Korzár logo Korzár Spiš
Utorok, 24. október, 2017 | Meniny má Kvetoslava

Na hrádzu v Starej Ľubovni štát zatiaľ peniaze nenašiel

Obyvatelia Starej Ľubovne zatiaľ márne čakajú na vybudovanie hrádze v koryte rieky Poprad.

Mýtna ulica. V Starej Ľubovni ju v roku 2010 zaliala voda z Popradu.(Zdroj: Peter Rindoš)

Ľuďom z Mýtnej ulice pritom voda pred necelými troma rokmi spôsobila obrovské škody.

STARÁ ĽUBOVŇA. Ani dnes si ľudia z Mýtnej ulice nemôžu byť pred vodou istí. Nádeje vkladali hlavne do vybudovania hrádze, na čo by bolo treba asi 1,7 milióna eur.

Žiadosť o peniaze však naposledy, v decembri 2012, zamietlo ministerstvo životného prostredia. Teraz však pripúšťa zmenu.

„Odkedy tu boli povodne, nemáme pokoja. Hrádzu odkladajú, ktovie, kedy sa začne robiť. Dovtedy nikto nemá istotu. Dúfajme, že voda nepríde skôr, ako sa kompetentní zobudia,“ povedal nám dôchodca z ulice.

Ohrození vodou z Popradu sú obyvatelia vyše 80 rodinných domov. Odhadom v nich žije vyše tristo Staroľubovňanov.

„Ľudia tu mali škody cez milión eur, a to nepreháňam. Iba ja som ich narátal okolo 17-tisíc eur. Na mojom pozemku bola hladina najvyššie, oproti je totiž hlavný nápor Jakubianky do Popradu,“ poznamenal Peter Kollár, ktorý sa už roky za obyvateľov snaží, aby popri rieke vybudovali hrádzu.

„K záplavám, aké tu boli, môže dôjsť kedykoľvek, dnes sú tie atmosférické zmeny obrovské. Bola by škoda, ak by sa pripravený projekt hrádze pozastavil,“ dodal.

Ministerstvo v decembri pomoc zamietlo

S prípravou projektu hrádze začal Slovenský vodohospodársky podnik (SVP) hneď po roku 2010. Vysporiadal sa s pôvodnými vlastníkmi pozemkov, urobil geologický prieskum či projekt pre stavebné povolenie.

V roku 2012 požiadal ministerstvo životného prostredia o nenávratný finančný príspevok na výstavbu hrádze.

„V decembri 2012 nám však bolo doručené rozhodnutie o neschválení Žiadosti o nenávratný finančný príspevok,“ povedal Ľuboš Krno zo SVP.

Obyvatelia Mýtnej ulice ostali po rozhodnutí ministerstva sklamaní.

„Mrzí nás, že prostriedky neboli schválené. Chápeme, že podobne postihnutých oblastí je na Slovensku veľa, ale myslíme si, že čiastka 1,7 milióna eur by sa nájsť mala. Žijeme tu, vieme, o čom hovoríme,“ poznamenal P. Kollár.

Aj preto smerovali kroky ľudí k zástupcom mesta.

„Roky sa náš problém i upozornenia odkladali, až prišli povodne. Sme však radi, že v súčasnosti pristupuje mesto k problému otvorene a chce ho riešiť.“

Primátor rokuje

Podľa primátora Starej Ľubovne Michala Biganiča mesto v súčasnosti robí kroky, aby sa hrádza na rieke stavala.

„Chápem občanov, že majú obavy zo záplav. Pravidelne sa stretávame s ich zástupcom pánom Kollárom. Už sme vyvolali niekoľko stretnutí aj s kompetentnými zo SVP. Budeme sa snažiť osloviť aj priamo ministerstvo,“ povedal nedávno primátor.

SVP chce pre hrádzu v Starej Ľubovni hľadať iné finančné zdroje. Nešpecifikoval však, kde by ich našiel.
Oslovili sme aj ministerstvo.

„Hrádza v Starej Ľubovni je v súčasnosti medzi lokalitami, o ktorých budeme v blízkej dobe určite hovoriť. Ťažko však povedať určité termíny,“ povedal Maroš Stano, hovorca rezoru.

Dodal, že prioritou ministerstva je aj oblasť ochrany proti povodniam, čo sa má odzrkadliť pri zvýšenom čerpaní európskych prostriedkov do budúcnosti. Komplexné riešenie chce ministerstvo prezentovať s vodohospodármi do leta.

„V prvom rade sa zameriame na lokality, ktoré postihla povodeň v roku 2010 a neskôr,“ dodal M. Stano.

Genéza

O hrádzu ľudia žiadali dávno pred povodňami

Na potrebu zvýšenia a spevnenia hrádze upozorňovali obyvatelia Mýtnej ulice ešte v roku 2005. Občania sa obrátili listom na mestský úrad, aby v ich mene konal a ich požiadavky tlmočil vodohospodárom.

Riešenie v podobe budovania hrádze roky neprichádzalo. Konkrétnej odpovede sa obyvatelia Mýtnej dočkali v roku 2009. Od vodohospodárov im bolo vtedy povedané, že koryto nie je v ich správe (pre nevysporiadané pozemky).

V júni 2010 zasiahli Starú Ľubovňu silné povodne. Vyliala sa aj rieka Poprad na Mýtnu ulicu.

Po záplavách začali vodohospodári ešte v roku 2010 pracovať na projekte hrádze popri rieke Poprad.

V roku 2012 bolo pre budovanie hrádze všetko pripravené. Chýbali už “len“ peniaze.

V apríli 2013 nám ministerstvo životného prostredia potvrdilo, že budovaním hrádze v Starej Ľubovni sa bude zaoberať.

rin

Plán hrádze

Hrádza na rieke Poprad je plánovaná približne medzi cestným mostom a železničným nadjazdom.

Na ľavej strane rieky Poprad plánujú hrádzu v dvoch úsekoch. Jeden má 982 metrov, druhý 263,62 metra.

Na pravej strane rieky má mať nová hrádza dĺžku 714 metrov, končiť má pri prítoku Jakubianky.

Výška hrádze má byť rôzna, jej koruna bude výškovo sledovať priebeh vypočítanej hladiny vody.

Koruna hrádze a svahy majú byť opevnené ohumusovaním a zatrávnením v hrúbke 10 centimetrov. V úseku, kde má byť vzdušná päta hrádze (v tesnej blízkosti sleduje jestvujúcu Mýtnu ulicu), má byť zemná hrádza podopretá oporným múrikom z gabiónov.

rin

Neprehliadnite tiež

Trebuľa končí ako košický župan. Chce si urobiť vodičák

Po dvadsiatich rokoch odchádza z politiky.

V parkovacích miestach pre invalidov v Košiciach je chaos

Zrušili vyhradené miesta na evidenčné čísla.

Kúpila si SMS lístok na mestskú dopravu, prišiel jej o 14 hodín

Technickú poruchu potvrdil mobilný operátor.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

VšZP pri tendri lieku na rakovinu porušila zákon. Postup jej schválil Drucker

Poisťovňa protizákonne znížila cenu zákazky na liek imbruvica, aby sa vyhla súťaži s prísnejšími pravidlami, zistili kontrolóri.

KOMENTÁRE

Rusko: Keď úspešných mužov dobiehajú staré hriechy

Môžeme podozrenie polície nazvať odôvodneným?

DOMOV

Polícia zatkla bývalého šéfa Markízy Pavla Ruska

V roku 1997 si Rusko údajne objednal vraždu.

Najčítanejšie na Spiš Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  9. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  1. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  5. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  6. Trendy udržateľnej architektúry
  7. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  8. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  9. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  10. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 10 782
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 436
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 429
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 2 269
  5. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 1 766
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 671
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 117
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 042
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 598
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 552

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop