Obyvatelia Harichoviec bojujú petíciou proti výstavbe diaľničného privádzača, ktorý nasmeruje dopravu z budúcej diaľnice priamo cez ich obec. Podľa vyjadrenia ministerstva dopravy petícia na trase privádzača už nič nezmení.
HARICHOVCE. Diaľničný privádzač v smere od Spišskej Novej Vsi po diaľnicu D1 pri Levoči mal podľa pôvodnej dokumentácie viesť mimo zastavaného územia Harichoviec a Levočských Lúk. Mal byť dlhý 7 kilometrov.
Skrátená trasa
Na výjazdovom rokovaní v októbri 2008 v Spišskej Novej Vsi rozhodla vláda Roberta Fica o výstavbe nového privádzača od diaľnice D1 po cestu druhej triedy spájajúcu dnes Spišskú Novú Ves a Levoču a vedúcu cez obec Harichovce. Touto zmenou došlo k skráteniu trasy z pôvodných 7 na 1 kilometer.
Znamená to, že motoristi v budúcnosti zídu z diaľnice pri Levoči, po jazde kilometer dlhým privádzačom prejdú na jestvujúcu cestu druhej triedy a do Spišskej Novej Vsi sa dostanú cez Harichovce.
Starosta obce Miloš Augustiňák (nez.) tvrdí, že o zmene v dedine vôbec netušili.
„Keďže navrhovaná trasa je vedená mimo našej obce a zároveň patríme do Košického kraja, neboli sme prizvaní na rokovania k územnému konaniu. Trasa privádzača je totiž zakreslená v územnom pláne Prešovského samosprávneho kraja,“ vysvetľuje.
Neuspeli ani u premiéra
Obec proti novému zámeru vzniesla písomné námietky na Úrad vlády, ministerstvo dopravy a Národnú diaľničnú spoločnosť. Podporu hľadali aj u premiéra Roberta Fica.
„Neuspeli sme. Z ministerstva dopravy sme dostali odpoveď, že vzhľadom na urýchlené prípravy a neprimerané požiadavky na technické riešenie privádzača zo Spišskej Novej Vsi pristúpilo ministerstvo k rozdeleniu stavby na 2 etapy. I. etapa začína od Levoče po jej diaľničnú križovatku D1 Jánovce – Jablonov. Nás sa dotýka II. etapa od križovatky Levoče po Spišskú Novú Ves. Skrátená verzia privádzača ostala,“ dopĺňa starosta.
Rozdelená obec
Obyvatelia Harichoviec sú týmto prístupom pobúrení. Hlavná cesta prechádza stredom dediny a už dnes je frekventovaná.
„Vyššia intenzita dopravy úplne rozdelí obec na dve časti. Ako tu budeme žiť, ako bude zabezpečená bezpečnosť obyvateľov? Sľubujú, že nám cestu opravia, ale rozšíriť ju predsa nemôžu. Už teraz nám praskajú múry na domoch pri ceste a sadá pod nimi zem pri neustálych otrasoch. Čo nás ale čaká v blízkej budúcnosti?“ pýta sa M. Augustiňák.
Je mu jasné, že vodiči si pri sprevádzkovaní diaľnice z možných trás na cestu do Spišskej Novej Vsi a jej okolia vyberú tú najefektívnejšiu cez Harichovce.
Petícia
Petíciu proti skrátenému privádzaču zatiaľ podpísalo vyše 600 ľudí.
„Pamätám si, že po tejto ceste chodili niekedy len vozy s koňmi. Teraz tu premávajú autá tak rýchlo, že máme problém prejsť na druhú stranu. Ak nebudú naše požiadavky vypočuté, sadneme si na stred cesty. Ako ináč ukázať tam hore, že aj v dedinách žijú ľudia?“ zastrája sa sedemdesiatnik František Glovičko.
Jeho názor zdieľa viacero miestnych.
Ministerstvo: Cesta kapacitne postačuje
Vedúca oddelenia pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy Gabriela Jarošová informovala, že ministerstvo venovalo dopadom tejto stavby na obce pozdĺž spomínanej cesty druhej triedy pozornosť.
„Na zistenie zaťaženosti spomínanej cesty bol v rámci prípravy dokumentácie pre územné rozhodnutie spracovaný dopravno-inžiniersky a kapacitný prieskum. Podľa neho bude cesta kapacitne i bezpečnostne vyhovovať požadovaným podmienkam,“ uviedla.
K otázke prehodnotenia trasy privádzača je skeptická.
„O jeho trasovaní rozhodla vláda a pre ministerstvo dopravy ako aj pre NDS je to záväzné a v tejto fáze výstavby už aj nemenné,“ vyjadril sa G. Jarošová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš