Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
KEŽMAROK. Druhá etapa preložky štátnej cesty I/67 medzi Popradom a Kežmarkom, ktorá má slúžiť aj ako diaľničný privádzač na D1 Mengusovce - Jánovce, mala byť podľa pôvodných plánov hotová už tento rok.
Realita pod Tatrami však vyzerá inak, cesta sa končí pred obcou Veľká Lomnica. Jestvujúca cesta I/67 prechádza cez zastavané územia obcí Veľká Lomnica, Huncovce a mestom Kežmarok.
„Má nevyhovujúce technické parametre, ktoré sú zdrojom dopravných nehôd a je predpoklad, že ich počet sa s narastajúcim dopravným zaťažením bude zvyšovať. Účelom výstavby druhej etapy cesty medzi Popradom a Kežmarkom je odklonenie dopravy mimo zastavané územie, čím sa zníži aj negatívny dopad účinkov dopravy na životné prostredie v intravilánoch dotknutých sídiel,“ uviedol prednosta Obvodného úradu v Kežmarku Ján Ferenčák.
Meškanie má viacero príčin
Pokračovanie cesty sa malo stavať od roku 2008 a už v tomto roku sa mala strihať páska, doposiaľ sa ale s prácami nezačalo.
„Za šesť rokov sa zatiaľ dospelo iba k definitíve trasy cesty,“ zažartoval Ferenčák.
Ešte v marci 2007 sa vypracovala technická štúdia posudzujúca prevádzku danej cesty, v marci 2009 poskytol envirorezort záverečné stanovisko k vplyvom stavby na životné prostredie. To bola zároveň aj posledná aktivita vyvinutá smerom k výstavbe potrebnej dopravnej tepny.
Ako Ferenčák ďalej uviedol, pri pátraní po príčinách zdržania dostal odpoveď, že zo strany miestnych lídrov nebol prejavený dostatočný záujem. Pod meškanie sa tak podpísal nielen nedostatok financií, ale i časté zmeny územných plánov samospráv.
„Je pravdou, že aj procesy zmien územných plánov spôsobili toto zdržanie a varianty sa niekoľkokrát menili. Napriek tomu intenzita prípravy nebola taká, akú dostane teraz,“ podotkol primátor Spišskej Belej Štefan Bieľak (nez.).
Komplikáciou bude vysporiadanie pozemkov
Pred koncom minulého roka Slovenská správa ciest vyhlásila súťaž na vypracovanie dokumentácie stavebného zámeru a dokumentácie pre územné rozhodnutie pre stavbu. Víťaz súťaže bude mať na dodanie projektovej dokumentácie 13 mesiacov od podpisu zmluvy.
Až po dodaní týchto dokumentov bude možné požiadať o územné rozhodnutie, vypracovať dokumentáciu na stavebné povolenie, majetkovoprávne vyrovnanie a vydanie stavebného povolenia.
Samotné vysporiadanie pozemkov ležiacich pod plánovanou cestou bude podľa Bieľaka náročný proces.
„Problém, na ktorom môžu snahy stroskotávať, vidím v rozdrobenosti pozemkov v katastroch starých nemeckých obcí v tejto lokalite. Pár rokov sa budeme trápiť s prípravou, ale to je najzložitejšia fáza celej prípravy,“ povedal Bieľak.
Začať by sa mohlo o štyri roky
Druhá etapa privádzača nadviaže na už vybudovanú časť pri čistiarni odpadových vôd v Poprade-Matejovciach a končiť bude za mestom Kežmarok pred Pradiarňou.
Podľa nových odhadov by sa preložka cesty mala začať stavať v roku 2016 a dokončená by mala byť v roku 2019.
Jej súčasťou bude 11 mostov, úprava koryta rieky Poprad a štyri mimoúrovňové križovatky pred Veľkou Lomnicou, v Huncovciach v smere na Žakovce, pri Malom Slavkove a v lokalite Pradiareň za Kežmarkom v smere na Spišskú Belú. Orientačný odhad nákladov zatiaľ hovorí o sume 111 miliónov eur.
Výstavbe diaľničného privádzača môže pomôcť aj avizovaná spoločná poľsko-slovenská kandidatúra na usporiadanie zimných olympijských hier v roku 2022.
„Treba využiť túto príležitosť a urýchliť proces výstavby, pretože pri takomto veľkom podujatí je doprava jednou z priorít,“ dodal Štefan Bieľak.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš