Korzár logo Korzár Spiš
Piatok, 20. júl, 2018 | Meniny má Iľja Eliáš

Kométa na trať opäť vyrazí asi až v júni

Členovia Veterán klubu železníc Poprad dávajú električke nový lak. Menšie úpravy bude potrebovať aj trakčný motor.

Kométa by mala vyraziť na trať najneskôr v júni.(Zdroj: SITA/Ivan Fleischer)

POPRAD. Hoci historická tatranská električka Kométa už pred pár dňami vyrazila po prvýkrát od veľkej opravy na trať, dnes je opäť v depe. Električka je momentálne polepená papierom a fóliami, členovia Veterán klubu železníc Poprad obrusujú nový lak.

„Nebola tam taká farba, akú sme chceli. Tak to ideme prestriekať, aj s vagónom,“ uviedol prednosta popradského klubu Jaroslav Vančo.

V Rušňovom depe v Poprade sa železniční veteráni už štvrtý deň trápia s Kométou i prívesným vozňom. Už v nedeľu by však chceli oba vozy nastriekať farbou do finálnej podoby.

Na motore našli chybu

Až po nalakovaní začnú s kompletizovaním celej električky. Kým sa dostane Kométa opäť na trať, bude potrebné ešte vyriešiť problémy s jedným z motorov. Ide o motor, ktorý bol pôvodne nepoškodený, ale pri prvých jazdách po oprave sa ukázali isté technické problémy.

„Máme určitú chybu na hlavnom trakčnom motore. Táto mašina má nejakú slabôstku,“ uviedol Vančo.

V popradskom depe čakajú na odborníkov, ktorí by mali povedať, kde je problém.

Na prvú oficiálnu jazdu chcú ísť železniční veteráni, až keď si budú stopercentne istí, že je všetko v poriadku. Prvá jazda mala byť pôvodne 1. mája. „Tento termín už je nereálny, pretože nemáme technicko-bezpečnostnú skúšku,“ uviedol Vančo.

Na skompletizovanie Kométy budú potrebovať železniční veteráni ešte minimálne tri týždne až mesiac, ak sa niečo mimoriadne neudeje. Potom bude musieť električka prejsť skúškami. Najnovší termín, hoci ich Jaroslav Vančo nerád dáva, by mohol byť Medzinárodný deň detí. „Ja by som najradšej zajtra,“ povedal Vančo.

Požiadavka na veteránov je, aby Kométa už jazdila počas otvorenia letnej sezóny vo Vysokých Tatrách v polovici júna. Železniční veteráni sú však pri opravách obmedzení aj prevádzkou depa. S príchodom teplejších dní už budú môcť niektoré veci robiť aj vonku a nebudú odkázaní na priestory v hale.

Udrel do nej blesk

Električka Kométa bola vyrobená v roku 1912 v závode Ganz v Budapešti. Vďaka spoľahlivému motoru a dobrej stabilite sa používala aj pri odhŕňaní snehu z trate. Odtiaľ má aj názov, keďže pluhom rozrazený sneh zanechával za električkou zvírený „chvost“ snehu.

V roku 1977 odišla Kométa oficiálne do dôchodku a mala byť zošrotovaná. Vtedy sa jej ujal Jaroslav Vančo, súčasný prednosta Veterán klubu železníc Poprad. Po nevyhnutných opravách slúžila ako atrakcia pri príležitostných slávnostných jazdách.

Túto etapu kariéry Kométy ukončil zásah blesku, na následky ktorého ostala v lete 2011 nehybne stáť v popradskom depe.

Nasledovalo zháňanie peňazí, čo sa nakoniec vďaka sponzorom podarilo a vlani Kométa skončila v oprave vo Vrútkach.

Pred Vianocami sa Kométa vrátila späť do Popradu. Po viac ako roku a pol od odstavenia z prevádzky sa Kométa 4. apríla tohto roku opäť pozrela do Starého Smokovca. Bolo to v rámci skúšobnej jazdy po oprave.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 241
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 535
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 806
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 594
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 023
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 589
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 636
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 668
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 807
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 214

Téma: Vesmír


Neprehliadnite tiež

Vrcholí nákupná horúčka. Do nemocníc pôjdu stovky postelí

Košická univerzitná dostane takmer tisíc nových lôžok.

Zomrela mama Zlatej brány Alica Takáčová

Vďaka nej sa aj z obyčajných detí stali hviezdy.

Sestry odhadujú vek lôžok v Košiciach aj na 30 či 35 rokov

Sú zhrdzavené, poškodené, nedajú sa polohovať.

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop