Chlapi z celého Prešovského kraja s radlicou a plne naloženým sypačom si zmerali sily v súťaži zručnosti.
STARÁ ĽUBOVŇA. Kto chcel byť najlepší, musel zajazdiť nielen najrýchlejšie, ale aj najpresnejšie pomedzi prekážky. Súboj s časom zvládol najlepšie domáci zástupca Jozef Kopaňák.
„Teším sa, už som bol druhý, aj tretí, toto je však moje prvé víťazstvo,“ povedal 37-ročný vodič z cestárskeho strediska v Starej Ľubovni.
Dodal, že na súťaž sa, podobne ako iní, špeciálne nepripravoval. „Veľmi nie je čo trénovať, skôr ide o roky praxe. Veď pri cestároch som už asi dvadsať rokov, ešte od mojich školských čias,“ prezradil vodič s titulom najzručnejšieho v Prešovskom samosprávnom kraji (PSK).
V zime je to úplne iné ako na súťaži
Chlapi sa zhodli, že súťaž sa nedá porovnávať s realitou počas zimnej sezóny.
„Teraz nie je cesta šmykľavá ako v zime. V tom je asi najväčší rozdiel,“ poznamenal vodič Alexander Druga z Humenného, minuloročný víťaz.
„Rozhodujú detaily, v zime je to za iných podmienok, musíme byť obozretnejší,“ dodal J. Kopaňák.
Kolízia v zime by mohla znamenať väčšie komplikácie. Na súťaži sa však prepáčila. „Až na ten vyvalený sud to bolo celkom dobré. Asi sme pod väčším tlakom, keďže sme domáci,“ pousmial sa po svojej jazde Matúš Dzedzina zo strediska v Starej Ľubovni.
Zručnosti musia mať v rukách i v nohách
Súťaže sa zúčastnilo 21 vodičov z jednotlivých stredísk v kraji. Išlo o výber najlepších spomedzi asi 320 profesionálnych šoférov, ktorí pôsobia na Správe a údržbe ciest PSK.
Najúspešnejší postúpil do celoslovenského finále v Košiciach.
„Ide už o deviaty ročník Cestárskeho rodea. Kedysi sme tieto súťaže organizovali bez záťaže vozidla posypovým materiálom. Teraz majú chlapi sypače naložené. Je to pre nich spestrenie práce, ich robota nie je jednoduchá, zaslúžia si obdiv,“ povedal Vladimír Kozák, šéf dopravy na Úrade PSK.
Dodal, že profesionálnych vodičov si síce do stredísk špeciálne nevyberajú, vraj však musia mať prirodzené danosti. „Musia to mať v rukách, nohách. Ak prichádzajú noví, zaučia ich tí starší, skúsenejší.“
Jazdiť s naloženým autom a radlicou nie je jednoduché
Na chlapov sa v zime, keď sú cesty zasypané snehom, valí neraz vlna kritiky. Šéf komisie pri zastupiteľstve PSK ich obhajuje.
„Sú to všetko skúsení vodiči, roky pracujú so svojimi strojmi a dokážu zvládať komplikované situácie. Jazdiť v zime s radlicou a naloženým autom nie je vôbec jednoduché,“ povedal Peter Sokol.
Cestárov–šoférov pochválil aj riaditeľ dopravnej polície v Starej Ľubovni.
„Prichádzam s nimi často do kontaktu. Vozidlo s posypom a radlicou nemôže viesť iba bežný držiteľ príslušného vodičského oprávnenia. Títo vodiči musia sledovať situáciu za jazdy okolo seba. Niekedy musia rozmýšľať aj za druhých vodičov, ktorí im v zime situáciu sťažujú predbiehaním,“ poznamenal Pavol Pastirčák.
Poznajú každý obrubník, každú prekážku
O vodičoch sypačov sa hovorí, že poznajú každý obrubník či retardér v teréne. Vedia, kedy a kde majú zdvihnúť radlicu.
„Máme aj také dediny, kde sú v zime cesty po odhŕňaní cesty širšie ako v lete. Vodiči musia dokonale poznať terén. Niekedy si to však odnesú pri škodových udalostiach, keď vyslobodzujú vozidlá a dostanú sa do problémov. Sú to však profesionáli, zvládajú aj jazdu vo fujaviciach,“ skonštatoval P. Pastirčák.
Vodiči hovoria, že na súťaži je to iné, ako v jazdiť v zime. Na snímke minuloročný víťaz Alexander Druga.
Obaja domáci. Starú Ľubovňu zastupoval Matúš Dzedzina i Jozef Kopaňák.
Trasa. Počas súťaže museli vodiči zvládať čas i presnosť.
Víťaz Jozef Kopaňák dostal po slávnostnom vyhodnotení diplom i pohár.
Zložitá práca. Jazdiť naložený a s radlicou nie je jednoduché. Foto k článku: Peter Rindoš
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš