Korzár logo Korzár Spiš
Štvrtok, 17. august, 2017 | Meniny má Milica

Tragédia na železnici: Podľa šéfa depa rušeň nemal byť na stanici

Tragédiu v Spišskej Novej Vsi spred takmer troch rokov neprežili traja ľudia.

Tragédia na železničnej stanici. Zahynuli pri nej traja ľudia.(Zdroj: šim)

Takmer stokilometrovou rýchlosťou uháňal rušeň, ktorý vrazil do osobného vlaku stojaceho v stanici v Spišskej Novej Vsi. Tragédiu spred takmer troch rokov neprežili traja ľudia, ďalších 23 bolo zranených. V súdnom procese ako jediný obžalovaný figuruje výpravca.

SPIŠSKÁ NOVÁ VES. Sudca vypočul siedmich svedkov. Spis má takmer dvetisíc strán.

Vo štvrtok 1. apríla 2010 na rušni skúšali činnosť elektrodynamickej brzdy (EDB).

Obžalovaný výpravca Emil B. tvrdí, že vjazd rušňa na koľaj povolil, ale až po odchode osobného vlaku zo stanice.

Rovnako obžaloba trvá na tom, že vypínač brzdy bol po celý čas vypnutý, ako to zachytil stav po nehode. Rušňovodič to potvrdiť nemôže, bol jednou z obetí nešťastia.

Kľúčovými otázkami boli tie, či mal byť rušeň mimo depa, kto povolil skúšobnú jazdu a ako sa rušeň ocitol na koľaji, kde stál osobný vlak.

Prvý z vypočúvaných svedkov Vladimír H. sa vyjadroval najmä k termínu skúšobná jazda. Podľa neho výpravca nemá dôvod takúto jazdu dopravcovi odmietnuť, ak sú dodržané bezpečnostné podmienky.

Rušeň mal podľa neho ísť do stanice v režime posunu, kde je limitovaná rýchlosť do 40 km/h, nie v režime vlaku, kde sú aj vyššie rýchlosti.

„Skúšky“ v stanici boli vraj bežné

V deň tragédie sa v rušni nachádzalo šesť ľudí. Medzi nimi aj Jozef P., technik z dubnickej firmy, ktorá zabezpečovala servis na EDB.

„Urobili sme statický test v depe. Bol nedostatočný, rozhodlo sa o skúšobnej jazde. Kto o tom rozhodol, si už nepamätám. Počul som, ako rušňovodič povedal, že pôjdeme po rovnej koľaji 100-kilometrovou rýchlosťou,“ vypovedal svedok.

„Pri osobnom styku s rušňovodičom nebolo hovorené nič o rýchlosti. Nesúhlasím s tým, že sa rušňovodič mohol vyjadriť o 100 km rýchlosti,“ reagoval obžalovaný výpravca.

Vypovedali aj pracovníci depa, elektrikári Marek M. a Šimon B., ktorí boli v rušni smrti. Lokomotívu na stanici skúšali, i keď sú skúšobné jazdy dovolené len na voľných koľajniciach medzi železničnými stanicami.

Podľa Mareka M. sa však takéto „skúšky“ diali v stanici bežne. Skúšky mimo stanice boli spoplatnené. No od tej nehody už boli zakázané. Marek nevedel, akou rýchlosťou pôjdu, i keď vnímal, že „išli dosť rýchlo“.

Prednosta: Nebohý bol naslovovzatý odborník

František S. bol v tom čase prednostom strediska riadenia a trakcie. O skúšobnej jazde nevedel.

Potvrdil, že pred nehodou sa skúšky robili aj v stanici a keďže išlo o jednu železničnú spoločnosť, neplatilo sa za kilometre.

Odkedy sa železničné spoločnosti rozdelili, takéto jazdy boli už len mimo staníc a spoplatnené.

Poprel, že by sa takéto jazdy robili neoficiálne bez záznamu, v rámci nejakých „dobrých“ vzťahov.

„Som presvedčený, že v prípade funkčnosti EDB by bezpečne zabrzdil pred tým vlakom, aj keď mal vyššiu rýchlosť. Nebohého rušňovodiča som poznal 30 rokov a bol to naslovovzatý odborník,“ zdôraznil svedok.

Na otázku, či by sa funkčnosť brzdy dala overiť aj pri rýchlosti do 40 km/h, teda v režime posunu, odpovedal, že áno, ale nie tak, aby sa overila maximálna činnosť brzdy.

Šéf depa: Rušeň nemal čo robiť v stanici

Vypovedal aj vtedajší prednosta strediska údržby a opráv, v ktorého pôsobnosti je depo, Julián D. Ani on nevedel, že sa bude konať skúšobná jazda. Zdôraznil, že rušeň v tom čase nemal čo robiť v stanici.

Elektrikári v depe mali len asistovať pri statickej skúške, nemali čo robiť na rušni. „Naši pracovníci tak opustili pracovisko svojvoľne, za čo bolo voči nim vyvodené disciplinárne konanie,“ dôvodil.

„Neviem o tom a vylučujem to, že by sa v rámci nejakých nadštandardných vzťahov skúšky v minulosti robili v stanici, pokiaľ niekto niečo také robil, robil tak bez nášho vedomia,“ dodal svedok.

Na rozsudok si musíme počkať. „Pojednávanie bolo odročené na 16. apríla, kedy sa bude ďalej pokračovať vo výsluchoch svedkov,“ uviedla hovorkyňa okresného súdu Eva Herichová.

Názory

ZŠR stoja za výpravcom

V súdnom procese figuruje jediný obžalovaný – výpravca. železničné spoločnosti si zodpovednosť pohadzujú ako horúci zemiak. Rušeň bol majetkom Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, výpravca pracoval pre ŽSR.

„Zo záverov vyšetrovania spoločnosti príčinou nehody bola nesprávna organizácia dopravy zo strany prevádzkovateľa dráhy, teda ŽSR,“ dôvodil právny zástupca Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia Roman Desát.

„Trváme na tom, že postup výpravcu pri zabezpečovaní pohybu uvedeného rušňa bol plne v súlade s platnými predpismi,“ dodala hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková.

šim



Neprehliadnite tiež

Košická schránka siahala na 29 miliónov od Plavčana. Zrazu ich už nechce

Profesor po otázkach cúvol. Vo firme je svokra hodnotiteľa, minule išlo o švagrinú.

Firma EEI robí parkovisko. Košičania zbierajú podpisy proti

Novým parkovacím miestam padne za obeť zeleň i skoro nový chodník.

Parkovné vyberajú protizákonne. Starosta nemieni prestať

Pri vodnej nádrži prekvitá parkovacia partizánčina. Bez opory v zákonoch.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

EKONOMIKA

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na štyri roky

Prečo novinka bude trvať len istý čas, nie je jasné.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

Najčítanejšie na Spiš Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 987
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 622
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 547
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 531
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 155
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 031
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 904
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 687
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop