Dlho plánovaný cestný obchvat by mal odľahčiť dopravu nielen v Starej Ľubovni, ale aj v Novej Ľubovni a Kolačkove. Problémom je posledný nevysporiadaný pozemok, ktorého výmenu za iný mestskí poslanci odmietli. Primátor tvrdí, že obchvat je prioritou a bude s majiteľom problémového pozemku rokovať.
STARÁ ĽUBOVŇA. Na poslednom mestskom zastupiteľstve v Starej Ľubovni poslanci neodsúhlasili predaj ani výmenu jedného z pozemkov, ktoré patria mestu, aby sa mohol začať stavať.
Obyvatelia mesta by privítali odľahčenie námestia, ktoré by umožnil plánovný ochvat, ale poslanci rozhodli, že posledný pozemok, ktorý mesto vlastní v tomto úseku, sa predávať nebude.
Problémový pozemok
Mesto chcelo od spoločnosti Gurmén kúpiť 71 metrov štvorcových. Spoločnosť Gurmén však chcela pozemok vymeniť za pozemok pri bývalej Družbe, kde chcela postaviť predajňu.
Poslanec mestského zastupiteľstva Ľuboš Tomko (KDH) povedal: „Problém sa ťahá už dlho, stále to nie je vysporiadané. Pozemky sme buď kupovali, alebo vyvlastňovali. Ceny za pozemky boli od 9 eur a maximálne po 13 eur za štvorcový meter. Je to nevýhodná ponuka alebo výmena pre mesto.“
Výmenu poslanci neschválili, pretože v problémovej lokalite sa nachádza ihrisko a je tam rozsiahla zástavba.
Poslanci si myslia, že by bolo dobré, aby tam ihrisko ostalo. „Okolo Družby netreba stavať nový objekt, keďže samotná stavba je nevyužitá a mesto tam chce pristavovať nové obchodíky. Nemyslíme si, že by to bolo dobré rozhodnutie,“ dodal Tomko.
Mesto: Obchvat je prioritou
Obchvat, ktorý by v meste prepojil Levočskú a Prešovskú ulicu, je pre mesto prioritou. Situácia podľa vedenia Starej Ľubovne nie je vyriešená už minimálne 20 rokov.
„V súčasnosti máme vysporiadané všetky pozemky, okrem uvedeného s rozlohou 71 štvorákov. Celá záležitosť je pred podaním žiadosti o vydanie stavebného povolenia,“ konkretizoval primátor mesta Michal Biganič (nez.).
Podľa primátora poslanci svojím postojom dali jasne najavo, komu v skutočnosti záleží na riešení odklonu dopravy.
Radnica ďalej uviedla: „Mesto dočasne vyriešilo problém s nájomnými zmluvami, čo nebráni podaniu žiadosti o vydanie stavebného povolenia. V prípade realizácie cestného obchvatu bude musieť mesto mať vo vlastníctve aj spomínaných 71 štvorcových mestrov. Rozhodnutie zastupiteľstva dočasne skomplikovalo situáciu, no nezastavilo proces. Budeme rokovať ďalej s vlastníkom pozemku a hľadať riešenia.“
Obyvatelia sa zhodli na potrebe obchvatu
Obyvatelia Starej Ľubovne by obchvat, pochopiteľne, uvítali čím skôr.
„Je to tu plné ako v Bratislave. Stred mesta by po stavbe ochvatu mohol byť otvorený pre ľudí, možno by sme získali viac pešej zóny. Teraz cez námestie idú všetky nákladné autá, autobusy a osobná doprava,“ povedal Peter Petrík.
„Obchvat by mal ísť z Novej Ľubovne na Prešovskú cestu. Tým by sa odľahčila doprava na celom námestí a v smere na Novú Ľubovňu, Kolačkov a Jakubany.“
„Obchvat by sa veľmi zišiel, pretože na námestí bývajú často zápchy a kolóny. Odľahčilo by to dopravu, bol by väčší pokoj. Napríklad, keď idem smerom na nemocnicu, vojdem do zákazu vjazdu pre nákladné autá, takže takto často riskujem pokuty,“ povedal Viktor Vaľu, šofér, ktorý chodí do mesta pracovne dosť často.
„Obchvat už mal byť dávno postavený. Jazdí tu plno áut, je tu hluk. V iných mestách to majú vyriešené. Centrum v nich je voľnejšie, pokojnejšie, bez stresu. Bol som aj v zahraničí, aj v Rakúsku, tam takéto veci fungujú a stavajú sa, len na to treba peniaze,“ povedal Peter Rosa.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš