V mestách s väčším počtom obyvateľov pribúda áut a v čase špičiek sa na hlavných ťahoch vytvárajú zápchy. Niektorým Novovešťanom sa zdá, že nastavenie semaforov skôr brzdí prejazd cez najfrekventovanejšie križovatky v meste.
SPIŠSKÁ NOVÁ VES. Na križovatkách hlavných cestných ťahov v meste sa ráno a popoludní tvoria kolóny.
Spišiakov trápia neustále červené stopky na semaforoch.
„Najviac hromžím, keď musím prechádzať Elektrárenskou ulicou v smere do Smižian. To už vopred viem, že ma čakajú štyri semafory, na ktorých vždy pred mojím príchodom zasvieti červená,“ vyjadril sa Zdeno Gajdoš zo Spišskej Novej Vsi.
Patrícia Jakubovská chápe opodstatnenosť semaforov aj vo vzťahu k chodcom. Uvítala by však ich efektívnejšie nastavenie.
„Prichádzam každý pracovný deň od Levoče. Dostať sa k obchodnému centru pri sídlisku Mier okolo námestia radšej neskúšam. Pre časovú úsporu volím bočné uličky. Prečo sa nenastaví zelená vlna aj pre vodičov z tohto smeru?“ pýta sa skúsená vodička.
S rovnakým názorom sme sa stretli u viacerých opýtaných respondentov.
Cyklus a dĺžka čakania
Martin Lukáč z Dopravného inšpektorátu v Spišskej Novej Vsi vysvetlil, že návrh akejkoľvek svetelnej križovatky v ktoromkoľvek meste sa vykonáva podľa platnej slovenskej technickej normy formou projektovej dokumentácie.
„V dokumentácii sa spracúvajú aj jednotlivé požiadavky pre možnosti zlepšenia cestnej premávky. V Spišskej Novej Vsi v záujme optimalizácie množstva prechádzajúcich vozidiel bol počas jedného cyklu a dĺžky čakania na križovatke navrhnutý čas 90 sekúnd. V sobotu popoludní a v nedeľu je to 75 sekúnd,“ upresnil dopravný inžinier.
Lukáč tvrdí, že zelenú vlnu je možné nastaviť len na jednej trase. V meste je nastavená v smere západ – východ a východ – západ.
„Pokiaľ vodič príde do križovatky zľava, alebo sprava a pokračuje smerom na západ, alebo východ, zelenú vlnu mať nebude. Technicky nie je možné, aby bola zelená vlna z akéhokoľvek iného smeru,“ doplnil.
Odklon od centra
V meste je však problémom aj veľký počet áut, veľmi krátke vzdialenosti medzi svetelnými križovatkami a veľa možností príjazdu na Dukliansku ulicu alebo Štefánikovo námestie.
„Aj tieto faktory veľmi nepriaznivo vplývajú na možnosť udržania zelenej vlny pre automobily. Zníženie počtu vozidiel v centre mesta však nie je možné dosiahnuť svetelnou signalizáciou. Je to možné len odklonom dopravy mimo centra, alebo mimo mesta,“ uzavrel M. Lukáč.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš