Korzár logo Korzár Spiš
Sobota, 20. január, 2018 | Meniny má Dalibor

Na hrádzu v Starej Ľubovni štát zatiaľ peniaze nenašiel

Obyvatelia Starej Ľubovne zatiaľ márne čakajú na vybudovanie hrádze v koryte rieky Poprad.

Mýtna ulica. V Starej Ľubovni ju v roku 2010 zaliala voda z Popradu.(Zdroj: Peter Rindoš)

Ľuďom z Mýtnej ulice pritom voda pred necelými troma rokmi spôsobila obrovské škody.

STARÁ ĽUBOVŇA. Ani dnes si ľudia z Mýtnej ulice nemôžu byť pred vodou istí. Nádeje vkladali hlavne do vybudovania hrádze, na čo by bolo treba asi 1,7 milióna eur.

Žiadosť o peniaze však naposledy, v decembri 2012, zamietlo ministerstvo životného prostredia. Teraz však pripúšťa zmenu.

„Odkedy tu boli povodne, nemáme pokoja. Hrádzu odkladajú, ktovie, kedy sa začne robiť. Dovtedy nikto nemá istotu. Dúfajme, že voda nepríde skôr, ako sa kompetentní zobudia,“ povedal nám dôchodca z ulice.

Ohrození vodou z Popradu sú obyvatelia vyše 80 rodinných domov. Odhadom v nich žije vyše tristo Staroľubovňanov.

„Ľudia tu mali škody cez milión eur, a to nepreháňam. Iba ja som ich narátal okolo 17-tisíc eur. Na mojom pozemku bola hladina najvyššie, oproti je totiž hlavný nápor Jakubianky do Popradu,“ poznamenal Peter Kollár, ktorý sa už roky za obyvateľov snaží, aby popri rieke vybudovali hrádzu.

„K záplavám, aké tu boli, môže dôjsť kedykoľvek, dnes sú tie atmosférické zmeny obrovské. Bola by škoda, ak by sa pripravený projekt hrádze pozastavil,“ dodal.

Ministerstvo v decembri pomoc zamietlo

S prípravou projektu hrádze začal Slovenský vodohospodársky podnik (SVP) hneď po roku 2010. Vysporiadal sa s pôvodnými vlastníkmi pozemkov, urobil geologický prieskum či projekt pre stavebné povolenie.

V roku 2012 požiadal ministerstvo životného prostredia o nenávratný finančný príspevok na výstavbu hrádze.

„V decembri 2012 nám však bolo doručené rozhodnutie o neschválení Žiadosti o nenávratný finančný príspevok,“ povedal Ľuboš Krno zo SVP.

Obyvatelia Mýtnej ulice ostali po rozhodnutí ministerstva sklamaní.

„Mrzí nás, že prostriedky neboli schválené. Chápeme, že podobne postihnutých oblastí je na Slovensku veľa, ale myslíme si, že čiastka 1,7 milióna eur by sa nájsť mala. Žijeme tu, vieme, o čom hovoríme,“ poznamenal P. Kollár.

Aj preto smerovali kroky ľudí k zástupcom mesta.

„Roky sa náš problém i upozornenia odkladali, až prišli povodne. Sme však radi, že v súčasnosti pristupuje mesto k problému otvorene a chce ho riešiť.“

Primátor rokuje

Podľa primátora Starej Ľubovne Michala Biganiča mesto v súčasnosti robí kroky, aby sa hrádza na rieke stavala.

„Chápem občanov, že majú obavy zo záplav. Pravidelne sa stretávame s ich zástupcom pánom Kollárom. Už sme vyvolali niekoľko stretnutí aj s kompetentnými zo SVP. Budeme sa snažiť osloviť aj priamo ministerstvo,“ povedal nedávno primátor.

SVP chce pre hrádzu v Starej Ľubovni hľadať iné finančné zdroje. Nešpecifikoval však, kde by ich našiel.
Oslovili sme aj ministerstvo.

„Hrádza v Starej Ľubovni je v súčasnosti medzi lokalitami, o ktorých budeme v blízkej dobe určite hovoriť. Ťažko však povedať určité termíny,“ povedal Maroš Stano, hovorca rezoru.

Dodal, že prioritou ministerstva je aj oblasť ochrany proti povodniam, čo sa má odzrkadliť pri zvýšenom čerpaní európskych prostriedkov do budúcnosti. Komplexné riešenie chce ministerstvo prezentovať s vodohospodármi do leta.

„V prvom rade sa zameriame na lokality, ktoré postihla povodeň v roku 2010 a neskôr,“ dodal M. Stano.

Genéza

O hrádzu ľudia žiadali dávno pred povodňami

Na potrebu zvýšenia a spevnenia hrádze upozorňovali obyvatelia Mýtnej ulice ešte v roku 2005. Občania sa obrátili listom na mestský úrad, aby v ich mene konal a ich požiadavky tlmočil vodohospodárom.

Riešenie v podobe budovania hrádze roky neprichádzalo. Konkrétnej odpovede sa obyvatelia Mýtnej dočkali v roku 2009. Od vodohospodárov im bolo vtedy povedané, že koryto nie je v ich správe (pre nevysporiadané pozemky).

V júni 2010 zasiahli Starú Ľubovňu silné povodne. Vyliala sa aj rieka Poprad na Mýtnu ulicu.

Po záplavách začali vodohospodári ešte v roku 2010 pracovať na projekte hrádze popri rieke Poprad.

V roku 2012 bolo pre budovanie hrádze všetko pripravené. Chýbali už “len“ peniaze.

V apríli 2013 nám ministerstvo životného prostredia potvrdilo, že budovaním hrádze v Starej Ľubovni sa bude zaoberať.

rin

Plán hrádze

Hrádza na rieke Poprad je plánovaná približne medzi cestným mostom a železničným nadjazdom.

Na ľavej strane rieky Poprad plánujú hrádzu v dvoch úsekoch. Jeden má 982 metrov, druhý 263,62 metra.

Na pravej strane rieky má mať nová hrádza dĺžku 714 metrov, končiť má pri prítoku Jakubianky.

Výška hrádze má byť rôzna, jej koruna bude výškovo sledovať priebeh vypočítanej hladiny vody.

Koruna hrádze a svahy majú byť opevnené ohumusovaním a zatrávnením v hrúbke 10 centimetrov. V úseku, kde má byť vzdušná päta hrádze (v tesnej blízkosti sleduje jestvujúcu Mýtnu ulicu), má byť zemná hrádza podopretá oporným múrikom z gabiónov.

rin

Neprehliadnite tiež

Štefanovi Zamkovskému zobrali milovanú chatu komunisti

Zanechal nezmazateľnú stopu v Tatrách.

Za kšefty s drogami im hrozilo 15 rokov, dostali podmienky

Obhajca poukázal na dekriminalizáciu marihuany v Európskej únii.

Jaro Baláž behom zdolal cukrovku i cholesterol

Bývalý cyklista dokazuje, že začať sa dá vždy.

Štefan Margita schudol, aby neprišiel o zaujímavé roly

Rodáka z Košíc na sladký krémeš už nenahovoríte.

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Opäť si zavaril. Trump nevie skrývať, že je rasista

Trump útočí na Mexičanov, nemá rád Afroameričanov. Prezidentovi neveria, že nie je rasista.

KOMENTÁRE

Trumpova Amerika prichádza o líderstvo

Neschopnosť a nepredvídateľnosť Trumpa je dôvodom pádu povesti USA.

Najčítanejšie na Spiš Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 149
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 796
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 149
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 483
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 825
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 637
  7. Kam do tepla v januári? 1 966
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 802
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 624
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 973

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop