Korzár logo Korzár Spiš
Streda, 19. december, 2018 | Meniny má Judita

Stavbári prerazili tunel Šibenik na diaľnici pri Levoči

Diaľničný úsek Jánovce - Jablonov by mali dokončiť v lete 2015. Prerazenie 600-metrového tunela trvalo rok.

(Zdroj: šim)


LEVOČA. Západnú a východnú časť vrchu Šibenik spája od piatku tunel.

Stavbárom na úseku diaľnice D1 pri Levoči sa podarilo po 12 mesiacoch prác preraziť pravú tunelovú rúru tohto takmer 600-metrového tunela.

Stalo sa tak počas dopoludnia za účasti predstaviteľov ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

Tunel nesie meno vrchu Šibenik a budú ho tvoriť dve rúry. Po dokončení tohto druhého diaľničného úseku z Jánoviec po Jablonov bude fungovať jednosmerná premávka v každej rúre.

V tuneli sa má jazdiť stovkou

Prvý úsek diaľnice medzi Jánovcami a Jablonovom v celkovej dĺžke 18,5 km má byť hotový v júli tohto roku a druhý má naplánované ukončenie v lete 2015.

Po ich dobudovaní sa podľa ministerstva dopravy skráti čas, ktorý v súčasnosti vodiči musia na tejto trase absolvovať, o vyše tri štvrtiny. Už v lete budúceho roku tak túto trasu absolvujú za menej ako deväť minút.

V tuneli Šibenik bude maximálna rýchlosť 100 kilometrov za hodinu. Tunel má byť ako prvý na Slovensku vybavený aj zariadením pre rozpoznanie ADR kódu na autách prepravujúcich nebezpečný náklad.

Pri Levoči postavia odpočívadlo

Podľa predpokladov bude tunel využívať približne 11-tisíc áut za deň. Zhruba pätinu z nich by mali tvoriť nákladné autá. Nový diaľničný úsek má najmä odľahčiť región od náporu tranzitujúcej dopravy.

Súčasťou úseku má byť podľa NDS aj doteraz najväčšie odpočívadlo Levoča, ktoré bude prístupné z obidvoch smerov.

"Diaľnica po dobudovaní komfortne privedie k cieľu aj turistov smerujúcich z východu do Národného parku Slovenský raj," priblížil hovorca NDS Marcel Jánošík.

Na prerazenie tunela sa prišli pozrieť pozvaní aj zvedavci. Foto: Mária Šimoňáková

Diaľnica má byť hotová načas

Diaľničná spoločnosť nateraz neeviduje žiadnu požiadavku zhotoviteľov o predĺženie termínu.

"Termíny uvedenia úsekov do prevádzky môže ohroziť nedostatočná aktivita zhotoviteľa, prípadne iná nepredvídateľná okolnosť," informoval hovorca NDS Marcel Jánošík.

Na zisťovanie dodržiavania finančného a časového harmonogramu bol zameraný posledný kontrolný deň diaľničiarov na oboch stavbách.

Zhotoviteľov upozornili na dodržiavanie kvality a platobnej disciplíny voči subdodávateľom.

Na prvom úseku diaľnice pri Levoči bolo naposledy jedenásť subdodávateľov a na druhom úseku okolo päťdesiat.

"NDS schvaľuje podzhotoviteľa. Objem prác je vecou zmluvy medzi zhotoviteľom a podzhotoviteľom," dodal Jánošík.

Po páde mostnej konštrukcie v novembri 2012 zomreli štyria ľudia, ďalší boli zranení. Foto: archív

Tragédia na moste spôsobila posun

Prvý, západný úsek diaľnice Jánovce - Jablonov v dĺžke deväť km, ktorý je vo výstavbe od konca roka 2011, sa stavebné firmy Váhostav - SK, a.s. Žilina a Bőgl a Krýsl, k.s. Praha zaviazali odovzdať pôvodne koncom minulého roka.

Polročné predĺženie termínu ukončenia stavby spôsobila tragédia, keď sa začiatkom novembra 2012 počas betonáže zrútila rozostavaná časť diaľničného mosta a zahynuli štyria robotníci.

Zmluvná cena prác na prvom úseku D1 je 59,94 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, z toho rezerva pre nepredvídateľné okolnosti 5,24 mil. eur.

Do konca vlaňajška bolo za práce vyfakturovaných 44 miliónov eur bez dane, z toho Kohézny fond Európskej únie preplatil 25,5 mil. eur.

NDS informovala, že podpísala pokyny na zmenu ceny prác na prvom úseku D1 v celkovej sume 12,42 miliónov eur.

Z toho najviac, 6,55 milióna, išlo na záchranné práce súvisiace s možným zosuvom v skalných zárezoch v dvoch častiach stavby v dĺžke 500 a 450 metrov.

Piliere pri Spišskom Hrhove museli pre nekvalitný betón zbúrať a postaviť nanovo.

Foto: TASR/Oliver Ondráš

Problémy sú aj na východnom úseku

Druhý, východný úsek D1 Jánovce - Jablonov v dĺžke 9,5 km, ktorý združenie Eurovia SK, a.s., Košice, Eurovia CS, a.s. Praha a Stavby mostov Slovakia, a.s. Banská Bystrica stavia od júna 2012, má byť hotový v júli 2015.

Zmluvná cena prác je 126,26 mil. eur bez dane, z čoho je rezerva 11,48 mil. eur. Do konca minulého roka boli vyfakturované práce za 41 mil. eur bez dane, z toho z Kohézneho fondu sa vyčerpalo 28,5 mil. eur.

Súčasťou stavby bude 591 metrov dlhý dvojrúrový tunel Šibenik, kde vlani v auguste pri razení následkom výbuchu zahynul pyrotechnik.

Piliere museli zbúrať

Stavbári na tomto úseku museli zbúrať a postaviť tri nové mostné piliere pre nevyhovujúcu kvalitu použitého betónu.

Pokyny NDS na zmenu ceny na tejto stavbe dosiahli 1,28 mil. eur.

Odstránenie nevhodnej zeminy, ktorá bola vytvorená z prebytočného výkopu prvého úseku a mala byť použitá ako zemník pre násypy telesa diaľnice druhého úseku, stálo 620,57 tis. eur.

"Materiál bol deklarovaný ako podmienečne vhodný. Terénnou obhliadkou a laboratórnymi rozbormi bola preukázaná nevhodnosť materiálu," priblížil Jánošík.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  2. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur
  3. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka
  4. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME
  5. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?
  6. Nestíhate nakupovať darčeky?
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  9. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  10. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  1. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka
  2. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur
  3. Na štedrovečernom stole sa miešajú tradície so štipkou odvahy
  4. Nový kancelársky koncept myhive už aj v Bratislave
  5. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?
  6. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME
  7. HC Košice podporí „štefanskym“ zápasom košickú detskú onkológiu
  8. ZSSK posilňuje pred sviatkami vlaky InterCity
  9. Zamestnanci Tesco venovali pomoci komunitám 1000 hodín
  10. 4 body úspechu realizácie stavby
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 67 916
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 13 627
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 12 157
  4. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME 9 721
  5. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach 7 354
  6. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo? 4 341
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 3 458
  8. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur 3 109
  9. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 2 664
  10. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou 2 639

Téma: Výbuch v diaľničnom tuneli Šibenik


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovenské tunely

Neprehliadnite tiež

Starosta najväčšej košickej mestskej časti má za sebou hektický týždeň

Zvýšiť plat mu chcel jediný opozičný poslanec. Rieši už aj personálne zmeny.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

O morálnej povinnosti

Kiska je jediný štandardný politik, ktorý má (viac než) reálnu šancu.

Druhá liga môže na východe spustiť zostupovú lavínu

Hrozí, že z regionálnych súťaží budú vypadávať štyri, či dokonca až päť tímov.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Člen Smeru: Pellegrini sa ukazuje ako seriózny, môže prevziať stranu

Ján Slosiarik nedávno vystúpil na sneme Smeru.

Dobré ráno

Dobré ráno: Už ste videli, aby Mikloško ustúpil

Ako demokrati hľadali kandidáta.

DOMOV

Gajdoš chce v Bratislave hrob neznámeho vojaka za státisíce eur

Socha komunistu Čulena skončí v sklade.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop