Korzár logo Korzár Spiš
Nedeľa, 19. november, 2017 | Meniny má Alžbeta
AKTUALIZOVANÉ 15:51

Pri páde mosta pri Iliašovciach zlyhali ľudia a systém, píše sa v posudku

Nehodu neprežili štyria ľudia, jedenásti mali ťažké zranenia. Počiatek hovorí o vyvodení zodpovednosti.

Stavebný ruch na diaľničnom moste pri Iliašovciach.(Zdroj: TASR)

Most sa zrútil sa zrútil v novembri 2012. Nehodu neprežili štyria ľudia, ďalší jedenásti mali ťažké zranenia.

Agentúrny text sme doplnili informáciami redakcie Korzára.

BRATISLAVA. Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD) v stredu potvrdil, že príčinou pádu mosta v Kurimanoch bolo zlyhanie podporných konštrukcií v dôsledku ich nedostatočného vzájomného stuženia. Na tejto verzii sa podľa jeho slov zjednotili experti skúmajúci príčiny nešťastia.

"Išlo o zrútenie podporných konštrukcií v osi sedem a osem na treťom pilieri," spresnil Kaliňák.

Kompletný posudok o príčinách pádu mosta má podľa jeho slov už k dispozícii policajný vyšetrovateľ.

"Nasledovať bude stotožnenie v trestnom konaní a určenie prípadnej trestnej zodpovednosti konkrétnych osôb," informoval minister vnútra.

V akom časovom horizonte by mohli byť obvinené konkrétne osoby, nepovedal.

"V prípade, že bude možné mať toľko informácií k dispozícii, aby bola konkrétna osoba obvinená z porušenia svojich povinností, tak k tomu určite príde, čas vám ale neviem povedať," uviedol Kaliňák.

Počiatek hovorí o vyvodení personálnej zodpovednosti

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) v tejto súvislosti uviedol, že ak sa preukáže vina konkrétnych osôb, je pripravený vyvodiť personálnu zodpovednosť.

"Ak to bude nutné, určite a bez problémov," uviedol s tým, že od vyšetrovateľa očakáva, že povie, kto zlyhal a čo sa presne stalo. "Teraz je ale predčasné robiť nejaké závery," uviedol Počiatek.

Za pád mosta pri Levoči môže podľa posudku Ústavu súdneho inžinierstva nedostatočná odbornosť časti dôležitých zamestnancov, slabé podpery, ktoré mali držať most počas jeho výstavby, ale aj ich statika, ktorá nezodpovedala našim zákonom.

Posudok si nechali vypracovať vyšetrovatelia diaľničnej tragédie z novembra 2012.

Oficiálne príčiny pádu mosta zverejnili Hospodárske noviny, ktoré majú posudok k dispozícii.

„Vyhodnocujeme a analyzujeme znalecký posudok,“ potvrdil hovorca košickej krajskej polície Alexander Szabó.

Zamestnancom chýbali osvedčenia

Fakty
Pád mosta
  • Diaľničný most vo výstavbe blízko obce Iliašovce sa zrútil 2. novembra, krátko pred 15. hodinou, počas betonáže.
  • Dvaja robotníci zomreli na mieste, jeden pri prevoze do nemocnice a ďalší podľahol ťažkým zraneniam v košickej nemocnici.
  • V polovici novembra 2012 poškodenú časť rozostavaného mosta na druhý pokus zbúrali pomocou odstrelu.
  • Práce na výstavbe mosta sa opätovne spustili začiatkom apríla tohto roku.
tasr

Pri tragédii zomreli štyria ľudia, ďalší jedenásti mali ťažké zranenia. Podľa znalcov sa pod to podpísal aj fakt, že napríklad zamestnanci zodpovední za podpery nemali potrebné odborné osvedčenia.

Podobné problémy mala aj časť stavebného dozoru. Práve títo ľudia mali zodpovedať za materiál, ktorý sa na stavbe mosta použil a neskôr bol jednou z príčin jeho pádu.

Podľa šéfa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja tak išlo o totálne zlyhanie systému.

Výstavbu mosta mala na starosti česká spoločnosť Bögl a Krýsl. K zisteniam, podľa ktorých pochybili jej dodávatelia, sa zatiaľ nechcela vyjadriť.

„S týmto posudkom sme neboli do dnešného dňa oboznámení,“ konštatovala pre Hospodárske noviny jej hovorkyňa Kateřina Plechatá.

Stavba mosta už pokračuje, vymenili sa však dodávatelia.

Mierne omeškanie harmonogram prác neohrozuje

Po tragickej udalosti na stavbe diaľničného mosta pri Iliašovciach sa dodávateľom výstuží vrátane montáže stala Technická obnova a ochrana železníc (TOOŽ) v Žiline.

Podľa informácií generálneho riaditeľa spoločnosti Petra Kunkela práce pokračujú v rámci zmluvných podmienok s firmou Bögl a Krysl.

„Pôvodnú zmluvu so spoločnosťou sme podpísali koncom marca, ale reálne sme na stavebnom objekte začali pracovať v treťom aprílovom týždni. Máme síce mierne omeškanie, ale harmonogram dohodnutých prác to neohrozuje,“ uviedol riaditeľ.

Namiesto predpokladaných 770 ton výstuží v súčasnosti zmontovali až 1150 ton. „Nárast v hmotnosti materiálu je spôsobený bezpečnostnými požiadavkami, medzi ktoré patrí zosilňovanie oporných konštrukcií,“ upresnil.

Zdôraznil, že odbornosť svojich zamestnancov nepodceňujú. „Spĺňame všetky štandardy, ktoré sú bežné v Európe. Zamestnávame statika, máme spôsobilých stavbyvedúcich a každý zamestnanec je pred nástupom do práce preškolený a vlastní potrebné odborné osvedčenia,“ doplnil Kunkela.

Most podopreli v celej jeho dĺžke

Štát tesne po nehode okamžite zakázal používanie podpier od firmy Skruže Weise, ktoré boli jedným z dôvodov nešťastia.

Namiesto podpier od Weise sa na výstavbe mosta používali podpery z pilierového materiálu Pižmo. V praxi to znamená, že most podopreli v celej jeho dĺžke.

Zástupcovia štátu, ani ľudia, ktorým chýbali niektoré odborné osvedčenia, sa k zisteniam HN nevyjadrili.

Štát ako aj stavebné spoločnosti po nehode rodiny pozostalých odškodnil sumou 33-tisíc eur.

Okrem toho sa na stavbe mosta sprísnili aj požiadavky statikov, ktorí pozmenili statickú časť projektu.

Toto boli len niektoré opatrenia, ktoré ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka (Smer) tesne po nehode predstavilo. Dnes pripravuje ďalšie.

Ako povedal jeho hovorca Martin Kóňa, rezort pripravil nový stavebný zákon, ktorý tiež zásadným spôsobom zvyšuje bezpečnosť na rizikových stavbách.

Nový stavebný zákon

Jedným z prínosov nového stavebného zákona bude podľa rezortu aj zvýšenie bezpečnosti na technicky náročných stavbách, ako sú napríklad mosty, tunely alebo podjazdy. Ide o jeden z krokov, ktorými chce ministerstvo zvýšiť bezpečnosť ľudí na stavbách a zároveň aj ochrániť verejnosť.

Tunely, podjazdy a podchody, rovnako aj mosty a nadjazdy s dĺžkou nosnej konštrukcie najmenej desať metrov vyčleňuje nový stavebný zákon do skupiny tzv. "vyhradených stavieb“. Ide o stavby, ktoré z hľadiska statiky, požiarnej bezpečnosti alebo z hľadiska vplyvu na okolie vyžadujú zvýšenú pozornosť a priebežnú kontrolu.

Projekt týchto stavieb musí vypracovať výlučne odborne spôsobilá osoba (autorizovaný architekt alebo stavebný inžinier) a k statickému posudku, ktorý je súčasťou projektovej dokumentácie stavby, musí byť stavebnému úradu priložené aj tzv. kontrolné statické posúdenie od kontrolného statika.

Obsahom kontrolného statického posúdenia je preverenie správnosti statických a dynamických výpočtov statického posudku.

sita

Polícia analyzuje posudok

Krajské riaditeľstvo Policajného zboru (KR PZ) v Košiciach vyšetruje tragédiu pádu mosta pri obci Iliašovce v okrese Spišská Nová Ves, pri ktorej zahynuli štyria muži a zranenie utrpelo ďalších 11 osôb.

"Vyšetrovateľ KR PZ v Košiciach vedie v tejto súvislosti trestné stíhanie pre trestný čin všeobecného ohrozenia. Výsledky znaleckého posudku Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity sme dostali v druhej polovici novembra a vyšetrovateľ momentálne niekoľko 100-stranový dokument analyzuje a vyhodnocuje," uviedol hovorca KR PZ v Košiciach Alexander Szabó.

V prípade, že vyšetrovateľ zistí nejasnosti, vyžiada si doplňujúce odborné stanoviská a až na základe kompletného materiálu bude môcť poskytnúť stanovisko.

Aby vyšetrovateľ rozhodol o ďalšom postupe, prípadne vzniesol obvinenie voči konkrétnej osobe či osobám, musí sa podľa Szabóa v potrebnom rozsahu oboznámiť s výsledkami znaleckého posudku. Jeho závery musia byť jednoznačné a nepochybné. Tie bude tiež potrebné vyhodnotiť aj porovnaním s ďalšími dôkazmi.

"Treba pripomenúť, že znalcom neprislúcha riešiť právne otázky. Znalci vo svojich záveroch neriešia otázku kto zapríčinil pád mosta, ale čo tento pád spôsobilo. V závislosti od týchto záverov bude potrebné zisťovať aj prípadnú trestnoprávnu zodpovednosť a mieru zavinenia konkrétnych osôb," vysvetľuje hovorca s tým, že o zásadných rozhodnutiach v danej veci bude polícia verejnosť informovať.

tasr

Téma: Pád mosta pri Iliašovciach


Neprehliadnite tiež

Deň, ktorý zmenil Tatry. Pozrite si fotografie spred 13 rokov

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

Mladíka zo Svinej obvinili zo znásilnenia imobilnej sestry

Pristihli ho priamo pri čine v rodinnom dome rodičov.

Smrad na daňovom úrade: Plné boli umývadlá aj záchody

V novej budove sú sotva dva týždne.

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

Najčítanejšie na Spiš Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 057
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 585
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 343
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 062
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 898
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 829
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 685
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 260
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 185
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 871

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop