Osobné vlaky medzi Starou Ľubovňou a Plavčom od začiatku marca opäť premávajú. Na názory sme sa pýtali ľudí na stanici.
STARÁ ĽUBOVŇA. Cestujúci, hlavne študenti, návrat vlakov vítajú. Mnohí však poznamenávajú, že železničné spojenie by nemalo fungovať iba v piatky a nedele, ale aj v ostatné dni. A práve o to sa chcú snažiť aktivisti proti rušeniu vlakov v regióne.
„Som rada, že vlak opäť chodí, lebo cestovanie v preplnenom autobuse bolo hrozné,“ povedala študentka Anežka Šidlovská.
Sprejazdneniu trate sa potešil aj Erik Fuchs: „Vlakom nechodím často, na internete som sa však dozvedel, že ide. Teším sa z toho.“
Pohodlnejšie cestovanie vo vlaku privítala aj ďalšia študentka Jarmila Petriľáková.
„Konečne jazdí vlak. Do Prešova som chodila autobusom, no bolo to hrozné. Každú jazdu sme v ňom boli úplne natlačení,“ poťažkala si.
Cestujúcich odrádzajú rušenia a zmeny
Na prvý spoj v smere Plaveč prišlo na staroľubovniansku železničnú stanicu niekoľko desiatok cestujúcich. Pred zrušením spojov ich bolo podľa nich oveľa viac.
„Zrejme nie každý vie, že spojenie obnovili. Železniciam sa potom ani nedivím, že kapacitu vlaku rátajú ako nenaplnenú a tým pádom pokladajú trať za stratovú. Neustále zmeny tomu neprospievajú,“ poznamenal pán Jozef.
„Všetko by sa malo robiť v prospech ľudí. Je tu veľa študentov, ktorí chodia do Košíc či Prešova. Každé obmedzenie spojov, či už autobusových alebo vlakových, neprospieva. Ľudia chodia autami, darmo sa potom môžeme sťažovať na znečistené prostredie. Keď sa rozchýri, že vlak obnovili, som presvedčený, že tých ľudí tu bude omnoho viac,“ dodal Pavol Sás.
Chcú, aby vlaky premávali častejšie
Obnovenie spojov považujú za prvotné víťazstvo aj aktivisti proti rušeniu vlakov v regióne.
Aj podľa jedného z nich, Patrika Pčolku, si týmto železnice aj ministerstvo dopravy priznali, že pred decembrovým zrušením trate urobili chybu.
„Budeme aj naďalej vyvíjať iniciatívu, aby vlaky medzi Starou Ľubovňou a Plavčom nechodili iba v piatky a nedele, ale aj v ostatné dni,“ povedal.
Obnovenie vlakov nestálo železnice peniaze navyše
Opätovné zavedenie vlakov medzi Popradom a Plavčom vraj železnice nestálo peniaze navyše.
POPRAD/PLAVEČ. Zastavenie osobnej dopravy a neskoršie sprejazdnenie trate vraj nemalo z pohľadu Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) vplyv na financie.
„Na trati Poprad-Tatry – Plaveč nevznikli náklady navyše. Na tejto trati majú ŽSR personálne obsadenie. Zamestnanci v týchto dopravných bodoch riadia dopravu nielen pre osobnú dopravu, ale aj pre nákladnú a tá nebola zrušená. To isté platí i o údržbe. Tá sa vykonáva i na tratiach, kde je dočasne pozastavená doprava,“ povedal nám Ľubomír Mitas zo ŽSR.
Dodal, že pre obnovenie dopravy neboli nútení presúvať zamestnancov.
Železničiari viac riešili administratívu
Zmeny na tratiach sú vraj zložitejšie z pohľadu administratívy.
Stanoviť sa musí spôsob financovania objednanej dopravnej obsluhy. Dopravca musí požiadať o pridelenie kapacity na koľajniciach a objednať dopravnú obsluhu. Zároveň je povinný informovať o zmenách.
„Úkony spojené so železničnou dopravnou obsluhou sú prácne a najmä náročné na čas,“ poznamenala Slavomíra Šubrtová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko.
rin
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš