Letisko Poprad-Tatry otvorilo novú odletovú halu, ktorá stála 2,6 milióna eur. Jej potenciál by pod Tatrami chceli využiť najmä pravidelnými leteckými linkami. Po investícii už letisko spĺňa schengenské kritériá.
Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
POPRAD. Do Popradu sa v piatok dopoludnia zbehla na miestne medzinárodné letisko celá politická elita z Prešovského kraja, ktorú doplnil predseda slovenskej vlády Robert Fico (Smer) i štátny tajomník ministerstva dopravy František Palko.
Na popradskom letisku totiž otvorili novú odletovú halu, ktorá spĺňa schengenské kritériá pre medzinárodnú leteckú prepravu. Zvýšiť má aj rýchlosť a komfort odbavenia cestujúcich.
Zvýšila sa kapacita letiska
Na túto významnú investíciu putovalo pod Tatry zo štátneho rozpočtu približne 2,8 milióna eur.
Verejným obstarávaním sa podarilo stlačiť náklady na 2,6 milióna, ušetrené prostriedky sa využijú na dostavbu nového parkoviska s kapacitou 90 státí.
Kapacita letiska pred touto investíciou bola 150 cestujúcich. Po výstavbe novej odletovej haly sa kapacita letiska zvýšila na 450 cestujúcich.
Stará hala poslúži na vybavovanie súkromných letov.
Odletová hala na popradskom letisku nadväzuje zo severovýchodu na existujúcu príletovú halu, postavenú v roku 2008. Odletová hala doplnila existujúcu budovu o jeden funkčný i architektonický celok s ucelenou prevádzkou, technologickým vybavením a požadovaným priestorom pre vybavenie cestujúcich.
Priamo pred vstupom do haly vznikli štyri stojiská pre autobusy.
Pravidelná linka lieta len do Poľska
Výstavba novej odletovej haly sa začala 1. júla minulého roku a dokončili ju 22. decembra. Kolaudačné rozhodnutie získala 17. januára tohto roka a ako prví ju využijú pasažieri na aktuálne jedinom pravidelnom leteckom spojení do Gdaňska.
„Pôjde o cestujúcich do Gdaňska, ktorí k nám lietajú každú sobotu od januára do polovice marca s poľskými aerolíniami,“ uviedla riaditeľka Letiska Poprad-Tatry Ivana Herkeľová.
Toto letecké spojenie je určené najmä lyžiarom zo severnej a centrálnej časti Poľska, aby si mohli zašportovať vo Vysokých a v Nízkych Tatrách.
Obrazovky v priestoroch odletovej haly počas jej slávnostného otvorenia upozorňovali cestujúcich na odlet pravidelnej linky do Bratislavy a Paríža. Ako sa ukázalo, bol to len žart.
Z popradského letiska okrem spojenia ku Baltskému moru momentálne nelietajú žiadne pravidelné linky.
Letisko by chceli „rozlietať“
Už čoskoro by sa to mohlo zmeniť. Podľa Ivany Herkeľovej letisko rokuje s potencionálnymi prepravcami o oživení pravidelných letov. Prioritným zameraním by malo byť Poľsko a Ukrajina.
Uvažuje sa aj o spojení do Prahy, Bratislavy, Viedne či Londýna.
Bez pravidelných leteckých liniek je Letisko Poprad-Tatry odkázané na dotácie od štátu nielen na investície, ale aj a prevádzku.
Pod Tatrami tak pristávajú len letné a zimné charterové lety.
Bránami letiska prešlo minulý rok takmer 25-tisíc cestujúcich. Oproti roku 2012 to predstavuje pokles, keďže vtedy zaznamenali viac ako 30-tisíc prepravených pasažierov.
Najúspešnejším v novodobej histórii letiska bol rok 2007. Výrazne sa o to pričinil nízkonákladový prepravca SkyEurope, ktorý z Popradu lietal do Veľkej Británie, letecky sa prepravilo spod Tatier vyše 60-tisíc cestujúcich.
Pomôcť mu majú olympijské hry
Premiér Robert Fico označil popradské letisko za jedno zo strategických a zdôraznil úlohu štátu pri jeho podpore.
Podľa premiéra porastie význam investície do novej odletovej haly ešte viac z pohľadu ambície Slovenska podieľať sa spolu s Poľskom na Zimných olympijských hrách v roku 2022.
„Ak by sa Jasná stala strediskom pre všetky lyžiarske disciplíny, celý svet bude poznať Vysoké a Nízke Tatry. Potom toto letisko už kapacitne ani nebude stačiť,“ skonštatoval Robert Fico.
Ako dodal, nevylučuje ani možnosť štátnej podpory pravidelnej leteckej linky z a do Popradu
Foto k článku: SITA/Radoslav Maťaš, TASR/Oliver Ondráš
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš