S predvádzacími akciami zameranými predovšetkým na dôchodcov sa roztrhlo vrece a ľudia v dobrej viere aj napriek varovanim stále naletia neserióznym podnikateľom. Šmejdi sa objavili i v Poprade a ich praktiky opäť slávili úspech.
POPRAD. Predvádzacia akcia podobná tej v českom filme Šmejdi sa uskutočnila pred niekoľkými dňami aj v jednom z popradských hotelov.
Po telefonickom rozhovore vytypovaným ľuďom poslali pracovníci tej istej firmy ako vo filme poštou pozvánku.
Podľa očitého svedka akcie, ktorý chce ostať v anonymite, bolo v sále prítomných asi 40 dôchodcov vo veku okolo 70 až 80 rokov.
Prezentácie sa zúčastnilo šesť česky hovoriacich predvádzačov, ktorí si skupinu dôchodcov vždy rozdelili po dvojiciach a osobne im ponúkali rôzne výrobky a služby.
„Z očí im nešlo nič dobré už na prvý pohľad. Jeden z nich viedol predvádzačku s tým, že on nič nejde predávať, iba prezentuje firmy. Tí ostatní mali byť ich zástupcovia,“ povedal nám účastník.
Podľa jeho slov dôchodcovia na začiatku akcie prezentovali názor, že oklamať sa nedajú a praktiky nekalých predajcov poznajú.
„Postupne ich psychologicky partia predvádzačov úplne zmanipulovala, niektorí z nich si priamo na mieste kupovali tovar a uzatvárali zmluvy,“ zdôraznil.
Zbytočné tovary za tisíce eur
Okrem srdcervúcich príbehov a kamarátskeho vystupovania si šmejdi našli cestu k peňaženkám dôchodcov i cez rôzne vymyslené zľavy, či koleso šťastia.
„Jednoznačne na dôchodcov šli cez city. Na ich chorobách sa vyslovene priživovali, keď im ponúkali nezmyselné výrobky, po používaní ktorých sa im uľaví,“ opísal predaj produktov za ceny rádovo v tisícoch eur.
Len pre ilustráciu, za biolampu s výbavou pýtali šmejdi 1 700 eur, taká istá stojí na aukčnom portáli okolo 50 eur.
Ďalšou často používanou praktikou bolo porovnávanie svojho produktu s výrobkom známej firmy v obchodoch a odkazovanie na internet. Takto sa snažili predať parné čističe, hrnce, matrace, kreslá, rôzne masážne prístroje aj výhodné dovolenky.
Celé masírovanie trvalo asi 3,5 hodiny a na konci každý z účastníkov vyplnil formulár s osobnými údajmi, za čo dostal darček v podobe parfumu v údajnej cene 59 eur. Z celého stretnutia existuje zvukový záznam, ktorý máme v redakcii k dispozícii.
Polícia rozbieha prednášky pre dôchodcov
Ak majú ľudia podozrenie, že zmluvu uzatvorili pod psychologickým nátlakom, alebo že sa stali obeťami nekalých podnikateľských praktík, môžu sa obrátiť na políciu.
„Ak má niekto podozrenie zo spáchania trestného činu, môže podať trestné oznámenie, ktoré polícia prijme a skutočnosti preverí, aby mohol orgán činný v trestnom konaní rozhodnúť o ďalšom postupe,“ informoval hovorca Prezídia Policajného zboru Michal Slivka.
Odbor prevencie kriminality ministerstva vnútra v súvislosti s rozmáhajúcimi sa predvádzacími akciami, pri ktorých môže dochádzať k nátlaku či podvodným praktikám, začal so sériou prednášok pre dôchodcov.
„Participujeme na tom aj s Jednotou dôchodcov Slovenska, kde starším ľuďom vysvetľujeme, na čo si pri podobných akciách dávať pozor a aké sú riziká týchto akcií,“ uviedol Ivan Netík z komunikačného odboru Kancelárie ministerstva vnútra.
Prednášky však zatiaľ prebiehajú najmä na západnom Slovensku. „Po preškolení by sme ich chceli postupne rozšíriť na celé územie republiky,“ dodal Netík.
Pripravuje sa nová legislatíva
Legislatívnu zmenu v týchto prípadoch pripravuje ministerstvo hospodárstva.
„V súvislosti s touto problematikou v súčasnosti pripravujeme návrh zákona, ktorým bude nahradený platný zákon o podomovom a zásielkovom predaji. Novou právnou úpravou dôjde okrem iného k spresneniu ustanovení týkajúcich sa práva spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy v prípade podomového a zásielkového predaja, ako aj k predĺženiu lehoty na odstúpenie od zmluvy zo súčasných 7 pracovných dní na 14 kalendárnych dní,“ špecifikoval pripravované zmeny hovorca ministerstva hospodárstva Stanislav Jurikovič.
Ďalšie zmeny by sa mali týkať i výslovného zákazu vyberania záloh, preddavkov a iných platieb od spotrebiteľov priamo na prezentačných akciách, či ohlasovacej povinnosti prezentačných akcií Slovenskej obchodnej inšpekcii (SOI) aspoň týždeň vopred.
SOI by informovala spotrebiteľov o plánovaných prezentačných akciách prostredníctvom svojej internetovej stránky.
„Sankciou za neoznámenie by bola jednak pokuta od SOI, ale dôležitejší by bol ďalší dôsledok, a to neplatnosť zmlúv uzatvorených na týchto akciách,“ doplnil Jurikovič.
Výška pokút za nedodržanie tejto povinnosti bude podľa ministerstva stanovená v dostatočnej výške, aby pôsobila preventívne.
Treba sa obrátiť i na finančnú správu a obchodnú inšpekciu
Rovnako finančná správa upozorňuje občanov, že za každý nákup tovaru v hotovosti musí občan podľa zákona dostať pokladničný blok.
Podnikateľ je povinný evidovať tržbu v elektronickej registračnej pokladnici bez zbytočného odkladu po jej prijatí. Pokiaľ tak neurobí, kontrolóri finančnej správy môžu podnikateľovi udeliť pokutu vo výške od 30 do 6 600 eur.
Ľudia by si mali dávať pozor, pokiaľ sa zúčastňujú takýchto prezentácií, aby sa nedali oklamať nepotrebnými tovarmi, ktoré im predávajúci ponúkajú. Ak majú podozrenia o nekalých praktikách, aby informovali políciu, prípadne finančnú správu.
Pri všetkých podnetoch od občanov zostávajú nahlasovatelia v anonymite.
Orgánom dozoru nad dodržiavaním zákonných povinností predávajúcich je v prípade takýchto akcií SOI, ktorá je okrem iného oprávnená ukladať sankcie za použitie agresívnych alebo iných nekalých obchodných praktík na prezentačných akciách.
Rady spotrebiteľom
Ministerstvo hospodárstva (MH) Slovenskej republiky odporúča všetkým spotrebiteľom predovšetkým vyhýbať sa takýmto akciám.
Ak už však spotrebiteľ na prezentačnej akcii kúpnu zmluvu uzavrie, má právo podľa zákona o ochrane spotrebiteľa pri podomovom a zásielkovom predaji od zmluvy odstúpiť v lehote 7 pracovných dní, a to aj bez uvedenia dôvodu. Po odstúpení od zmluvy je spotrebiteľ povinný vrátiť tovar v lehote 7 pracovných dní predávajúcemu a predávajúci je povinný prevziať tovar späť a vrátiť spotrebiteľovi do 15 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy cenu zaplatenú za tovar.
Ak však predávajúci napriek tomu, že spotrebiteľ odstúpil od zmluvy v zákonom stanovenej lehote, kúpnu cenu spotrebiteľovi nevráti, MH odporúča, aby spotrebiteľ písomne vyzval predávajúceho na vrátenie kúpnej ceny. Pokiaľ tak predávajúci napriek výzve neurobí, spotrebiteľ môže podať návrh na vydanie platobného rozkazu na príslušnom súde.
V súčasnosti sa často vyskytujú aj prípady, že spotrebiteľ na predvádzacej akcii spolu so samotnou kúpnou zmluvou uzavrie aj zmluvu o viazanom spotrebiteľskom úvere. Ak teda spotrebiteľ platne odstúpil od kúpnej zmluvy uzavretej na prezentačnej akcii, priamo zo zákona zaniká aj zmluva o viazanom spotrebiteľskom úvere, pričom predávajúci a osoba, ktorá poskytla úver, sa vzájomne vysporiadajú už bez účasti spotrebiteľa. V takýchto situáciách však napriek tomu MH odporúča spotrebiteľom písomne informovať spoločnosť, ktorá úver poskytla, o tom, že spotrebiteľ voči predávajúcemu uplatnil právo na odstúpenie od kúpnej zmluvy uzatvorenej s predávajúcim.
Avšak aj v prípadoch, ak spotrebiteľ nestihne odstúpiť od zmluvy v lehote podľa zákona o podomovom a zásielkovom predaji, má za určitých okolností právo odstúpiť od zmluvy podľa Občianskeho zákonníka. Ide o prípady, ak bol na prezentačnej akcii použitý nátlak, hrozba alebo iný neprimeraný vplyv na spotrebiteľa, spotrebiteľ má právo domáhať sa neplatnosti zmluvy uzavretej na takejto akcii z dôvodu, že uzavretie zmluvy bolo dosiahnuté využitím agresívnych obchodných praktík. Vzhľadom na to, že takýmto konaním predávajúceho mohlo dôjsť dokonca k naplneniu skutkovej podstaty trestného činu hrubého nátlaku podľa Trestného zákona, ministerstvo poukazuje aj na možnosť zvážiť podanie trestného oznámenia orgánom činným v trestnom konaní.
MH zároveň upozorňuje spotrebiteľov na to, aby na takýchto akciách v žiadnom prípade neuhrádzali predávajúcemu zálohy, preddavky ani iné platby, z dôvodu, že ich následné vymáhanie spotrebiteľom je v praxi značne problematické. Taktiež upozorňuje, aby spotrebitelia nepodpisovali žiadne dodatočné vyhlásenia, ktorými spotrebiteľ napríklad deklaruje, že si vyžiadal návštevu zástupcu predávajúceho u seba doma za účelom prezentácie tovaru, nakoľko takýmto konaním sa v praxi mnohí predávajúci snažia vyhnúť aplikácii zákona o podomovom a zásielkovom predaji.
mn
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš