stasík: EU v mobile
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 23 653
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 702
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 958
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 652
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 271
  6. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 4 177
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 833
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 737
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Poslanec Igor Matovič a poslanec Richard Sulík.

SaS by viac vyhovovali voľby pred letom.


4 h
Andrej Babiš

Fortuna po Babišovom príspevku zaznamenala rekordný počet nových registrácií.


4 h
Peter Schutz

Najsilnejší impulz pre jarný termín vymyslel Dzurinda.


6 h

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 16 h

Blogy SME

  1. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  2. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  3. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liptovské Matiašovce
  5. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  7. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  8. Jozef Stasík: EU v mobile
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 23 653
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 15 702
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 958
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 652
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 271
  6. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 4 177
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 833
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 737
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu