Korzár logo Korzár Spiš
Nedeľa, 22. júl, 2018 | Meniny má Magdaléna

Tragédia na železnici: Podľa šéfa depa rušeň nemal byť na stanici

Tragédiu v Spišskej Novej Vsi spred takmer troch rokov neprežili traja ľudia.

Tragédia na železničnej stanici. Zahynuli pri nej traja ľudia.(Zdroj: šim)

Takmer stokilometrovou rýchlosťou uháňal rušeň, ktorý vrazil do osobného vlaku stojaceho v stanici v Spišskej Novej Vsi. Tragédiu spred takmer troch rokov neprežili traja ľudia, ďalších 23 bolo zranených. V súdnom procese ako jediný obžalovaný figuruje výpravca.

SPIŠSKÁ NOVÁ VES. Sudca vypočul siedmich svedkov. Spis má takmer dvetisíc strán.

Vo štvrtok 1. apríla 2010 na rušni skúšali činnosť elektrodynamickej brzdy (EDB).

Obžalovaný výpravca Emil B. tvrdí, že vjazd rušňa na koľaj povolil, ale až po odchode osobného vlaku zo stanice.

Rovnako obžaloba trvá na tom, že vypínač brzdy bol po celý čas vypnutý, ako to zachytil stav po nehode. Rušňovodič to potvrdiť nemôže, bol jednou z obetí nešťastia.

Kľúčovými otázkami boli tie, či mal byť rušeň mimo depa, kto povolil skúšobnú jazdu a ako sa rušeň ocitol na koľaji, kde stál osobný vlak.

Prvý z vypočúvaných svedkov Vladimír H. sa vyjadroval najmä k termínu skúšobná jazda. Podľa neho výpravca nemá dôvod takúto jazdu dopravcovi odmietnuť, ak sú dodržané bezpečnostné podmienky.

Rušeň mal podľa neho ísť do stanice v režime posunu, kde je limitovaná rýchlosť do 40 km/h, nie v režime vlaku, kde sú aj vyššie rýchlosti.

„Skúšky“ v stanici boli vraj bežné

V deň tragédie sa v rušni nachádzalo šesť ľudí. Medzi nimi aj Jozef P., technik z dubnickej firmy, ktorá zabezpečovala servis na EDB.

„Urobili sme statický test v depe. Bol nedostatočný, rozhodlo sa o skúšobnej jazde. Kto o tom rozhodol, si už nepamätám. Počul som, ako rušňovodič povedal, že pôjdeme po rovnej koľaji 100-kilometrovou rýchlosťou,“ vypovedal svedok.

„Pri osobnom styku s rušňovodičom nebolo hovorené nič o rýchlosti. Nesúhlasím s tým, že sa rušňovodič mohol vyjadriť o 100 km rýchlosti,“ reagoval obžalovaný výpravca.

Vypovedali aj pracovníci depa, elektrikári Marek M. a Šimon B., ktorí boli v rušni smrti. Lokomotívu na stanici skúšali, i keď sú skúšobné jazdy dovolené len na voľných koľajniciach medzi železničnými stanicami.

Podľa Mareka M. sa však takéto „skúšky“ diali v stanici bežne. Skúšky mimo stanice boli spoplatnené. No od tej nehody už boli zakázané. Marek nevedel, akou rýchlosťou pôjdu, i keď vnímal, že „išli dosť rýchlo“.

Prednosta: Nebohý bol naslovovzatý odborník

František S. bol v tom čase prednostom strediska riadenia a trakcie. O skúšobnej jazde nevedel.

Potvrdil, že pred nehodou sa skúšky robili aj v stanici a keďže išlo o jednu železničnú spoločnosť, neplatilo sa za kilometre.

Odkedy sa železničné spoločnosti rozdelili, takéto jazdy boli už len mimo staníc a spoplatnené.

Poprel, že by sa takéto jazdy robili neoficiálne bez záznamu, v rámci nejakých „dobrých“ vzťahov.

„Som presvedčený, že v prípade funkčnosti EDB by bezpečne zabrzdil pred tým vlakom, aj keď mal vyššiu rýchlosť. Nebohého rušňovodiča som poznal 30 rokov a bol to naslovovzatý odborník,“ zdôraznil svedok.

Na otázku, či by sa funkčnosť brzdy dala overiť aj pri rýchlosti do 40 km/h, teda v režime posunu, odpovedal, že áno, ale nie tak, aby sa overila maximálna činnosť brzdy.

Šéf depa: Rušeň nemal čo robiť v stanici

Vypovedal aj vtedajší prednosta strediska údržby a opráv, v ktorého pôsobnosti je depo, Julián D. Ani on nevedel, že sa bude konať skúšobná jazda. Zdôraznil, že rušeň v tom čase nemal čo robiť v stanici.

Elektrikári v depe mali len asistovať pri statickej skúške, nemali čo robiť na rušni. „Naši pracovníci tak opustili pracovisko svojvoľne, za čo bolo voči nim vyvodené disciplinárne konanie,“ dôvodil.

„Neviem o tom a vylučujem to, že by sa v rámci nejakých nadštandardných vzťahov skúšky v minulosti robili v stanici, pokiaľ niekto niečo také robil, robil tak bez nášho vedomia,“ dodal svedok.

Na rozsudok si musíme počkať. „Pojednávanie bolo odročené na 16. apríla, kedy sa bude ďalej pokračovať vo výsluchoch svedkov,“ uviedla hovorkyňa okresného súdu Eva Herichová.

Názory

ZŠR stoja za výpravcom

V súdnom procese figuruje jediný obžalovaný – výpravca. železničné spoločnosti si zodpovednosť pohadzujú ako horúci zemiak. Rušeň bol majetkom Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, výpravca pracoval pre ŽSR.

„Zo záverov vyšetrovania spoločnosti príčinou nehody bola nesprávna organizácia dopravy zo strany prevádzkovateľa dráhy, teda ŽSR,“ dôvodil právny zástupca Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia Roman Desát.

„Trváme na tom, že postup výpravcu pri zabezpečovaní pohybu uvedeného rušňa bol plne v súlade s platnými predpismi,“ dodala hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková.

šim



Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 121
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 323
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 499
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 310
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 738
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 391
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 012
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 510
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 828
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 675

Neprehliadnite tiež

Zamestnanca knižnice odsúdili za sexuálne zneužívanie klientov

Jeden súd ho poslal za mreže, druhý ho potrestal iba podmienečne.

Vozili Masaryka či Dubčeka. V Košiciach sa predviedli vozňové veterány

Lákal najmä seniorský parný rušeň Zelený Anton.

Mnohé z tatranských kúpeľov sú už minulosťou

Kúpeľný ráz už stratilo Štrbské Pleso, či Tatranská Lomnica.

Žije v nich pár ľudí. Aj najmenšie obce majú svoje krásy

Malebný kraj a nádherná príroda robí z týchto miest rozprávku.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop