Korzár logo Korzár Spiš
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Kométa na trať opäť vyrazí asi až v júni

Členovia Veterán klubu železníc Poprad dávajú električke nový lak. Menšie úpravy bude potrebovať aj trakčný motor.

Kométa by mala vyraziť na trať najneskôr v júni.Kométa by mala vyraziť na trať najneskôr v júni. (Zdroj: SITA/Ivan Fleischer)

POPRAD. Hoci historická tatranská električka Kométa už pred pár dňami vyrazila po prvýkrát od veľkej opravy na trať, dnes je opäť v depe. Električka je momentálne polepená papierom a fóliami, členovia Veterán klubu železníc Poprad obrusujú nový lak.

„Nebola tam taká farba, akú sme chceli. Tak to ideme prestriekať, aj s vagónom,“ uviedol prednosta popradského klubu Jaroslav Vančo.

V Rušňovom depe v Poprade sa železniční veteráni už štvrtý deň trápia s Kométou i prívesným vozňom. Už v nedeľu by však chceli oba vozy nastriekať farbou do finálnej podoby.

Na motore našli chybu

Až po nalakovaní začnú s kompletizovaním celej električky. Kým sa dostane Kométa opäť na trať, bude potrebné ešte vyriešiť problémy s jedným z motorov. Ide o motor, ktorý bol pôvodne nepoškodený, ale pri prvých jazdách po oprave sa ukázali isté technické problémy.

„Máme určitú chybu na hlavnom trakčnom motore. Táto mašina má nejakú slabôstku,“ uviedol Vančo.

V popradskom depe čakajú na odborníkov, ktorí by mali povedať, kde je problém.

Na prvú oficiálnu jazdu chcú ísť železniční veteráni, až keď si budú stopercentne istí, že je všetko v poriadku. Prvá jazda mala byť pôvodne 1. mája. „Tento termín už je nereálny, pretože nemáme technicko-bezpečnostnú skúšku,“ uviedol Vančo.

Na skompletizovanie Kométy budú potrebovať železniční veteráni ešte minimálne tri týždne až mesiac, ak sa niečo mimoriadne neudeje. Potom bude musieť električka prejsť skúškami. Najnovší termín, hoci ich Jaroslav Vančo nerád dáva, by mohol byť Medzinárodný deň detí. „Ja by som najradšej zajtra,“ povedal Vančo.

Požiadavka na veteránov je, aby Kométa už jazdila počas otvorenia letnej sezóny vo Vysokých Tatrách v polovici júna. Železniční veteráni sú však pri opravách obmedzení aj prevádzkou depa. S príchodom teplejších dní už budú môcť niektoré veci robiť aj vonku a nebudú odkázaní na priestory v hale.

Udrel do nej blesk

Električka Kométa bola vyrobená v roku 1912 v závode Ganz v Budapešti. Vďaka spoľahlivému motoru a dobrej stabilite sa používala aj pri odhŕňaní snehu z trate. Odtiaľ má aj názov, keďže pluhom rozrazený sneh zanechával za električkou zvírený „chvost“ snehu.

V roku 1977 odišla Kométa oficiálne do dôchodku a mala byť zošrotovaná. Vtedy sa jej ujal Jaroslav Vančo, súčasný prednosta Veterán klubu železníc Poprad. Po nevyhnutných opravách slúžila ako atrakcia pri príležitostných slávnostných jazdách.

Túto etapu kariéry Kométy ukončil zásah blesku, na následky ktorého ostala v lete 2011 nehybne stáť v popradskom depe.

Nasledovalo zháňanie peňazí, čo sa nakoniec vďaka sponzorom podarilo a vlani Kométa skončila v oprave vo Vrútkach.

Pred Vianocami sa Kométa vrátila späť do Popradu. Po viac ako roku a pol od odstavenia z prevádzky sa Kométa 4. apríla tohto roku opäť pozrela do Starého Smokovca. Bolo to v rámci skúšobnej jazdy po oprave.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 37 072
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 748
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 631
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 408
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 977
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 346
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 011
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 6 989
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 659
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 568
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vesmír

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Historik Henrich Hrehor.

Hodnotí aj súčasný stav v spoločnosti.

9 h
Ilustračné foto

Kde budú robiť antigénové testy.

22. jan
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

15 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

14 h
Mobilné odberové miesto v budove ružinovskej Polikliniky.

V pondelok sa začalo na Slovensku celoplošné skríningové testovanie, ktoré potrvá do 27. januára.

2 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop