V predškolských zariadeniach a v školách v prvých až štvrtých ročníkoch učia výlučne ženy – učiteľky. Výnimkou je len jediný muž.
LEVOČA. Slavomír Balogh je učiteľom v prvom ročníku v jednej z levočských škôl.
Vedúci odboru školstva na mestskom úrade Nikolaj Kučka, podobne aj rezortné ministerstvo priznávajú, že mužov v školstve by malo byť viac. Realita je však iná.
V materských a základných školách v Levoči je spolu takmer 2-tisíc detí. Učí ich viac ako 150 pedagógov.
Balogh, ktorý je v rámci svojho povolania raritou, hovorí: „Ako pedagóg pracujem 22 rokov. Až teraz učím prvákov. Vždy to boli štvrtáci či tretiaci. Priznávam, bola to pre mňa výzva, na druhej strane som mal aj strach. Iné je vidieť denne prvákov na školských chodbách, iné je učiť ich. Pre istotu som si radšej preštudoval metodické príručky, aby som niečo nepokazil. Prvý ročník je v živote žiaka veľmi dôležitý.“
Teraz, keď sa školský rok už chýli ku koncu, levočský učiteľ s úsmevom konštatuje: „Nebolo to až tak hrozné.“
Priznáva však, že v triede má aj troch problémových žiakov, pri ktorých je nutné viac uplatňovať autoritu.
Aj v Levoči majú problémy s disciplínou
Kučka hovorí, že mužov by bolo treba v školstve viac. Priznáva však, že nemajú nástroje na to, aby ich prilákali za katedru.
„Aj my máme na našich školách problémy s udržiavaním disciplíny a poriadku. Muži majú prirodzenejšiu autoritu a vedia riešiť problémy s nadhľadom v prospech obidvoch strán,“ tvrdí N. Kučka.
On sám spomína, ako začínal s učiteľstvom práve na prvom stupni základnej školy.
„Prvý stupeň, to je najviac viditeľná učiteľská práca. Žiak získava základné informácie, na ktorých stavia svoje ďalšie vzdelanie. Je to obrovská záťaž pre deti, ale aj pre učiteľov. Preto práve v týchto ročníkoch by mali učiť skúsení pedagógovia,“ opísal N. Kučka.
Rovnosť pracovných príležitosti
Pravdou však je, že muži sa veľmi k nim do učiteľského povolania nehrnú.
„Viac žiadostí evidujeme na učiteľské miesta na vyučovanie aprobačných predmetov. Možno je to tým, že štúdium na vysokej škole v odbore učiteľstvo v prvom až štvrtom ročníku je oveľa náročnejšie,“ domnieva sa N. Kučka.
Ministerstvo školstva zastáva názor, že za katedrou je určite potrebný mužský aj ženský vzor.
„Je nevyhnutné dodržiavať rovnosť pracovných príležitostí, ktoré vyplývajú zo zákonov a európskych dohovorov,“ upozornil hovorca ministerstva Michal Kaliňák, prečo nemôžu uplatňovať v praxi špeciálne metódy, za pomoci ktorých by prilákali do školstva viac mužov.
V tomto školskom roku v slovenských základných školách pracuje približne 14 percent mužov – učiteľov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš