Korzár logo Korzár Spiš

Stavbári prerazili tunel Šibenik na diaľnici pri Levoči

Diaľničný úsek Jánovce - Jablonov by mali dokončiť v lete 2015. Prerazenie 600-metrového tunela trvalo rok.

(Zdroj: šim)


LEVOČA. Západnú a východnú časť vrchu Šibenik spája od piatku tunel.

Stavbárom na úseku diaľnice D1 pri Levoči sa podarilo po 12 mesiacoch prác preraziť pravú tunelovú rúru tohto takmer 600-metrového tunela.

Stalo sa tak počas dopoludnia za účasti predstaviteľov ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

Tunel nesie meno vrchu Šibenik a budú ho tvoriť dve rúry. Po dokončení tohto druhého diaľničného úseku z Jánoviec po Jablonov bude fungovať jednosmerná premávka v každej rúre.

V tuneli sa má jazdiť stovkou

Prvý úsek diaľnice medzi Jánovcami a Jablonovom v celkovej dĺžke 18,5 km má byť hotový v júli tohto roku a druhý má naplánované ukončenie v lete 2015.

Po ich dobudovaní sa podľa ministerstva dopravy skráti čas, ktorý v súčasnosti vodiči musia na tejto trase absolvovať, o vyše tri štvrtiny. Už v lete budúceho roku tak túto trasu absolvujú za menej ako deväť minút.

V tuneli Šibenik bude maximálna rýchlosť 100 kilometrov za hodinu. Tunel má byť ako prvý na Slovensku vybavený aj zariadením pre rozpoznanie ADR kódu na autách prepravujúcich nebezpečný náklad.

Pri Levoči postavia odpočívadlo

Podľa predpokladov bude tunel využívať približne 11-tisíc áut za deň. Zhruba pätinu z nich by mali tvoriť nákladné autá. Nový diaľničný úsek má najmä odľahčiť región od náporu tranzitujúcej dopravy.

Súčasťou úseku má byť podľa NDS aj doteraz najväčšie odpočívadlo Levoča, ktoré bude prístupné z obidvoch smerov.

"Diaľnica po dobudovaní komfortne privedie k cieľu aj turistov smerujúcich z východu do Národného parku Slovenský raj," priblížil hovorca NDS Marcel Jánošík.

Na prerazenie tunela sa prišli pozrieť pozvaní aj zvedavci. Foto: Mária Šimoňáková

Diaľnica má byť hotová načas

Diaľničná spoločnosť nateraz neeviduje žiadnu požiadavku zhotoviteľov o predĺženie termínu.

"Termíny uvedenia úsekov do prevádzky môže ohroziť nedostatočná aktivita zhotoviteľa, prípadne iná nepredvídateľná okolnosť," informoval hovorca NDS Marcel Jánošík.

Na zisťovanie dodržiavania finančného a časového harmonogramu bol zameraný posledný kontrolný deň diaľničiarov na oboch stavbách.

Zhotoviteľov upozornili na dodržiavanie kvality a platobnej disciplíny voči subdodávateľom.

Na prvom úseku diaľnice pri Levoči bolo naposledy jedenásť subdodávateľov a na druhom úseku okolo päťdesiat.

"NDS schvaľuje podzhotoviteľa. Objem prác je vecou zmluvy medzi zhotoviteľom a podzhotoviteľom," dodal Jánošík.

Po páde mostnej konštrukcie v novembri 2012 zomreli štyria ľudia, ďalší boli zranení. Foto: archív

Tragédia na moste spôsobila posun

Prvý, západný úsek diaľnice Jánovce - Jablonov v dĺžke deväť km, ktorý je vo výstavbe od konca roka 2011, sa stavebné firmy Váhostav - SK, a.s. Žilina a Bőgl a Krýsl, k.s. Praha zaviazali odovzdať pôvodne koncom minulého roka.

Polročné predĺženie termínu ukončenia stavby spôsobila tragédia, keď sa začiatkom novembra 2012 počas betonáže zrútila rozostavaná časť diaľničného mosta a zahynuli štyria robotníci.

Zmluvná cena prác na prvom úseku D1 je 59,94 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, z toho rezerva pre nepredvídateľné okolnosti 5,24 mil. eur.

Do konca vlaňajška bolo za práce vyfakturovaných 44 miliónov eur bez dane, z toho Kohézny fond Európskej únie preplatil 25,5 mil. eur.

NDS informovala, že podpísala pokyny na zmenu ceny prác na prvom úseku D1 v celkovej sume 12,42 miliónov eur.

Z toho najviac, 6,55 milióna, išlo na záchranné práce súvisiace s možným zosuvom v skalných zárezoch v dvoch častiach stavby v dĺžke 500 a 450 metrov.

Piliere pri Spišskom Hrhove museli pre nekvalitný betón zbúrať a postaviť nanovo.

Foto: TASR/Oliver Ondráš

Problémy sú aj na východnom úseku

Druhý, východný úsek D1 Jánovce - Jablonov v dĺžke 9,5 km, ktorý združenie Eurovia SK, a.s., Košice, Eurovia CS, a.s. Praha a Stavby mostov Slovakia, a.s. Banská Bystrica stavia od júna 2012, má byť hotový v júli 2015.

Zmluvná cena prác je 126,26 mil. eur bez dane, z čoho je rezerva 11,48 mil. eur. Do konca minulého roka boli vyfakturované práce za 41 mil. eur bez dane, z toho z Kohézneho fondu sa vyčerpalo 28,5 mil. eur.

Súčasťou stavby bude 591 metrov dlhý dvojrúrový tunel Šibenik, kde vlani v auguste pri razení následkom výbuchu zahynul pyrotechnik.

Piliere museli zbúrať

Stavbári na tomto úseku museli zbúrať a postaviť tri nové mostné piliere pre nevyhovujúcu kvalitu použitého betónu.

Pokyny NDS na zmenu ceny na tejto stavbe dosiahli 1,28 mil. eur.

Odstránenie nevhodnej zeminy, ktorá bola vytvorená z prebytočného výkopu prvého úseku a mala byť použitá ako zemník pre násypy telesa diaľnice druhého úseku, stálo 620,57 tis. eur.

"Materiál bol deklarovaný ako podmienečne vhodný. Terénnou obhliadkou a laboratórnymi rozbormi bola preukázaná nevhodnosť materiálu," priblížil Jánošík.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 767
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 620
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 457
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 446
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 398
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 031
  7. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 2 995
  8. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 983
  1. Michal Ježek: Prelet nad kukučím, pardón, orlím hniezdom
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi
  3. Zuzana Valachovičová: Koniec príspevkov na zubné ošetrenie
  4. Peter Franek: Facka od ľudí.
  5. Jozef Ďanovský: Aký vzťah k Bohu, taký vzťah k človeku
  6. Jozef Varga: Krkavci / 57. /
  7. Věra Tepličková: Zasa tie hnusné médiá alebo Keď je grófka ne/spravodlivo odsúdená
  8. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 488
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 955
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 568
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 193
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 205
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 664
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 701
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 552
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Michal Ježek: Prelet nad kukučím, pardón, orlím hniezdom
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi
  3. Zuzana Valachovičová: Koniec príspevkov na zubné ošetrenie
  4. Peter Franek: Facka od ľudí.
  5. Jozef Ďanovský: Aký vzťah k Bohu, taký vzťah k človeku
  6. Jozef Varga: Krkavci / 57. /
  7. Věra Tepličková: Zasa tie hnusné médiá alebo Keď je grófka ne/spravodlivo odsúdená
  8. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 488
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 955
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 568
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 193
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 205
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 664
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 701
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 552
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu