Pri železničnom nešťastí na stanici v Spišskej Novej Vsi zomreli v apríli 2010 traja ľudia a dvadsiati sa zranili.
Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
SPIŠSKÁ NOVÁ VES. Po rozsiahlom dokazovaní na Okresnom súde v Spišskej Novej Vsi padol v stredu rozsudok nad výpravcom Emilom B. Ten bol obžalovaný za prečin všeobecného ohrozenia.
Prvého apríla 2010 ako traťový výpravca v Spišskej Novej Vsi počas bežnej prevádzky podľa súdu v rozpore s príslušnými predpismi umožnil preskúšať hnacie dráhové vozidlo v priestoroch železničnej stanice.
Rušeň, v ktorom skúšali elektrodynamickú brzdu, narazil v 90–kilometrovej rýchlosti do osobného vlaku stojaceho na stanici.
O život prišli traja skúsení železničiari vrátane rušňovodiča, a ďalší 20 ľudia sa zranili.
Okresný súd uznal obžalovaného vinným z prečinu všeobecného ohrozenia na základe nevedomej nedbanlivosti a odsúdil ho na trest odňatia slobody v trvaní dvoch rokov. Výkon trestu mu súd podmienečne odložil a určil skúšobnú dobu v trvaní troch rokov.
Súd Emilovi B. neudelil ani trest zákazu činnosti, keďže prihliadal na to, že až do nehody sa počas 30-ročnej praxe nedopustil žiadneho závažného pochybenia.
Nedostatočný kontrolný systém
„Bolo by neprimerane prísne, keby sme akceptovali trestnú sadzbu od 4 do 10 rokov, pretože miera zavinenia je rozdelená na niekoľko subjektov. Na základe faktov mám za to, že sú splnené dôvody na mimoriadne zníženie trestnej sadzby,“ uviedol sudca Ján Lapšanský.
Príčiny tejto nehody vidí v niekoľkých aspektoch.
„Spomeniem nedostatočný kontrolný systém, ktorý bol v oboch železničných spoločnostiach – Cargo Slovakia a Železnice SR. Na tieto nedostatky ukázal aj inšpektorát práce, keď vyhodnotil, akým spôsobom došlo k porušeniu predpisov oboch právnych subjektov. Po transformácií bývalej spoločnosti ostali väzby zachované a naďalej sa pokračovalo v skúšaní opravených dopravných prostriedkov v priestoroch stanice,“ vysvetlilsudca.
Podľa jeho vyjadrenia, konštatuje to správa inšpektorátu práce aj výsledky prípravných a hlavného konania.
Až po nešťastnej udalosti sa zakázalo skúšanie v priestoroch stanice.
Sudca uznal zavinenie aj zo strany nebohého rušňovodiča, ktorý porušil viacero predpisov.
Málo prísny trest?
Záverečný verdikt okresného súdu si vypočul aj svokor 24-ročného technika Jozefa Valigurčina, ktorý zahynul na stanovišti rušňa. Ostala po ňom vdova s malým dieťaťom.
„Absolútne nesúhlasím s týmto rozsudkom, vidí sa mi nedostatočný. Zahynuli tam ľudia a ďalší boli zranení. Keby bol dostal dva roky natvrdo, to by som súhlasil,“ vyjadril sa Augustín Velasek.
Proti rozsudku je možné odvolať sa do 15 dní. Obžaloba ani obhajca sa po skončení súdneho pojednávania nevyjadrili, či využijú túto zákonnú možnosť.
Rozdielne posudky
Sudca mal k dispozícii tri znalecké posudky, prvý z nich si dala vypracovať spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., a vina sa v ňom kladie na stranu výpravcu.
Ďalší posudok, ktorý z nehody viní rušňovodiča, si nechali pripraviť Železnice SR.
Išlo o dva úplne protichodné posudky, sudca si dal preto vypracovať vlastný, ktorý rozdelil vinu medzi už nebohého rušňovodiča a výpravcu.
V posudku súdny znalec na utorkovom pojednávaní tvrdil, že skúška rušňa je možná len v depe, nemal byť teda skúšaný na stanici a výpravca ho mal vrátiť do depa.
Podobné skúšanie však bolo podľa znalca pred tragédiou bežnou praxou aj v iných staniciach, čo bolo proti predpisom.
Obhajoba na stredajšom pojednávaní podala návrh na kontrolný znalecký posudok, keďže ten posledný považovala za tendenčný a spochybnila ho. To však sudca zamietol a po záverečných rečiach vyniesol rozsudok
tasr
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš