Korzár logo Korzár Spiš
Pondelok, 21. august, 2017 | Meniny má Jana

Papagáj priviezol cestujúcich pod Spišský hrad

Pred vyše deviatimi mesiacmi skončila osobná doprava na trati Spišské Podhradie – Spišské Vlachy.

Parný rušeň Papagáj pod dominantou Spiša – Spišským hradom.(Zdroj: Mária Šimoňáková)

Lokálke so 120–ročnou históriou sa stali osudnou chýbajúce financie. Nedávno však rušeň v oboch staniciach znova zapískal. Pričinil sa o to Klub železničných historických vozidiel Poprad.

SP. PODHRADIE/SP. VLACHY. Na trasu Poprad – Spišská Nová Ves – Spišské Vlachy – Spišské Podhradie vyrazil vlak ťahaný parnou lokomotívou Papagáj s historickým motorovým rušňom T 466.0254 – Pielstick.

V staniciach spišských miest bolo znova rušno, nadšenci vlakovej dopravy si prišli na svoje.

„Na túto trať zavíta osobný vlak už len sporadicky pri týchto historických jazdách. Hlavným cieľom Klubu železničných historických vozidiel (KŽHV) Poprad bolo oživiť históriu na tejto trati a tým aj ľuďom priblížiť časy, kedy sa aj na tejto trati Spišské Vlachy – Spišské Podhradie dalo cestovať bežným osobným vlakom,“ uviedol Patrik Pčolka z KŽHV.

Nostalgickú jazdu vlakom si vychutnalo veľa cestujúcich. Po príchode do stanice Spišské Podhradie mali možnosť vyjsť aj na blízky Spišský hrad.

„Môj starý otec cestoval na tejto trati 30 rokov do práce. No ja som nikdy nemal možnosť ísť motoráčikom, ktorý tu premával. Dnes to bol skutočný zážitok. Tešil sa z toho aj môj syn Tomáš,“ netajil nadšenie z jazdy Spišiak Martin Ludrovský.

Manželia Ondášovci prišli spolu so svojimi dvomi deťmi. „Pre deti to bol zážitok. Vlakom ešte nešli, na prepravu využívame skôr auto,“ poznamenala Martina Ondášová.

Pielstick s francúzskym motorom

Pčolka nám priblížil aj parametre historických rušňov. Parný rušeň Papagáj vyrábali v rokoch 1951 – 52 a 1954 – 55, slúžil pre rýchlu prímestskú dopravu.

„Tento rušňový typ sa uplatňoval v prevádzke až do 70. rokov 20. storočia. Rušeň v roku 1977 zrušili, previedli ho do budovaného skanzenu železničných vozidiel Česká Třebová. Odtiaľ ho v roku 1983 získalo Múzejno-dokumentačné centrum v Bratislave. V súčasnosti je zverený do starostlivosti Klubu železničných historických vozidiel v Poprade,“ ozrejmil.

Motorový rušeň Pielstick vyrobili v Turčianskych strojárňach v Martine v roku 1979.

„Jeho zvláštnosťou je francúzsky licenčný komôrkový motor Pielstick. Výhoda tohto motora spočívala v nízkej hmotnosti a dokonalejšom spaľovaní, ktoré však bolo vyvážené vyššou spotrebou, a tak k dnešnému dňu sa na Slovensku zachovali v muzeálnej prevádzke len dva rušne tohto typu, a to v Poprade a vo Zvolene. Rušeň T466.0254 je v opatere Klubu železničných historických vozidiel Poprad. Z viac ako 300–kusovej série sa celkovo v bývalom Československu v prevádzkyschopnom stave zachovali len štyri rušne,“ dodal P. Pčolka.

Už koncom septembra KŽHV pripravil pre milovníkov vlakovej histórie ďalšiu jazdu historickými lokomotívami.

Vlak pôjde z Popradu cez Margecany do malebnej stanice Červená Skala. Pre cestujúcich bude možnosť navštíviť Slovenský raj a prejsť sa Horehroním.

Historická jazda v kraji pod Spišským hradom sa uskutočnila v rámci osláv 165. rokov železníc na Slovensku. Organizoval ju KŽHV v spolupráci s mestom Spišské Podhradie.

Neprehliadnite tiež

Župní poslanci riešili rekonštrukciu mosta cez Ružín

Bežné výdavky na údržbu ciest zvýšili o 700-tisíc eur.

Protest Košičanov: Žiadajú Rašiho stopnúť výstavbu parkovísk

Hovorili o ignorácii zo strany vedenia mesta. Majú aj obavy o chodcov.

V rokline Veľký Sokol vymenia stúpačky

Na jeden deň ju uzavrú. Pribudne aj nový desaťmetrový rebrík.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal, ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

Predseda SNS vraj esemeskou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu. Matečná potvrdila, že nepríde.

DOMOV

Soták nie je jediným podnikateľom, ktorý zachraňoval politikov

Podnikateľ sa k školstvu vyjadrovať nechce.

KOMENTÁRE

Spotený Plavčan, Kysučan v maskáčoch. To je výsmech

Pričasto sa na úvod diskusie dozvieme, že niekto ráčkuje.

EKONOMIKA

Penta bude v Petit Presse slabšia

Akcionári spoločnosti Petit Press, vydavateľa denníka SME, sa dohodli na novom usporiadaní vzťahov.

Najčítanejšie na Spiš Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  2. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  3. Leto nekončí!
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  7. Už aj seniori presadajú do SUV
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  10. Bratislava gets a new public space and park
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 489
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 096
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 162
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 701
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 477
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 338
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 066
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 040
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 649
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 560

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop