Korzár logo Korzár Spiš
Pondelok, 16. máj, 2022 | Meniny má Svetozár

Stavbári prerazili tunel Šibenik na diaľnici pri Levoči

Diaľničný úsek Jánovce - Jablonov by mali dokončiť v lete 2015. Prerazenie 600-metrového tunela trvalo rok.

(Zdroj: šim)


LEVOČA. Západnú a východnú časť vrchu Šibenik spája od piatku tunel.

Stavbárom na úseku diaľnice D1 pri Levoči sa podarilo po 12 mesiacoch prác preraziť pravú tunelovú rúru tohto takmer 600-metrového tunela.

Stalo sa tak počas dopoludnia za účasti predstaviteľov ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

Tunel nesie meno vrchu Šibenik a budú ho tvoriť dve rúry. Po dokončení tohto druhého diaľničného úseku z Jánoviec po Jablonov bude fungovať jednosmerná premávka v každej rúre.

V tuneli sa má jazdiť stovkou

Prvý úsek diaľnice medzi Jánovcami a Jablonovom v celkovej dĺžke 18,5 km má byť hotový v júli tohto roku a druhý má naplánované ukončenie v lete 2015.

Po ich dobudovaní sa podľa ministerstva dopravy skráti čas, ktorý v súčasnosti vodiči musia na tejto trase absolvovať, o vyše tri štvrtiny. Už v lete budúceho roku tak túto trasu absolvujú za menej ako deväť minút.

V tuneli Šibenik bude maximálna rýchlosť 100 kilometrov za hodinu. Tunel má byť ako prvý na Slovensku vybavený aj zariadením pre rozpoznanie ADR kódu na autách prepravujúcich nebezpečný náklad.

Pri Levoči postavia odpočívadlo

Podľa predpokladov bude tunel využívať približne 11-tisíc áut za deň. Zhruba pätinu z nich by mali tvoriť nákladné autá. Nový diaľničný úsek má najmä odľahčiť región od náporu tranzitujúcej dopravy.

Súčasťou úseku má byť podľa NDS aj doteraz najväčšie odpočívadlo Levoča, ktoré bude prístupné z obidvoch smerov.

"Diaľnica po dobudovaní komfortne privedie k cieľu aj turistov smerujúcich z východu do Národného parku Slovenský raj," priblížil hovorca NDS Marcel Jánošík.

Na prerazenie tunela sa prišli pozrieť pozvaní aj zvedavci. Foto: Mária Šimoňáková

Diaľnica má byť hotová načas

Diaľničná spoločnosť nateraz neeviduje žiadnu požiadavku zhotoviteľov o predĺženie termínu.

"Termíny uvedenia úsekov do prevádzky môže ohroziť nedostatočná aktivita zhotoviteľa, prípadne iná nepredvídateľná okolnosť," informoval hovorca NDS Marcel Jánošík.

Na zisťovanie dodržiavania finančného a časového harmonogramu bol zameraný posledný kontrolný deň diaľničiarov na oboch stavbách.

Zhotoviteľov upozornili na dodržiavanie kvality a platobnej disciplíny voči subdodávateľom.

Na prvom úseku diaľnice pri Levoči bolo naposledy jedenásť subdodávateľov a na druhom úseku okolo päťdesiat.

"NDS schvaľuje podzhotoviteľa. Objem prác je vecou zmluvy medzi zhotoviteľom a podzhotoviteľom," dodal Jánošík.

Po páde mostnej konštrukcie v novembri 2012 zomreli štyria ľudia, ďalší boli zranení. Foto: archív

Tragédia na moste spôsobila posun

Prvý, západný úsek diaľnice Jánovce - Jablonov v dĺžke deväť km, ktorý je vo výstavbe od konca roka 2011, sa stavebné firmy Váhostav - SK, a.s. Žilina a Bőgl a Krýsl, k.s. Praha zaviazali odovzdať pôvodne koncom minulého roka.

Polročné predĺženie termínu ukončenia stavby spôsobila tragédia, keď sa začiatkom novembra 2012 počas betonáže zrútila rozostavaná časť diaľničného mosta a zahynuli štyria robotníci.

Zmluvná cena prác na prvom úseku D1 je 59,94 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, z toho rezerva pre nepredvídateľné okolnosti 5,24 mil. eur.

Do konca vlaňajška bolo za práce vyfakturovaných 44 miliónov eur bez dane, z toho Kohézny fond Európskej únie preplatil 25,5 mil. eur.

NDS informovala, že podpísala pokyny na zmenu ceny prác na prvom úseku D1 v celkovej sume 12,42 miliónov eur.

Z toho najviac, 6,55 milióna, išlo na záchranné práce súvisiace s možným zosuvom v skalných zárezoch v dvoch častiach stavby v dĺžke 500 a 450 metrov.

Piliere pri Spišskom Hrhove museli pre nekvalitný betón zbúrať a postaviť nanovo.

Foto: TASR/Oliver Ondráš

Problémy sú aj na východnom úseku

Druhý, východný úsek D1 Jánovce - Jablonov v dĺžke 9,5 km, ktorý združenie Eurovia SK, a.s., Košice, Eurovia CS, a.s. Praha a Stavby mostov Slovakia, a.s. Banská Bystrica stavia od júna 2012, má byť hotový v júli 2015.

Zmluvná cena prác je 126,26 mil. eur bez dane, z čoho je rezerva 11,48 mil. eur. Do konca minulého roka boli vyfakturované práce za 41 mil. eur bez dane, z toho z Kohézneho fondu sa vyčerpalo 28,5 mil. eur.

Súčasťou stavby bude 591 metrov dlhý dvojrúrový tunel Šibenik, kde vlani v auguste pri razení následkom výbuchu zahynul pyrotechnik.

Piliere museli zbúrať

Stavbári na tomto úseku museli zbúrať a postaviť tri nové mostné piliere pre nevyhovujúcu kvalitu použitého betónu.

Pokyny NDS na zmenu ceny na tejto stavbe dosiahli 1,28 mil. eur.

Odstránenie nevhodnej zeminy, ktorá bola vytvorená z prebytočného výkopu prvého úseku a mala byť použitá ako zemník pre násypy telesa diaľnice druhého úseku, stálo 620,57 tis. eur.

"Materiál bol deklarovaný ako podmienečne vhodný. Terénnou obhliadkou a laboratórnymi rozbormi bola preukázaná nevhodnosť materiálu," priblížil Jánošík.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  2. S jazykom vám pomôže elektronický prekladač Vasco Translator M3
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  2. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  5. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  6. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  7. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  1. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 12 693
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 11 320
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 146
  4. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 3 359
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 276
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 2 522
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 013
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 726

Blogy SME

  1. Martina Kotúčová: Proč dcera nehraje
  2. Anna Milanová: Spoločenské podhubie...
  3. Štefan Vidlár: Dva postrehy
  4. Tomáš Sedílek: Obhajcovia zlata z MS 2021 budú pre nás tvrdý oriešok.
  5. Aliancia NIE RAKOVINE: Dobrý deň, sme NIE RAKOVINE
  6. Věra Tepličková: Pár dní nie je človek online a už v tom má zmätok
  7. Branislav Fričovský: Zápisky (geotermo)heretika: Prológ
  8. Milan Buno: 7 knižných tipov: Dve slovenské katedrály tak, ako ste ich ešte nevideli!
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 19 465
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 9 486
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 169
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 223
  5. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 5 407
  6. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa pravdepodobne ešte neskončil. Aktuálne informácie 4 075
  7. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste 2 501
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 478
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  3. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  7. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Boris Boča s notovými zápismi svojho otca k piesni Pošepkaj mi tíško.

Represie ho neprinútili zmeniť názor.


19 h
Kresba pôdorysu Putinovej jachty na nádvorí hradu.

Dielo môžu návštevníci vidieť len pár dní.


SITA 1 h
Jozef Švarbalík.

Bol aj studniarom, poslancom i učiteľom.


1 h
Ešte nedávno to bol jeden z vysokých topoľov na Slaneckej.

Terasa oslavuje 60. výročie vzniku.


a 1 ďalší 2 h
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martina Kotúčová: Proč dcera nehraje
  2. Anna Milanová: Spoločenské podhubie...
  3. Štefan Vidlár: Dva postrehy
  4. Tomáš Sedílek: Obhajcovia zlata z MS 2021 budú pre nás tvrdý oriešok.
  5. Aliancia NIE RAKOVINE: Dobrý deň, sme NIE RAKOVINE
  6. Věra Tepličková: Pár dní nie je človek online a už v tom má zmätok
  7. Branislav Fričovský: Zápisky (geotermo)heretika: Prológ
  8. Milan Buno: 7 knižných tipov: Dve slovenské katedrály tak, ako ste ich ešte nevideli!
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 19 465
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 9 486
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 169
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 223
  5. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 5 407
  6. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa pravdepodobne ešte neskončil. Aktuálne informácie 4 075
  7. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste 2 501
  8. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 478
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  3. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  7. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu