Korzár logo Korzár Spiš
Streda, 23. august, 2017 | Meniny má Filip

Popradčania sa sťažujú na počet a režim semaforov

Mnoho vodičov dúfalo, že pri veľkom počte semaforov v Poprade bude zriadená zelená vlna.

Prechod pre chodcov. Chodci sa báť nemusia, času majú dosť.(Zdroj: lp)

POPRAD. Preplnené cesty od Kežmarku v čase dopravnej špičky znepríjemňuje aj množstvo svetelných križovatiek. Ďalšie sa nachádzajú pri nákupných centrách a na ceste I. triedy smerom na Levoču.

Väčšinu svetelných križovatiek v meste má pod správou spoločnosť Siemens.

„Naša spoločnosť spravuje v meste spolu 9 radičov cestnej dopravnej signalizácie, ktoré riadia spolu 11 križovatiek. Novovybudované križovatky, ktoré vznikli v blízkosti diaľničného privádzača Poprad – východ, však naša spoločnosť zatiaľ nespravuje,“ vysvetlil Martin Noskovič, hovorca spoločnosti.

Mnoho vodičov dúfalo, že pri veľkom počte semaforov bude na celom úseku zriadená zelená vlna.

„Vytvoriť koordináciu riadenia dopravy medzi viacerými križovatkami je vcelku náročný proces. Treba zohľadniť intenzitu automobilovej dopravy na hlavnom ťahu v oboch smeroch, výjazdy vozidiel, odbočenia z hlavného smeru, chodcov,“ povedal Noskovič.

Nikdy sa nepodarí nastaviť situáciu tak, aby boli stopercentne spokojní vodiči v oboch jazdných pruhoch a chodci.

Koordinácia v oboch smeroch

Štefánikova ulica je v súčasnosti koordinovaná v oboch smeroch. Problémom však je železničný podjazd.

„Zužovanie komunikácie zo 4-pruhovej na 2-pruhovú a opätovné rozširovanie spôsobuje upchatie dopravy v ranných i popoludňajších špičkách. Preto je zbytočné vypracovať koordináciu celého úseku. Toto spomínané úzke hrdlo aj tak zastaví dopravu a za podjazdom by svietila zelená v hlavnom smere pre pár áut, ktoré prejdú ako prvé,“ vysvetlil hovorca spoločnosti.

Koordinácia tohto úseku je teda v súčasnosti rozdelená na dva celky – vnútromestskú, pred železničným podjazdom, a vonkajšiu, za železničným podjazdom, smerom na Kežmarok.

Vypnutím semaforov sa znižuje bezpečnosť

Zároveň sú križovatky za podjazdom naprogramované v dopravne závislom režime riadenia.
Reagujú tak na žiadosti chodcov prejsť na druhú stranu cesty či vozidlá, ktoré odbočujú vľavo z hlavného smeru.

„Je potrebné podotknúť, že cestná dopravná signalizácia,už za križovatkou s Továrenskou ulicou smerom von z mesta, nie je v súčasnosti koordinovaná. Podľa našich informácií však už dopravní inžinieri pracujú aj na koordinácii spomínaných križovatiek,“ upozornil Noskovič.

Ako dodal, vypnutie niektorej svetelnej signalizácie na križovatke môže dopravu urýchliť, ale rapídne by sa znižovala bezpečnosť.

Chodci sa môžu cítiť bezpečne

Problémom niektorých križovatiek je veľmi krátky interval zelenej pre chodcov. Pri hlavnej pošte je to dokonca len sedem sekúnd.

Za tento čas musia chodci prejsť cez štyri pruhy. Už v treťom im však naskočí červená.

„Chodecké signály a ich význam sú občanmi často dezinterpretované. Všeobecne známe základné pravidlo je, že chodci nesmú na červenú vojsť na priechod. Keď im však počas chôdze uprostred priechodu skočí červená, neznamená to, že sa majú vrátiť naspäť, ale pokračovať ďalej,“ objasňuje Noskovič.

„Chodecký priechod je vždy koncipovaný tak, aby aj ten posledný chodec, ktorý stihne spraviť na priechode len jediný krok počas zeleného signálu, teda predtým, než mu zasvieti červená, bezpečne došiel na koniec.“

Rezervy sa počítajú viacerými spôsobmi

Spomínanej rezerve sa hovorí kolízny medzičas. Znamená, že od zhasnutia zelenej pre prvú dopravnú skupinu, po zasvietenie zelenej pre druhú skupinu musí byť dostatočná rezerva na to, aby prvá skupina bezpečne opustila križovatku predtým, ako do nej vojde ktokoľvek z druhej, kolíznej, skupiny.

Čas sa vždy počíta inak. Pre chodcov sa počíta s rýchlosťou približne 4 kilometre za hodinu. „Pri štvorpruhovej komunikácii je tento medzičas čas v hodnote 15-16 sekúnd, ktoré ostávajú chodcom na tzv. ‘dochod‘ po zhasnutí zeleného signálu,“ ozrejmil Noskovič.

Teoreticky by chodcom stačila aj jediná sekunda zelenej na to, aby bezpečne prešli cez celú komunikáciu, podľa noriem však každá zelená musí trvať aspoň 5 sekúnd.

Podľa Noskoviča je možné nastaviť zelenú pre chodcov v dĺžke aj 20 sekúnd, no treba počítať, že takouto dlhou zelenou sa zablokuje hlavný smer na viac než 40 sekúnd, a to už je výrazný zásah do koordinácie vozidiel v hlavnom smere.

Zlé načasovanie či nefunkčnosť semaforov môžu nahlasovať aj občania. Podnety je potrebné adresovať na Mestský úrad, oddelenie územného rozvoja, dopravy, architektúry a výstavby.

Neprehliadnite tiež

Pozemky napojili načierno. Raši tam cvičí

Mesto umožnilo, aby sa popri jeho stavbe budovalo bez papierov. Ešte aj zavádzalo.

V Košiciach na výročie okupácie strhávali kosáky na pamätníku

Prípad už vyšetruje polícia. Lorenz strach nemá.

Poslanec Trnka: Župa môže prísť o takmer poldruha milióna eur

Kraj predá sídlo Romathanu. Divadlo dostane nový priestor.

Vysokoškoláci vdýchli nový život kostolíku v Henckovciach

Chcú ho využívať ako informačný bod a múzeum na Gotickej ceste.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Premiér Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Najčítanejšie na Spiš Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 214
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 325
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 863
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 785
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 461
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 356
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 266
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 254
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 170
  10. Leto nekončí! 847

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop