Svet zdravia z hodnotenia a pripomienok pacientov vyťaží nápady na zlepšenie podmienok v nemocniciach.
VÝCHOD. Nepestrá strava, zastaranosť a nižšia čistota toaliet. V tom vidia medzery východniari hospitalizovaní v nemocniciach spoločnosti Svet zdravia.
Prístup a komunikácia zo strany sestier, lekárov a poučenie pri ukončení hospitalizácie sa im naopak pozdáva najviac.
Od vlaňajšieho júla do decembra vyplnilo dotazníky v siedmich všeobecných nemocniciach Sveta zdravia na východnom Slovensku približne 5 700 ľudí. V jednom zdravotníckom zariadení tak urobilo priemerne 800 pacientov.
Prieskum robila spoločnosť skupiny Penta po prvý raz.
Najmenej chutí Svidníčanom
Ľudia hodnotili známkami od 1 do 5 desať kategórií. Medzi nimi napríklad prvý dojem z nemocnice, prístup, komunikáciu a zdravotnú starostlivosť zo strany lekárov a sestier, kvalitu a pestrosť stravy, vybavenie a čistotu izieb či toaliet.
Jedlo najmenej chutí pacientom svidníckej nemocnice (2,1), čo je zároveň aj najhoršia známka v prieskume. Najlepšie sa podľa pacientov stravujú v Trebišove (1,58).
Sestry chvália v Spišskej
V Spišskej Novej Vsi ľudia najpozitívnejšie vnímajú prístup a starostlivosť sestier (1,1), ktoré tu dostali najlepšie hodnotenie zo všetkých nemocníc. V tomto zdravotníckom zariadení dostali najvyššiu známku i lekári (1,17).
Krajšie a čistejšie toalety si želajú najmä pacienti zo Svidníka (1,91). Najväčšiu spokojnosť s toaletami vyjadrili ľudia v spišskonovoveskej nemocnici (1,46).
Najlepšiu priemernú známku získala spišskonovoveská nemocnica, najhoršiu svidnícka.
Názor pacientov do praxe
Hodnotenie pacientov má podľa generálneho riaditeľa Sveta zdravia Ľuboša Lopatku pomôcť v zlepšovaní zdravotnej starostlivosti.
Hovorí, že výsledky sa odrazia v kvalitatívnych opatreniach: „Potrebujeme zlepšiť pestrosť stravy s dôrazom na ovocie a zeleninu, respektíve logistiku, aby sa jedlo k pacientovi dostalo vždy teplé. Pracujeme aj na odstraňovaní pretrvávajúcich nedostatkov v oblasti sociálnych zariadení, do ktorých sa roky neinvestovalo.“
Anonymný dotazník
Približne 1,5 milióna eur chce spoločnosť preinvestovať do zlepšenia a zútulnenia spoločných priestorov pre pacientov a zamestnancov.
S asi 200 návrhmi prišli nemocniční zamestnanci. Medzi ich nápady patria nové lavičky v čakárňach, nové podlahy a toalety, detské kútiky.
V prieskume chce sieť nemocníc pokračovať. Jeho výsledky zverejní každý polrok.
Dotazník s desiatimi otázkami vypĺňajú pacienti pri ukončení hospitalizácie anonymne. Vhadzujú sa do zatvoreného boxu na každom oddelení.
Názory
Čo hovoria pacienti
„Úprimné poďakovanie personálu za prístup k pacientom. Jediná pripomienka - utesniť okná v zimnom období.“
„Som spokojný s personálom, privítali by sme opravu podlahy na oddelení, ďakujeme.“
„Okrem stravy som bola so všetkým spokojná.“
„Vynoviť toalety a sprchy.“
„Bola som spokojná s personálom, vybavenie pre vozičkárov chýba - bezbariérový prístup, WC, kúpeľňa.“
zdroj: Svet zdravia
Fakty
Poradie nemocníc a známky
1. Spišská Nová Ves 1,316
2. Vranov Nad Topľou 1,340
3. Trebišov 1,346
4. Humenné 1,436
5. Rožňava 1,469
6. Michalovce 1,502
7. Svidník 1,524
zdroj: Svet zdravia
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš