Korzár logo Korzár Spiš
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Cestovný lístok sa v Tatrách nedá kúpiť všade

Mnohí turisti nechtiac cestujú tatranskými električkami bez lístkov. Nemajú si ich kde kúpiť.

Turisti z Čiech. Čermákovci sa obávali pokuty, radšej šli peši.Turisti z Čiech. Čermákovci sa obávali pokuty, radšej šli peši. (Zdroj: mn)

Vysoké Tatry v súčasnosti praskajú vo švíkoch, no turisti sa tam potýkajú s problémami so službami. V mnohých prípadoch sú odkázaní cestovať Tatranskou elektrickou železnicou bez lístka. Cestovný doklad si totiž buď nemajú ako kúpiť, alebo sa k nemu nevedia dostať.

VYSOKÉ TATRY. Železnice v rámci redukcie a spustenia automatizácie cestovania zrušili sprievodcov v tatranských električkách ešte v roku 2004, no z finančných dôvodov sa ich v júni 2011 rozhodli do vlakov vrátiť.

Železničná spoločnosť to vtedy odôvodnila veľkými únikmi na tržbách, ročne mali prichádzať o približne 150-tisíc eur.

Pilotný projekt sa realizoval predbežne do konca októbra 2011 s tým, že ho mali železnice následne vyhodnotiť. Sprievodcovia napokon v električkách a zubačke vydržali až do konca roka 2012.

Od začiatku roka znova bez sprievodcov

Železničná spoločnosť Slovensko (ŽSSK) s platnosťou od 1. januára 2013 opätovne zaviedla samoobslužný výpravný systém na tratiach vo Vysokých Tatrách.

„Vlaky nebudú sprevádzané vlakovým personálom. Cestujúci nastúpi do vlakov s už vopred kúpeným cestovným lístkom, ktorý je povinný bezprostredne po nástupe do vlaku označiť v označovači,“ informovala vtedy Zuzana Červená z odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko.

Dôvodom opätovného zavedenia samoobslužného výpravného systému bol jednotný systém vypravenia cestujúcich a zníženie finančných nákladov.

„Vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko pristúpilo k tomu kroku najmä z dôvodu šetriacich opatrení a úspory nákladov spoločnosti,“ ozrejmila vtedy zmenu Zuzana Červená.

Chýbajú alternatívne spôsoby nákupu lístkov

Časté zmeny podmienok v preprave spôsobujú najmä medzi zahraničnými turistami a návštevníkmi Tatier veľké zmätky.

Za únikom peňazí v Tatrách sa neskrývajú iba čierni pasažieri, ale aj nedostatočný počet predajných stánkov na predaj lístkov.

Množstvo tatranských zastávok je bez pokladne či predajného automatu. Vo vlaku sa cestovný lístok nedá kúpiť ani formou SMS správy.

Rodinu Čermákovcov sme stretli na zastávke Dolný Smokovec. Nachádza sa tu iba čakáreň bez možnosti zakúpenia lístka, no oznam v slovenčine poukazuje na možnosť kúpy lístka v miestnom penzióne.

„Tam sme zvonili, ale penzión nemá stálu recepciu. Lístok nemáme a chceme sa dostať do Starého Smokovca. Nevieme, ako si ho máme kúpiť,“ potvrdil beznádejnú situáciu otec rodiny.

So ženou a synom chodí do Tatier každý rok. „Služby v Tatrách sú dlhodobo kritizované. Na zastávkach by mal byť aspoň automat. Ide síce o drobnosť, ale kazí celkový dobrý dojem z pobytu v horách,“ dodal s tým, že plánovať si horské túry a popritom myslieť na to, na ktorej zastávke sa lístok dá, či nedá kúpiť, je nemožné.

Keďže Čermákovci načierno cestovať nechceli, vybrali sa počas poludňajšej páľavy do centra Vysokých Tatier peši.

tk_tez2_080813_mn_r4213_res.jpg
Električky prestavujú obľúbenú formu dopravy v Tatrách. Foto: mn

Namiesto sprievodcu príde revízor

Cestovný doklad si turista nekúpi ani u sprievodcu, pretože aktuálne namiesto neho chodí revízor. Ten ľuďom bez platného cestovného lístka rozdáva pokutu vo výške 30 eur a cestujúci súčasne musí uhradiť i plnú cenu cestovného.

Problém s platným cestovným lístkom čiastočne rieši projekt zľavovej karty hosťa regiónu Vysoké Tatry. Jej držiteľ má totiž cestovanie na TEŽ zadarmo.

Železnice v Tatrách prevádzkujú samoobslužný dopravný systém podobne ako v Bratislave či Košiciach.

„Predávame lístky cez vlastné pokladnice alebo cez zmluvných partnerov, ide približne o 40 miest,“ uviedla hovorkyňa ŽSSK Jana Morháčová.

Dostupnosť je však daná otváracími hodinami či dobou prevádzky predajného partnera, ktorú železnice nevedia ovplyvniť.

Zoznam všetkých predajných miest je na každej zástavke. Sieť predajcov považujeme za dostatočnú, ale pre posilnenie predaja uvažujeme od budúceho roka zaviesť predaj prostredníctvom rušňovodiča,“ pokračovala Morháčova.

Takto kúpený lístok však bude drahší, keďže sa bude dať kúpiť len celodenný v hodnote 4 eur. Naproti tomu jednorazový lístok má cenu podľa kilometrickej vzdialenosti od 50 centov po 2 eurá.

Automaty zrušili pre vandalizmus

Železnice v Tatrách skúšali aj ďalšie formy predaja, ale neúspešne.

„Predaj prostredníctvom automatov sa testoval v minulosti cez 15 automatov (v roku 2006), ale bol zrušený pre vandalizmus. Prakticky nepretržite boli automaty vylamované a znefunkčňované,“ vysvetlila.

ŽSSK sa snažila sprevádzkovať aj predaj lístkov prostredníctvom SMS správ špeciálne len pre TEŽ.

„K dohode s mobilným operátorom však nedošlo,“ uzavrela hovorkyňa ZSSK.

Názor

Dopravný systém sa mení často

Nepružnú predajnú sieť železníc kritizujú nielen návštevníci Tatier, ale aj miestni poskytovatelia služieb.

Tomáš Huber zo Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry vidí dopravné služby v slovenských veľhorách ako ich dlhodobý problém.
„Často sa tu mení dopravný systém, čo ľudí mätie, pretože väčšina z nich chodí do Tatier raz za rok. Zmeny tak nestíhajú vnímať,“ vysvetlil Huber.

To, že sa na mnohých miestach návštevníci k lístkom nevedia dostať, vidí ako veľký hendikep. „Pritom na mestskú dopravu sa v rôznych mestách či centrách turistického ruchu dajú kúpiť rôznymi formami, čo v Tatrách absentuje,“ dodal s tým, že aj keď existuje rozšírená sieť predajných miest v hoteloch či penziónoch, ľudia na to musia myslieť dopredu a informovať sa.

mn

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  4. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  5. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  6. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  7. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  8. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  9. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  10. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 29 995
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 348
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 183
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 281
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 631
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 193
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 462
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 476
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 276
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 916
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Osada v Zbudskom Dlhom zápasí s covidom. Stráži ju polícia

Riaditeľ školy: Na úmrtia sa pozeráme tragicky, z detí sa stali siroty.

Pred osadou hliadkujú policajti.

Ráno horelo v jednom z košických bytov. Majiteľku zachránil sused

Časť obyvateľov museli evakuovať, neskôr sa mohli vrátiť domov.

Z bytu šľahali poriadne plamene.

Košická župa odkryla odmeny. Priemerne 1 037 eur na úradníka

Otázky nestačili, zabral až slobodný prístup k informáciám.

Košický župan Rastislav Trnka.
Nástroj na plašenie kormoránov.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nový prezident USA Joe Biden.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump nikomu nechýbal, Biden je prezident

Biden nesľuboval, že Ameriku urobí znovu veľkou. Mal prosbu.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Film Správa má medzinárodné obsadenie. Na obrázku Nemci Christoph Bach a Florian Panzner.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop