Korzár logo Korzár Spiš
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Tunel Šibenik sa počtom obetí vyrovnal Branisku

Najväčšie riziká v bani a tuneli predstavuje nevyspytateľná príroda a zlyhanie človeka.

Riziká v tuneli sú spôsobené predovšetkým prírodou, geotechnickými podmienkami razby, uzavretým prostredím, umelým vetraním, prítokom vôd, ale i zlyhaním ľudského faktoru.Riziká v tuneli sú spôsobené predovšetkým prírodou, geotechnickými podmienkami razby, uzavretým prostredím, umelým vetraním, prítokom vôd, ale i zlyhaním ľudského faktoru. (Zdroj: šim)

„Najväčšie riziká v bani predstavuje nevyspytateľná príroda a zlyhanie človeka. Ak sa v uzavretom priestore bane či tunela niečo zanedbá, môže to mať fatálne následky. V bani je len jeden východ,“ hovorí o skúsenostiach z praxe Jozef Daniel zo Spišskej Novej Vsi, ktorý sa celý život zaoberal geológiou, geofyzikou a meračstvom.

SPIŠSKÁ NOVÁ VES. Novovešťan Jozef Daniel sa 42 rokov venoval geológii. Dlhé roky pôsobil ako riaditeľ pre geológiu v spoločnosti Uranpres, ktorá spolupracovala pri výstavbe diaľničného tunela Branisko.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalšie nešťastie na rozostavanom diaľničnom úseku Jánovce – Jablonov v tuneli Šibenik nastolilo množstvo otázok o rizikách pri výstavbe tunelov. J. Daniel považuje túto prácu za zvlášť rizikové povolanie.

„Riziká v tuneli sú spôsobené predovšetkým prírodou, geotechnickými podmienkami razby, uzavretým prostredím, umelým vetraním, prítokom vôd, ale i zlyhaním ľudského faktoru. Tieto, ale i ďalšie faktory ovplyvňujú každodennú prácu pracovníkov v tuneli. Ak sa niečo v bani čo len trochu zanedbá, môže to skončiť banskou nehodou, prípadne i smrťou,“ poukazuje odborník na geológiu.

Razba rakúskou metódou

Razba v tuneli novou rakúskou tunelovacou metódou prebieha v troch etapách.

„Na začiatku sa vykoná razba vrchnej časti tunelovej rúry, neskôr sa razí hlavná časť nazývaná stupeň. Po ukončení razby stupňa v celej dĺžke tunela sa razí dno tunela,“ vysvetľuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Táto rakúska metóda patrí medzi najrozšírenejšie, použili ju pri razbe tunelov Branisko i Bôrik.

Dôležitou súčasťou sú strelné práce. Do čelby tunela sa urobia vrty, ktoré sa naplnia strelivom s rozbuškami a po opustení priestoru sa z bezpečnej vzdialenosti odpália.

Trhacie práce majú prísny postup

Podľa slov J. Daniela okrem trhacích prác je možné využívať aj tunelovacie stroje.

„Tie sa nemôžu použiť tam, kde sú na tento stroj nevhodné horniny, veľké množstvo predpokladaného prítoku vôd do tunela, prípadne ak ide o krátke tunely, kde sa montáž tunelovacieho stroja ekonomicky nevyplatí,“ upresňuje.

Trhacie práce majú vopred jasne určený technologický postup. Ten okrem iného obsahuje vymedzenie výbušnín a pomôcok povolených na pracovisku, obmedzujúce podmienky odstrelu, spôsob ochrany okolia pred jeho účinkami, potrebný počet osôb vrátane strelmajstrov. Okrem toho aj situáciu miesta odstrelu a jeho najbližšieho okolia s vymedzením manipulačného priestoru a bezpečnostného okruhu a spôsob ich vypratania a uzavretia.

Skryť Vypnúť reklamu

Osudná chvíľa

„Zásad, ktoré sa musia striktne dodržiavať, je omnoho viac. Patrí medzi ne i opatrenie pri  'zlyhavke', teda nevybuchnutí nálože, vrátane spôsobu jej likvidácie. O tom, čo sa v tuneli v osudnej chvíli stalo, môžeme viesť len dohady. Pod nešťastie sa mohlo podpísať i horninové prostredie. V roku 2006 sme v tejto lokalite robili geologický prieskum. Sú tu zastúpené ílovce, pieskovce a zlepence paleogénu, ktoré sú nestabilné. Ďalšou možnosťou je zlyhanie materiálu - streliva, rozbušky, čo mohlo spôsobiť nevybuchnutie nálože v niektorom vrte,“ zamýšľa sa geológ.

Do úvahy podľa neho pripadá i konanie kompetentnej osoby, najmä pri spôsobe likvidácie „zlyhavky“, ktorú sa nepodarilo odstrániť ani ďalším odstrelom.

Otáznikom je veľký počet pracovníkov v čelbe v čase, keď tam bola nevybuchnutá nálož.

Jeden mŕtvy na Branisku

Počas výstavby tunela Branisko došlo k jednému smrteľnému pracovnému úrazu na povrchu, keď cúvajúce nákladné auto na povrchu tunela zrazilo človeka.

„Keď sa v bani alebo v tuneli niečo stane, je vždy tomu venovaná veľká pozornosť. Ak sa niečo stane na ceste, tak sa tomu venujeme len krátko, i keď zahynie viac ľudí. Osobne si myslím, že tak ako v prípade mosta pri Iliašovciach, aj v tomto prípade dlho potrvá, kým sa dozvieme definitívne stanovisko,“ uzatvára J. Daniel.




Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  4. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  5. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  6. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  7. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  8. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  9. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  10. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 132
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 478
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 198
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 205
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 648
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 194
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 450
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 476
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 263
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 948
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Výbuch v diaľničnom tuneli Šibenik

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Slovenské tunely

Neprehliadnite tiež

Košičanka sa stala na ostrove Bali obeťou vraždy

Miestna polícia už podozrivého Indonézana zadržala.

Ilustračné.

Osada v Zbudskom Dlhom zápasí s covidom. Stráži ju polícia

Riaditeľ školy: Na úmrtia sa pozeráme tragicky, z detí sa stali siroty.

Pred osadou hliadkujú policajti.

Ráno horelo v jednom z košických bytov. Majiteľku zachránil sused

Časť obyvateľov museli evakuovať, neskôr sa mohli vrátiť domov.

Z bytu šľahali poriadne plamene.

Košická župa odkryla odmeny. Priemerne 1 037 eur na úradníka

Otázky nestačili, zabral až slobodný prístup k informáciám.

Košický župan Rastislav Trnka.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nový prezident USA Joe Biden.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump nikomu nechýbal, Biden je prezident

Biden nesľuboval, že Ameriku urobí znovu veľkou. Mal prosbu.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Ilustračná fotografia z MS v hokeji.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop