Cesty v Starej Ľubovni sú plné dier a výtlkov. Mesto zvažuje, že namiesto každoročného látania ich nechá poriadne opraviť. Investíciu chce ponúknuť súkromným firmám.
STARÁ ĽUBOVŇA. Veľké množstvo výtlkov pribudlo aj počas tejto zimy. Denne sa objavovali ďalšie a ďalšie. Motoristi si ich nestíhali zapamätať.
„V minulom roku sme mali vyčlenených 50-tisíc na opravy. Aj to bolo málo, cesty sme iba látali,“ povedal Ľubomír Krett z Verejnoprospešných služieb, ktoré spravujú miestne chodníky a cesty v Starej Ľubovni.
Už pred rokom spomínal mestský poslanec Milan Knapík (nez.), že cesty je potrebné riešiť komplexne - nie iba látaním.
Ich katastrofálny stav priznal aj primátor Michal Biganič (nez.). Problém chce riešiť cez PPP projekty, teda v partnerstve so súkromným sektorom.
„Sú možnosti riešiť ich opravu formou PPP projektov. Nie je to nič nové. Je potrebné urobiť súťaž na dodávateľa, ktorý nám ich opraví poriadne. To znamená vybrúsi, napenetruje, či prispôsobí kanálové vpuste. S potenciálnymi dodávateľmi, ktorí by do toho išli, už rokujeme,“ povedal.
Dodal, že podobne sa už zariadili vo viacerých mestách, aj preto vedeniu táto myšlienka napadla.
Rokovania chce mesto posúriť
So šetrením na látaní asfaltu možno začne radnica už tento rok. Rokovania s dodávateľmi chce preto posúriť.
„Existujú firmy, ktoré majú voľné zdroje a sú ochotné investovať. Ak sa do toho rozhodneme ísť, nemá zmysel plátať cesty niekedy teraz a v máji-júni ich robiť opäť nanovo. Aj firmy si musia naplánovať práce a techniku,“ poznamenal M. Biganič.
Podľa neho by poriadne opravená cesta mala vydržať osem až desať rokov.
Ak by sa mesto rozhodlo cesty komplexne opraviť, ušetrilo by výdaje na ich látanie. Práve tieto prostriedky by sa tak dali presunúť do plánovaného balíka cestných opráv.
„Splácalo by sa to niekoľko rokov z časti zdrojov, ktoré sú v podstate určené na opravy. Tieto náklady by sa nám takto znížili. Všetko je potrebné ešte zhodnotiť ekonomicky,“ dodal primátor.
Čas plynie, začať bude treba čím skôr
Medzi prvými by prišli na rad opravy ciest s najhorším stavom. Primátor si predstavuje úsek vedúci okolo gymnázia na Ulici 17. novembra, ďalej popri starom cintoríne až na tiahlu vozovku po Okružnej ulici. „Predbežne to vychádza na asi 28-tisíc metrov štvorcových. Aj to je však potrebné zhodnotiť,“ povedal M. Biganič.
Podľa mestského poslanca Petra Sokola (Smer) bude treba uvažovať, čo s frézovaným materiálom.
„Pravdepodobne by ho bolo dosť. Dal by sa použiť na ďalšie miesta ako podložie. Je pravdou, že látame každý rok a tieto náklady by sa nám zrejme každý rok zvyšovali,“ povedal.
Ak sa radnica rozhodne ísť do opráv, primátor bude chcieť mimoriadne zvolať aj sedenie poslancov. Čas totiž plynie, pričom nových dier v meste pribúda stále viac.
Názory
Čo hovoria ľudia
Niektorých šoférov sme sa opýtali, aký majú na celú vec názor.
„Ani si poriadne nepamätám, kedy v meste urobili poriadnu cestu. Plátať určite nestačí,“ povedal vodič Miroslav. Podľa neho je celistvý asfalt aj investíciou do budúcnosti. Niekoľko rokov by vraj bol s látaním pokoj.
Dôchodca Jozef si myslí, že poriadne cesty nielen šetria autá, ale aj robia mesto krajším. „Hlavne aby neostalo pri sľuboch. O tom, že cesty treba, vie každý. Treba však nájsť aj peniaze,“ dodal.
rin
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš