Korzár logo Korzár Spiš
Nedeľa, 24. jún, 2018 | Meniny má Ján

Popradčania sa sťažujú na počet a režim semaforov

Mnoho vodičov dúfalo, že pri veľkom počte semaforov v Poprade bude zriadená zelená vlna.

Prechod pre chodcov. Chodci sa báť nemusia, času majú dosť.(Zdroj: lp)

POPRAD. Preplnené cesty od Kežmarku v čase dopravnej špičky znepríjemňuje aj množstvo svetelných križovatiek. Ďalšie sa nachádzajú pri nákupných centrách a na ceste I. triedy smerom na Levoču.

Väčšinu svetelných križovatiek v meste má pod správou spoločnosť Siemens.

„Naša spoločnosť spravuje v meste spolu 9 radičov cestnej dopravnej signalizácie, ktoré riadia spolu 11 križovatiek. Novovybudované križovatky, ktoré vznikli v blízkosti diaľničného privádzača Poprad – východ, však naša spoločnosť zatiaľ nespravuje,“ vysvetlil Martin Noskovič, hovorca spoločnosti.

Článok pokračuje pod video reklamou

Mnoho vodičov dúfalo, že pri veľkom počte semaforov bude na celom úseku zriadená zelená vlna.

„Vytvoriť koordináciu riadenia dopravy medzi viacerými križovatkami je vcelku náročný proces. Treba zohľadniť intenzitu automobilovej dopravy na hlavnom ťahu v oboch smeroch, výjazdy vozidiel, odbočenia z hlavného smeru, chodcov,“ povedal Noskovič.

Nikdy sa nepodarí nastaviť situáciu tak, aby boli stopercentne spokojní vodiči v oboch jazdných pruhoch a chodci.

Koordinácia v oboch smeroch

Štefánikova ulica je v súčasnosti koordinovaná v oboch smeroch. Problémom však je železničný podjazd.

„Zužovanie komunikácie zo 4-pruhovej na 2-pruhovú a opätovné rozširovanie spôsobuje upchatie dopravy v ranných i popoludňajších špičkách. Preto je zbytočné vypracovať koordináciu celého úseku. Toto spomínané úzke hrdlo aj tak zastaví dopravu a za podjazdom by svietila zelená v hlavnom smere pre pár áut, ktoré prejdú ako prvé,“ vysvetlil hovorca spoločnosti.

Koordinácia tohto úseku je teda v súčasnosti rozdelená na dva celky – vnútromestskú, pred železničným podjazdom, a vonkajšiu, za železničným podjazdom, smerom na Kežmarok.

Vypnutím semaforov sa znižuje bezpečnosť

Zároveň sú križovatky za podjazdom naprogramované v dopravne závislom režime riadenia.
Reagujú tak na žiadosti chodcov prejsť na druhú stranu cesty či vozidlá, ktoré odbočujú vľavo z hlavného smeru.

„Je potrebné podotknúť, že cestná dopravná signalizácia,už za križovatkou s Továrenskou ulicou smerom von z mesta, nie je v súčasnosti koordinovaná. Podľa našich informácií však už dopravní inžinieri pracujú aj na koordinácii spomínaných križovatiek,“ upozornil Noskovič.

Ako dodal, vypnutie niektorej svetelnej signalizácie na križovatke môže dopravu urýchliť, ale rapídne by sa znižovala bezpečnosť.

Chodci sa môžu cítiť bezpečne

Problémom niektorých križovatiek je veľmi krátky interval zelenej pre chodcov. Pri hlavnej pošte je to dokonca len sedem sekúnd.

Za tento čas musia chodci prejsť cez štyri pruhy. Už v treťom im však naskočí červená.

„Chodecké signály a ich význam sú občanmi často dezinterpretované. Všeobecne známe základné pravidlo je, že chodci nesmú na červenú vojsť na priechod. Keď im však počas chôdze uprostred priechodu skočí červená, neznamená to, že sa majú vrátiť naspäť, ale pokračovať ďalej,“ objasňuje Noskovič.

„Chodecký priechod je vždy koncipovaný tak, aby aj ten posledný chodec, ktorý stihne spraviť na priechode len jediný krok počas zeleného signálu, teda predtým, než mu zasvieti červená, bezpečne došiel na koniec.“

Rezervy sa počítajú viacerými spôsobmi

Spomínanej rezerve sa hovorí kolízny medzičas. Znamená, že od zhasnutia zelenej pre prvú dopravnú skupinu, po zasvietenie zelenej pre druhú skupinu musí byť dostatočná rezerva na to, aby prvá skupina bezpečne opustila križovatku predtým, ako do nej vojde ktokoľvek z druhej, kolíznej, skupiny.

Čas sa vždy počíta inak. Pre chodcov sa počíta s rýchlosťou približne 4 kilometre za hodinu. „Pri štvorpruhovej komunikácii je tento medzičas čas v hodnote 15-16 sekúnd, ktoré ostávajú chodcom na tzv. ‘dochod‘ po zhasnutí zeleného signálu,“ ozrejmil Noskovič.

Teoreticky by chodcom stačila aj jediná sekunda zelenej na to, aby bezpečne prešli cez celú komunikáciu, podľa noriem však každá zelená musí trvať aspoň 5 sekúnd.

Podľa Noskoviča je možné nastaviť zelenú pre chodcov v dĺžke aj 20 sekúnd, no treba počítať, že takouto dlhou zelenou sa zablokuje hlavný smer na viac než 40 sekúnd, a to už je výrazný zásah do koordinácie vozidiel v hlavnom smere.

Zlé načasovanie či nefunkčnosť semaforov môžu nahlasovať aj občania. Podnety je potrebné adresovať na Mestský úrad, oddelenie územného rozvoja, dopravy, architektúry a výstavby.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Spiš Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 634
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 072
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 643
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 522
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 7 615
  6. Kreditná karta – áno alebo nie 6 603
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 670
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 5 132
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 979
  10. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 3 963

Neprehliadnite tiež

Košiciam sa darí. Nezamestnanosť padla na štyri percentá

Týmito číslami dýchame na krk západu.

ROZHOVOR

Fero Fenič: Všetko v živote som robil pre radosť a v súlade so svedomím

Mal režírovať Pásla kone na betóne, no Zimková ho vraj podrazila.

Máte rovnaký vkus ako známe tváre z filmu a televízie?

Známe osobnosti nám prezradili svoje filmové chúťky.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Kočner a Rusko do väzby nepôjdu, rozhodol súd

Špecializovaný trestný súd v sobotu viac ako osem hodín rozhodoval tom, či budú Kočner a Rusko stíhaní vo väzbe.

EKONOMIKA

Mestá už môžu vykázať staré autá z centier, ale veľmi nechcú

Ministerstvo vytvorilo priestor na vytváranie zón s nízkymi emisiami.


Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop