Korzár logo Korzár Spiš
Pondelok, 21. január, 2019 | Meniny má Vincent

Na hrádzu v Starej Ľubovni štát zatiaľ peniaze nenašiel

Obyvatelia Starej Ľubovne zatiaľ márne čakajú na vybudovanie hrádze v koryte rieky Poprad.

Mýtna ulica. V Starej Ľubovni ju v roku 2010 zaliala voda z Popradu.(Zdroj: Peter Rindoš)

Ľuďom z Mýtnej ulice pritom voda pred necelými troma rokmi spôsobila obrovské škody.

STARÁ ĽUBOVŇA. Ani dnes si ľudia z Mýtnej ulice nemôžu byť pred vodou istí. Nádeje vkladali hlavne do vybudovania hrádze, na čo by bolo treba asi 1,7 milióna eur.

Žiadosť o peniaze však naposledy, v decembri 2012, zamietlo ministerstvo životného prostredia. Teraz však pripúšťa zmenu.

„Odkedy tu boli povodne, nemáme pokoja. Hrádzu odkladajú, ktovie, kedy sa začne robiť. Dovtedy nikto nemá istotu. Dúfajme, že voda nepríde skôr, ako sa kompetentní zobudia,“ povedal nám dôchodca z ulice.

Ohrození vodou z Popradu sú obyvatelia vyše 80 rodinných domov. Odhadom v nich žije vyše tristo Staroľubovňanov.

„Ľudia tu mali škody cez milión eur, a to nepreháňam. Iba ja som ich narátal okolo 17-tisíc eur. Na mojom pozemku bola hladina najvyššie, oproti je totiž hlavný nápor Jakubianky do Popradu,“ poznamenal Peter Kollár, ktorý sa už roky za obyvateľov snaží, aby popri rieke vybudovali hrádzu.

„K záplavám, aké tu boli, môže dôjsť kedykoľvek, dnes sú tie atmosférické zmeny obrovské. Bola by škoda, ak by sa pripravený projekt hrádze pozastavil,“ dodal.

Ministerstvo v decembri pomoc zamietlo

S prípravou projektu hrádze začal Slovenský vodohospodársky podnik (SVP) hneď po roku 2010. Vysporiadal sa s pôvodnými vlastníkmi pozemkov, urobil geologický prieskum či projekt pre stavebné povolenie.

V roku 2012 požiadal ministerstvo životného prostredia o nenávratný finančný príspevok na výstavbu hrádze.

„V decembri 2012 nám však bolo doručené rozhodnutie o neschválení Žiadosti o nenávratný finančný príspevok,“ povedal Ľuboš Krno zo SVP.

Obyvatelia Mýtnej ulice ostali po rozhodnutí ministerstva sklamaní.

„Mrzí nás, že prostriedky neboli schválené. Chápeme, že podobne postihnutých oblastí je na Slovensku veľa, ale myslíme si, že čiastka 1,7 milióna eur by sa nájsť mala. Žijeme tu, vieme, o čom hovoríme,“ poznamenal P. Kollár.

Aj preto smerovali kroky ľudí k zástupcom mesta.

„Roky sa náš problém i upozornenia odkladali, až prišli povodne. Sme však radi, že v súčasnosti pristupuje mesto k problému otvorene a chce ho riešiť.“

Primátor rokuje

Podľa primátora Starej Ľubovne Michala Biganiča mesto v súčasnosti robí kroky, aby sa hrádza na rieke stavala.

„Chápem občanov, že majú obavy zo záplav. Pravidelne sa stretávame s ich zástupcom pánom Kollárom. Už sme vyvolali niekoľko stretnutí aj s kompetentnými zo SVP. Budeme sa snažiť osloviť aj priamo ministerstvo,“ povedal nedávno primátor.

SVP chce pre hrádzu v Starej Ľubovni hľadať iné finančné zdroje. Nešpecifikoval však, kde by ich našiel.
Oslovili sme aj ministerstvo.

„Hrádza v Starej Ľubovni je v súčasnosti medzi lokalitami, o ktorých budeme v blízkej dobe určite hovoriť. Ťažko však povedať určité termíny,“ povedal Maroš Stano, hovorca rezoru.

Dodal, že prioritou ministerstva je aj oblasť ochrany proti povodniam, čo sa má odzrkadliť pri zvýšenom čerpaní európskych prostriedkov do budúcnosti. Komplexné riešenie chce ministerstvo prezentovať s vodohospodármi do leta.

„V prvom rade sa zameriame na lokality, ktoré postihla povodeň v roku 2010 a neskôr,“ dodal M. Stano.

Genéza

O hrádzu ľudia žiadali dávno pred povodňami

Na potrebu zvýšenia a spevnenia hrádze upozorňovali obyvatelia Mýtnej ulice ešte v roku 2005. Občania sa obrátili listom na mestský úrad, aby v ich mene konal a ich požiadavky tlmočil vodohospodárom.

Riešenie v podobe budovania hrádze roky neprichádzalo. Konkrétnej odpovede sa obyvatelia Mýtnej dočkali v roku 2009. Od vodohospodárov im bolo vtedy povedané, že koryto nie je v ich správe (pre nevysporiadané pozemky).

V júni 2010 zasiahli Starú Ľubovňu silné povodne. Vyliala sa aj rieka Poprad na Mýtnu ulicu.

Po záplavách začali vodohospodári ešte v roku 2010 pracovať na projekte hrádze popri rieke Poprad.

V roku 2012 bolo pre budovanie hrádze všetko pripravené. Chýbali už “len“ peniaze.

V apríli 2013 nám ministerstvo životného prostredia potvrdilo, že budovaním hrádze v Starej Ľubovni sa bude zaoberať.

rin

Plán hrádze

Hrádza na rieke Poprad je plánovaná približne medzi cestným mostom a železničným nadjazdom.

Na ľavej strane rieky Poprad plánujú hrádzu v dvoch úsekoch. Jeden má 982 metrov, druhý 263,62 metra.

Na pravej strane rieky má mať nová hrádza dĺžku 714 metrov, končiť má pri prítoku Jakubianky.

Výška hrádze má byť rôzna, jej koruna bude výškovo sledovať priebeh vypočítanej hladiny vody.

Koruna hrádze a svahy majú byť opevnené ohumusovaním a zatrávnením v hrúbke 10 centimetrov. V úseku, kde má byť vzdušná päta hrádze (v tesnej blízkosti sleduje jestvujúcu Mýtnu ulicu), má byť zemná hrádza podopretá oporným múrikom z gabiónov.

rin

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  2. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  6. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  8. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  9. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  10. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  1. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  2. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  3. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  6. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  7. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  8. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  9. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  10. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 18 637
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 14 801
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 12 890
  4. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 055
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 8 003
  6. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 5 604
  7. Jedli ste už ružovú čokoládu? 5 418
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 5 366
  9. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 3 525
  10. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod 2 378

Neprehliadnite tiež

Pomsta za kauzu Žarnay? Poslanec loboval u Trnku kvôli prvákom na Polárnej

Župan: Áno, ale práveže sa prihováral, aby nemala vo všetkých odboroch nulu.

Prešovský dopravný Masterplan za 700-tisíc je už na svete. Čo zistil a čo navrhuje

Experti z Prahy predtým robili aj pre Košice, ktorých stratégia stála vyše milióna.

Boj so snehom vychádza samosprávy draho. Košice hovoria o vyše trojmiliónovej sume

Východoslovenské mestá musia v rozpočte rátať tiež s peniazmi na čistenie chodníkov.

Obvinená exposlankyňa Smeru Rošková podala sťažnosť

Agrodotácie viac ako 150-tisíc eur aj za letisko či parkovisko stále nevrátili.

Spustnuté športovisko hneď vedľa novej Košickej futbalovej arény zmodernizujú

Pribudne obchodné centrum aj hotel s bazénom. S mestom už sú kamaráti.

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Glváč sa zamotal do vlastných klamstiev

Ako sa podpredseda parlamentu nachytal.

Stĺpček Tomáša Prokopčáka

Výpalníci, ktorí berú slovenskej vede

Ako môže vyzerať schéma na ministerstve.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop