VYSOKÉ TATRY. Množstvo nadšencov a majiteľov historických vozidiel prilákali do Starého Smokovca veterány zo Slovenska, Anglicka, Česka, Poľska, Chorvátska, Nemecka či Slovinska.
Napriek nepriazni počasia zaplnili terasu jedného z tatranských hotelov návštevníci či okoloidúci turisti, aby si pozreli skoro dvojhodinovú komentovanú prehliadku historických áut.
Prehliadka historických vozidiel medzinárodnej súťaže veteránov Oldtimer Rallye Tatry 2014 bola tento rok spojená so živým koncertom swingovej kapely, ktorá svojim repertoárom podľa divákov umocňovala atmosféru podujatia. Návštevníci si mohli na terase zblízka prehliadnuť šesťdesiat áut a prostredníctvom komentárov znalca Štefana Váryho sa dozvedieť o každom z nich niečo nové.
Veterány, ktoré spočiatku celkom zaplnili terasu, neskôr prichádzali na pokyn hlavného organizátora Jaroslava Petrana pred zrak divákov po jednom, čo zaisťovalo prehľadnosť a upriamenie pozornosti na každé z vozidiel. „Táto prehliadka nie je statická, ale dynamická, aby z nás i diváci niečo mali,“ vysvetlil Petran.
Predstavili sa i sanitka, taxík či autobus
Promenáda návštevníkom predstavila autá značiek Cadillac, Rolls-Royce, Austin Healey, Mustang, DKW, Citroën, Chevrolet, Aero, BMW, Fiat, Mercedes, Triumph, Wartburg, Jaguar, MG, Alfa Romeo, Tatra či Škoda. Diváci sa mohli dozvedieť, že Cadillac vždy predstavoval v Amerike špičku a šlo o najluxusnejšie vozidlá, autá značky Aero prezývali ľudia cililing či cengáč kvôli typickému zvuku pri štartovaní, majitelia Mustangov sa zdravia túrovaním motora či to, že športové autá sú typické vykrojenými dverami na strane šoféra, aby si mohol oprieť lakeť a mať z jazdy väčší pôžitok.
Vidieť mohli i to, ako vyzerala v minulosti sanitka, kde mal ležiaci pacient hlavu pri vodičovi, priestranný taxík či autobus s takzvanými búchajúcimi dverami, ktoré musel vodič vždy pri nastupovaní otvoriť a posledný cestujúci za sebou zabuchnúť.
„Autobusy sa zbierajú najmenej a rovnako najmenej sa ich aj dochovalo, pretože po doslúžení sa väčšinou autobus rozobral na náhradné diely alebo sa predal telovýchovnej jednote, ktorá ho doničila a následne putoval do šrotu,“ popísal Váry. Zachrániť autobus je podľa neho niekedy ťažšie ako Rolls-Royce.
Najstaršie vozidlá boli podľa neho z roku 1920, ale návštevníci mohli vidieť najmä autá z tridsiatych až šesťdesiatych rokov. „Niekedy sa stáva, že majú veterány malú poruchu i po renovácii, ale v silách zberateľov je vždy takéto nedostatky odstrániť,“ dodal Váry.
Autá považujú za nádherné
Záujem o Tatranskú promenádu chválil aj Petran. „Napriek zime mám z podujatia príjemný pocit, prišlo veľa ľudí a naše veterány sa im zrejme páčili, pretože na konci nás vyprevadili potleskom,“ popísal organizátor.
„Išli sme s rodinou len náhodou okolo a videli sme tu parkovať nádherné autá, tak sme rovno zostali na celú prehliadku. Je to určite veľmi zaujímavý zážitok, pretože tieto historické vozidlá sú nádherné,“ uviedol František z Bratislavy, ktorý je v Tatrách momentálne s rodinou na dovolenke.
Old Timer Rallye sa koná každoročne, no trasa vedie stále inokadiaľ, vždy ale časťou zasahuje či už do Nízkych alebo Vysokých Tatier. Minulý rok bolo podujatie podľa Petrana v srdci Európy pri Kremnických Baniach.
Sanitka. Táto prevážala pacientov v Michalovciach.
BMW Izetta. Po druhej svetovej vojne sa pre problém s materiálom vyrábali menšie vozidlá.
Aero, cililing či cengáč. Vykrojené dvere mali zvýšiť pôžitok z jazdy. Foto k článku: Dominika Braná
[content type="fb" stype="fanpage" url="https://www.facebook.com/pages/Vysok%C3%A9-Tatry-na-Facebooku/342066954819"][/content]
Autor: Dominika Braná
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš