LEVOČA, PREŠOV. Plánované odstávky tunela Branisko sú dvakrát do roka – v máji a októbri.
A hoci vodiči úplnou uzáverou tunela nie sú nadšení, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tvrdí, že bez toho to nejde.
Počas odstávky v päťkilometrovom tuneli prešla rukami robotníkov každá skrutka, špára, svetlo, značka, hydranty, únikové cesty, jednoducho kompletné stavebné i technologické zariadenia.
Skúšajú opatrenia pri zadymeníOpacimeter meria viditeľnosť v tuneli. Pri zadymení dáva informáciu do riadiaceho systému tunela.
„Akonáhle vznikne v tuneli požiar, napr. pri nehode, tento prístroj to zaregistruje. Riadiaci systém spustí tunelové reflexy, zapnú sa núdzové svetlá, odsávanie v tuneli, tunel sa začne vyprázdňovať,“ vysvetlil Maroš Hudák z košickej firmy, ktorá má na starosti centrálny riadiaci systém tunela.
Takýchto zariadení je v tuneli 22, mimo ďalšie štyri. Kalibrovanie týchto snímačov robia dvakrát do roka počas kompletnej údržby, v prípade prístrojov pri vstupe do tunela trikrát.
Jána Sucharíka z bratislavskej firmy sme zastihli pri diagnostike tunelového ostenia.
„Zisťujem, v akom stave je betonárska výstuž a prostredie, v ktorom sa nachádza. Tunely sú vystavené vysokým koncentráciám výfukových plynov s oxidom uhličitým. Ten je spolu s rozmrazovacou soľou, ktorú autá do tunela prinesú, škodlivý pre betón. Vzorky potom analyzujeme v laboratóriu,“ upresnil diagnostik betónových konštrukcií.
V obrazoch: Ako vyzerajú údržbárske práce v tuneli Branisko
Pozrite si fotogalériu >>
Vodiči vyhadzujú za jazdy fľašePráce na údržbe tunela prebiehali podľa presného harmonogramu. Ako prvá prišla na rad štrbinová kanalizácia, ktorá slúži na odvádzanie vody z vozovky.
Z priestoru úzkeho iba niekoľko centimetrov, ktorý sa tiahne po celej dĺžke tunela, vyviezli tri päťtonové nádoby odpadu. Našli sa tam dokonca aj fľaše, ktoré vodiči vyhadzujú za jazdy v tuneli.
Okrem kanalizácie vyčistili vozovku, osvetlenie, ostenie. Horné steny tunela dostali nový náter. SOS skrinky, 22 telefónnych búdok, 79 kamier a 26 zvukových zariadení prešlo revíziou.
„Požiarne hydranty boli skontrolované, prešli tlakovými skúškami. Urobil sa servis premenlivého dopravného značenia, servis ventilátorov, nastavil sa kamerový systém. Na záver sa urobia komplexné skúšky nadväznosti všetkých technologických celkov na požiar. Poslednou činnosťou je kompletné opätovné umývanie,“ upresnil hovorca NDS Marcel Jánošík.
Tunel Branisko po jesennej údržbe otvorili vo štvrtok.
Autor: šim
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš