Výstavba nových supermarketov si vyžiadala vybudovanie príjazdových ciest. Značkové predajne sústredené do jednej zóny si väčšina Novovešťanov pochvaľuje, niektorým však podstatne zvýšená premávka značne znepríjemňuje život.
SPIŠSKÁ NOVÁ VES. Veľké obchodné centrum susediace so sídliskom Mier zvýšilo koncentráciu motorových vozidiel v tejto lokalite. Málo frekventované cesty sa postupom času premenili na rušné ulice.
Vladimír Kováč bývajúci na Mieri vníma razantnú zmenu citlivo.
„Vybudovaná dopravná sieť s kruhovými objazdmi spôsobila, že väčšina šoférov z Tarče, sídliska Za Hornádom a blízkych štvrtí si zvykla využívať cestu k nákupnému centru a jazdu smerom do Popradu cez Štúrovo nábrežie. Počet vozidiel sa mnohokrát zvýšil. Nie každý dodržiava predpísanú štyridsiatku. Cesta je tu úzka a tunajší obyvatelia musia dávať veľký pozor pri jej predchádzaní. Pomohlo by sprístupnenie cesty na druhej strane Hornádu, do ktorej je v súčasnosti zákaz vjazdu,“ myslí si.
Tmavá ulica
Marek Labanc z toho istého sídliska si myslí, že nový dopravný uzol odľahčil dopravu v smere ku hotelu Metropol.
„Chodievam touto trasou dlhé roky. Počet áut sa značne znížil, čo kvitujem. Štúrovo nábrežie nepociťujem tak dramaticky ako frekvenciu vozidiel na Matúškovej ulici. Z tichej ulice sa razom stala ulica s veľkou koncentráciou vozidiel, čo značne znepríjemňuje život tu bývajúcim,“ vyjadril sa Labanc.
Nespokojnosťou sršia mladé i staršie rodiny na Matúškovej ulici. „Nerozumiem, prečo sa konečne nespojazdnila cesta od Panorámy k supermarketom. Mnoho by sa tým vyriešilo. Z našej ulice si najmä mladí šoféri robia rallye, bojíme sa o deti, aby ich nezrazili. Kruhové objazdy sú krásne vysvietené, ale naša ulica je ponorená do tmy.
Malo by sa s tým niečo robiť a nečakať, kým sa niečo nestane,“ varuje mladá mamička Jana.
Bez prostriedkov
Vedúci odboru výstavby na mestskom úrade Peter Susa pozná spomínanú situáciu.
„Projekt komplexnej úpravy dopravy v úseku medzi OD Lidl a kruhovou križovatkou pri OD Tesco je spracovaný. Bohužiaľ, v súčasnosti nedisponujeme finančnými prostriedkami na jeho výstavbu, ktoré predstavujú približne 400–tisíc eur. Šlo by o vybudovanie komunikácií pre peších, cyklistov a rekonštrukciu miestnej komunikácie vrátane verejného osvetlenia. Vynútenou investíciou sú prekládky inžinierskych sietí,“ ozrejmil P. Susa.
Účelová komunikácia
"Komunikácia medzi Lidlom a okružnou križovatkou je uzavretá pre verejnú premávku do doby, kým mesto neurobí komunikáciu v zmysle platných noriem. V súčasnej dobe táto cesta slúži len ako účelová komunikácia pre prístup ku poliklinike a k tam postaveným bytovým domom,“ vyjadril sa Martin Lukáč z okresného dopravného inšpektorátu k možnosti pustiť osobnú dopravu aj pod druhej strane Hornádu, čo by odľahčilo Štúrovo nábrežie.
Zmeniť súčasnú cestu za Panorámou na verejnú miestnu komunikáciu nebude také jednoduché. Podľa M. Lukáča je potrebné dopracovať smerové vedenie cesty, ochranu dopravy a ľudí pred pádom do Hornádu, chodníky a cyklochodníky, tak aby sa na ceste nepremávali spolu vozidlá, chodci a cyklisti.
„V neposlednom rade je potrebné preložiť stĺp elektrického vedenia, ktorý je momentálne ako pevná prekážka nevhodný pre verejnú premávku, odtok vody z telesa komunikácie, ale aj výškovú úpravu jestvujúcich poklopov šácht,“ doplnil M. Lukáč.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš