Korzár logo Korzár Spiš
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

V Ľubovni žiadajú obnovenie spojov v mestskej doprave

Zrušené linky mestskej autobusovej dopravy chcú v Starej Ľubovni obnoviť hlavne obyvatelia mesta.

Mestská doprava. Jej budúcnosť v Starej Ľubovni je otázna.Mestská doprava. Jej budúcnosť v Starej Ľubovni je otázna. (Zdroj: rin)

Zrušené linky mestskej autobusovej dopravy chcú v Starej Ľubovni opätovne obnoviť. Očakávajú to hlavne obyvatelia mesta. Radnica teraz vypisuje súťaž na dopravcu. Otázne je, či uspeje. V minulom roku sa totiž skončil výber fiaskom.

STARÁ ĽUBOVŇA. S aktuálnym dopravcom Bus Karpaty sa radnica zatiaľ na výhodnejších podmienkach dohodnúť nevie.

Navyše sa rozchádza pri niektorých účtovných položkách. Mestu sa zdá, že platí, za čo nemá. Najalo si aj audítora. Spoločnosť však svoje vyúčtovania považuje za oprávnené.

„Mesto by s tým malo niečo robiť. Pred rokom nám sľúbilo, že autobusov neubudne, že vraj sa to vyrieši. Odvtedy sa však nič nevyriešilo,“ povedali nám ľudia žijúci v podhradí.

„Ostalo iba pri rečiach, máme problém dostať sa do kostola, k lekárovi či do obchodov,“ zhodli sa viacerí.

Pobúrenie obyvateľov pramenilo z niekoľkých zrušených liniek počas pracovného týždňa a ich úplného zrušenia do Podsadku i podhradia počas víkendov. Starším či osamelo žijúcim tak pribudli problémy.

Autobusových spojov minulý rok výrazne ubudlo

Kým v roku 2011 najazdili autobusy po meste 79-tisíc kilometrov, po výraznej redukcii spojov to v minulom roku bolo iba 54,7 tisíca.

Dopravca tvrdil, že navrhol zredukovať neefektívne spoje, ktoré vraj často vozili “vzduch“. Mesto zas na ich prevádzku peniaze nájsť nedokázalo.

„Nabral som dojem, že tie spoje boli naschvál zrušené, aby bol vyvolaný tlak na občanov. Je to však môj subjektívny názor,“ povedal nedávno primátor Michal Biganič (nez.).

Konateľ Bus Karpaty však upozorňuje, že na menej liniek pristúpilo mesto. „Za peniaze, ktoré nám mesto dokázalo ponúknuť, by ani viac autobusových liniek jazdiť nemohlo,“ povedal nám František Oros.

Mesto vyhlasuje, že sa chce vrátiť k zvýšenému počtu kilometrov v mestskej autobusovej doprave (MAD).

Do podmienok súťaže na poskytovateľa služieb zadalo 83-tisíc kilometrov, čo približne zodpovedá stavu pred redukovaním dopravy.

„Do cestovných poriadkov chceme vrátiť zrušené spoje,“ potvrdil M. Biganič.

Bus Karpaty vraj charitu robiť nemieni

Súťaž na dopravcu vypísalo mesto aj v minulom roku, tá sa však skončila fiaskom. Prihlásil sa jediný záujemca, ani ten však nespĺňal technické podmienky.

V spoločnosti Bus Karpaty zatiaľ nevedia, či sa o prevádzkovateľa MAD v meste budú uchádzať tentoraz.

„Počkáme, až bude súťaž oficiálne vyhlásená. Uvidíme, ako budú nastavené podmienky. Charitu však robiť nemienime, doteraz sme vykonali pre mesto niekoľko úľav. Mesto musí vedieť, na čo má,“ uviedol F. Oros.

Od minulého roku vypláca mesto spoločnosti Bus Karpaty mesačné dotácie vo výške 6 833 eur. Ročne je to vyše 80-tisíc. K tejto sume však podľa radnice začali vyskakovať nedoplatky.

Za prvé štyri mesiace minulého roka to bolo okolo tisícky mesačne, neskôr sa suma zdvojnásobila.

„V decembri vyskočil nedoplatok už na vyše šesťtisíc eur,“ poznamenal Miroslav Srnka z mestského úradu.

Mesto si na kontrolu najalo audítora

Mesto rozhodlo, že na kontrolu vyúčtovaní si zaplatí špecialistu v zmysle zmluvy s dopravcom. Audítor v spoločnosti Bus Karpaty porovnával rôzne účtovné položky počas mesiacov január a február.

Podľa radnice zistil viaceré chyby. Tie sa mali týkať aj neúmerného nárastu spotreby paliva. Najatému špecialistovi napríklad nesedeli výkazy niektorých položiek kilometrov.

V roku 2012 ich malo byť takmer o 1 200 viac, ako v cestovnom poriadku. Pasovať nemali ani náklady na interné opravy, keď nebolo zrejmé, či autobusy opravujú alebo nie.

Jeho prácu mesto ocenilo na takmer 1 900 eur. Spoločnosť svoje vyúčtovania považuje za oprávnené.

„Ešte 26. 11. minulého roku sme Bus Karpaty napísali list, aby niektoré položky upravili, nepristúpili k tomu. Spoločnosť dala návrh na ukončenie zmluvy, my sme však nesúhlasili. Trváme na tom, aby bola dodržaná do roku 2013,“ prezradil M. Srnka.

Názory

Dostať sa k lekárovi či do kostola je problém

„S manželom sme našťastie ešte mobilní, ak treba, použijeme auto. Žije tu však veľa dôchodcov a vdov a tí sa často nemajú ako dostať do mesta. Mladí s autami nie sú vždy k dispozícii, nemajú vždy čas. Rozhodne k nám autobusovú dopravu treba častejšie,“ povedali nám manželia Petiovci z podhradia.

Problémy pociťuje aj pani Marta z rovnakej ulice. „Som po operácii kolena, mám umelý kĺb. Dostať sa do kostola či k lekárovi je pre mňa veľký problém. Autobusy nechodia, alebo iba minimálne. Musím sa tak spoliehať na susedu.“

„Počula som o probléme s autobusmi, myslím, že ak niet peňazí, tak by malo mesto vymyslieť aspoň nejakú pravidelnú dopravu pomocou mikrobusu,“ navrhla mladá slečna zo Zamoyského žijúca v Bratislave.

Svoje o problémoch vedia aj manželia Alžbeta a Miroslav Gergelyovci. „Hovorilo sa, že problém s autobusmi sa bude riešiť, ale zatiaľ sa nič nedeje. Určite by sme ich tu privítali. Ľudia sa veľmi nemajú ako dostať v nedeľu do kostola, počas týždňa k lekárovi. Aj keď ráno ide do mesta autobus, naspäť ide až okolo jednej. Autá síce mladí majú, ťažko však môžu svojich príbuzných odvážať, keď sú väčšinou odídení za prácou.

rin


LUKO-bus-2-rin_res.jpg
Podhradie. Ak starší ľudia nemajú inú možnosť, musia chodiť pešo.
Foto: rin

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 004
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 010
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 876
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 216
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 198
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 630
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 953
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 695
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 647
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 600
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ľubomír Šarník, nový riaditeľ prešovskej nemocnice.

Súdia ho za nezaplatené dane a odvody.

5 h
Finančník Dávid Gedeon si na slobodu musí počkať.

Najvyšší súd predĺžil košickému podnikateľovi väzbu o ďalšie mesiace.

5 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Miroslav Marček si odpykáva trest 25 rokov za tri vraždy.

8 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

6 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

11 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop