Korzár logo Korzár Spiš

Cestovný lístok sa v Tatrách nedá kúpiť všade

Mnohí turisti nechtiac cestujú tatranskými električkami bez lístkov. Nemajú si ich kde kúpiť.

Turisti z Čiech. Čermákovci sa obávali pokuty, radšej šli peši.Turisti z Čiech. Čermákovci sa obávali pokuty, radšej šli peši. (Zdroj: mn)

Vysoké Tatry v súčasnosti praskajú vo švíkoch, no turisti sa tam potýkajú s problémami so službami. V mnohých prípadoch sú odkázaní cestovať Tatranskou elektrickou železnicou bez lístka. Cestovný doklad si totiž buď nemajú ako kúpiť, alebo sa k nemu nevedia dostať.

VYSOKÉ TATRY. Železnice v rámci redukcie a spustenia automatizácie cestovania zrušili sprievodcov v tatranských električkách ešte v roku 2004, no z finančných dôvodov sa ich v júni 2011 rozhodli do vlakov vrátiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Železničná spoločnosť to vtedy odôvodnila veľkými únikmi na tržbách, ročne mali prichádzať o približne 150-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

Pilotný projekt sa realizoval predbežne do konca októbra 2011 s tým, že ho mali železnice následne vyhodnotiť. Sprievodcovia napokon v električkách a zubačke vydržali až do konca roka 2012.

Od začiatku roka znova bez sprievodcov

Železničná spoločnosť Slovensko (ŽSSK) s platnosťou od 1. januára 2013 opätovne zaviedla samoobslužný výpravný systém na tratiach vo Vysokých Tatrách.

„Vlaky nebudú sprevádzané vlakovým personálom. Cestujúci nastúpi do vlakov s už vopred kúpeným cestovným lístkom, ktorý je povinný bezprostredne po nástupe do vlaku označiť v označovači,“ informovala vtedy Zuzana Červená z odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko.

Dôvodom opätovného zavedenia samoobslužného výpravného systému bol jednotný systém vypravenia cestujúcich a zníženie finančných nákladov.

SkryťVypnúť reklamu

„Vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko pristúpilo k tomu kroku najmä z dôvodu šetriacich opatrení a úspory nákladov spoločnosti,“ ozrejmila vtedy zmenu Zuzana Červená.

Chýbajú alternatívne spôsoby nákupu lístkov

Časté zmeny podmienok v preprave spôsobujú najmä medzi zahraničnými turistami a návštevníkmi Tatier veľké zmätky.

Za únikom peňazí v Tatrách sa neskrývajú iba čierni pasažieri, ale aj nedostatočný počet predajných stánkov na predaj lístkov.

Množstvo tatranských zastávok je bez pokladne či predajného automatu. Vo vlaku sa cestovný lístok nedá kúpiť ani formou SMS správy.

Rodinu Čermákovcov sme stretli na zastávke Dolný Smokovec. Nachádza sa tu iba čakáreň bez možnosti zakúpenia lístka, no oznam v slovenčine poukazuje na možnosť kúpy lístka v miestnom penzióne.

SkryťVypnúť reklamu

„Tam sme zvonili, ale penzión nemá stálu recepciu. Lístok nemáme a chceme sa dostať do Starého Smokovca. Nevieme, ako si ho máme kúpiť,“ potvrdil beznádejnú situáciu otec rodiny.

So ženou a synom chodí do Tatier každý rok. „Služby v Tatrách sú dlhodobo kritizované. Na zastávkach by mal byť aspoň automat. Ide síce o drobnosť, ale kazí celkový dobrý dojem z pobytu v horách,“ dodal s tým, že plánovať si horské túry a popritom myslieť na to, na ktorej zastávke sa lístok dá, či nedá kúpiť, je nemožné.

Keďže Čermákovci načierno cestovať nechceli, vybrali sa počas poludňajšej páľavy do centra Vysokých Tatier peši.

tk_tez2_080813_mn_r4213_res.jpg
Električky prestavujú obľúbenú formu dopravy v Tatrách. Foto: mn

Namiesto sprievodcu príde revízor

Cestovný doklad si turista nekúpi ani u sprievodcu, pretože aktuálne namiesto neho chodí revízor. Ten ľuďom bez platného cestovného lístka rozdáva pokutu vo výške 30 eur a cestujúci súčasne musí uhradiť i plnú cenu cestovného.

Problém s platným cestovným lístkom čiastočne rieši projekt zľavovej karty hosťa regiónu Vysoké Tatry. Jej držiteľ má totiž cestovanie na TEŽ zadarmo.

Železnice v Tatrách prevádzkujú samoobslužný dopravný systém podobne ako v Bratislave či Košiciach.

„Predávame lístky cez vlastné pokladnice alebo cez zmluvných partnerov, ide približne o 40 miest,“ uviedla hovorkyňa ŽSSK Jana Morháčová.

Dostupnosť je však daná otváracími hodinami či dobou prevádzky predajného partnera, ktorú železnice nevedia ovplyvniť.

Zoznam všetkých predajných miest je na každej zástavke. Sieť predajcov považujeme za dostatočnú, ale pre posilnenie predaja uvažujeme od budúceho roka zaviesť predaj prostredníctvom rušňovodiča,“ pokračovala Morháčova.

Takto kúpený lístok však bude drahší, keďže sa bude dať kúpiť len celodenný v hodnote 4 eur. Naproti tomu jednorazový lístok má cenu podľa kilometrickej vzdialenosti od 50 centov po 2 eurá.

Automaty zrušili pre vandalizmus

Železnice v Tatrách skúšali aj ďalšie formy predaja, ale neúspešne.

„Predaj prostredníctvom automatov sa testoval v minulosti cez 15 automatov (v roku 2006), ale bol zrušený pre vandalizmus. Prakticky nepretržite boli automaty vylamované a znefunkčňované,“ vysvetlila.

ŽSSK sa snažila sprevádzkovať aj predaj lístkov prostredníctvom SMS správ špeciálne len pre TEŽ.

„K dohode s mobilným operátorom však nedošlo,“ uzavrela hovorkyňa ZSSK.

Názor

Dopravný systém sa mení často

Nepružnú predajnú sieť železníc kritizujú nielen návštevníci Tatier, ale aj miestni poskytovatelia služieb.

Tomáš Huber zo Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry vidí dopravné služby v slovenských veľhorách ako ich dlhodobý problém.
„Často sa tu mení dopravný systém, čo ľudí mätie, pretože väčšina z nich chodí do Tatier raz za rok. Zmeny tak nestíhajú vnímať,“ vysvetlil Huber.

To, že sa na mnohých miestach návštevníci k lístkom nevedia dostať, vidí ako veľký hendikep. „Pritom na mestskú dopravu sa v rôznych mestách či centrách turistického ruchu dajú kúpiť rôznymi formami, čo v Tatrách absentuje,“ dodal s tým, že aj keď existuje rozšírená sieť predajných miest v hoteloch či penziónoch, ľudia na to musia myslieť dopredu a informovať sa.

mn

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 84 428
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 533
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 264
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 448
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 532
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 334
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 219
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 407
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  4. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  5. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  6. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  7. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  8. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 717
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 585
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 41 424
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 257
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 467
  6. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 14 757
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 976
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 840
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  7. Tupou Ceruzou: Businessman
  8. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Rudolfa Vallová: Prečo nám dnešok pripomína čas II. svetovej vojny?
  4. Vladimír Bojničan: Prečo je “Desatoro” morálne neakceptovateľné v dnešnej modernej spoločnosti
  5. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  6. Ján Škerko: Prečo vláda nezvládla slintačku a krívačku? Lebo sama je ňou postihnutá
  7. Teodor Dlužanský: Vážení zamestnanci okrem verejného sektora – štát ďakuje!
  8. Juraj Tušš: Intelektuáli, blogeri, na slovíčko prosím – Zmysluplné využitie umelej inteligencie "ChatGPT" v dnešnej dobe.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 717
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 585
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 41 424
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 257
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 467
  6. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 14 757
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 976
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 840
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  7. Tupou Ceruzou: Businessman
  8. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu