STARÁ ĽUBOVŇA. Niektorým spotrebiteľom záleží na tom, aby mali slovenské domáce výrobky aj napriek tomu, že si v obchode priplatia, iní sú nútení šetriť, a preto si slovenské potraviny často dovoliť nemôžu.
Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka na základe hlásení obchodných reťazcov avizovalo, že v prvom polroku tohto roka došlo k miernemu nárastu predaja slovenských výrobkov.
Samotní výrobcovia ale žiadny väčší nárast predaja svojej produkcie nezaznamenali, aspoň nie tí, ktorí sú združení v Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komore.
Preto môže byť reálna domnienka, že mierny nárast spôsobili slovenskí dodávatelia, ktorí nie sú výrobcami, ale skôr prebaľovačmi a dovozcami niektorých tovarov.
Tie po prebalení získajú kód, začínajúci sa trojčíslím 858, ktorý charakterizuje Slovenskú republiku. Je pravdepodobné, že reťazce považujú takýchto dodávateľov - a teda aj ich tovar - za slovenský, pritom to tak v skutočnosti vôbec byť nemusí.
Stanislav Nemec, tlačový hovorca Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory, povedal: „Podľa nášho názoru sa stále na slovenskom trhu predáva málo domácich potravín a viac spotrebiteľov, vzhľadom na svoju nižšiu príjmovú úroveň, uprednostňuje pri nákupoch predovšetkým cenové aspekty a nie pôvod tovaru.“
Ľudia si vedia poradiť v každej situácii
Napriek tomu, že slovenské potraviny sú zväčša kvalitné, Slováci často radšej idú za hranice.
Stanislav Nemec vysvetlil: „Dá sa povedať, že prihraničné regióny sa skôr utiekajú k nakupovaniu potravín v zahraničí, regióny na juhu, ktoré majú bližšie do Maďarska, na severe, kde majú blízko do Poľska a na západe zasa do Čiech. Najviac sú preferované prihraničné regióny Poľsko a Maďarsko a to z toho dôvodu, že v týchto krajinách je na potraviny nižšia daň z pridanej hodnoty ako u nás, čo sa potom odrazí aj v ich cenovej úrovni na pultoch.“
Keďže aj spotrebitelia v regióne Starej Ľubovne či Kežmarku majú blízko do Poľska, mnohí zvyknú využívať možnosti nákupu v zahraničí.
Nemec hovorí: „Je to spôsobené aj tým, že tu je nižšia mzdová úroveň, ako napríklad na západnom Slovensku. Ľudia tu majú naozaj hlbšie do vrecka a každé euro otočia dvakrát, než ho vydajú. Keď majú možnosť niekde nakúpiť lacnejšie potraviny, tak ju využijú.“
Citeľný je rozdiel zárobkov v regiónoch ďalej od Bratislavy, čo sa premieta aj do skutočnosti, že ľudia sú v nich citlivejší na ceny potravín.
Nemec ďalej vysvetľuje: „Ľudia z tohto regiónu nemajú ďaleko k hraniciam. Zvyčajne im stačí prejsť niekoľko kilometrov do najbližších obchodov za hranicami a tam si mnohé potraviny nakúpia. Stále je to citeľné a brzdí to nárast predaja potravín na slovenskom trhu.“
„Aj keď v rôznych prieskumoch Slováci zväčša deklarujú, že uprednostňujú slovenské potraviny, v praxi, keď prídu do obchodu a majú priamo nakupovať, vyberajú skôr podľa cien a nie podľa pôvodu tovaru.“
Populárny je predaj z dvora
Na Slovensku sa vytvorila skupina spotrebiteľov, ktorí si zvykli chodiť priamo na farmy a kupovať výrobky priamo u výrobcu v rámci predaja z dvora.
Stanislav Nemec uviedol: „Stále sú to však len zlomky z predaja potravín, pretože približne 85 percent sa ich u nás realizuje v obchodnej sieti. Reťazce sú naďalej kľúčovým hráčom na trhu s potravinami, veď iba zvyšných asi 15 percent pripadá na menšie súkromné predajne, predaj z dvora, internetový obchod, donáškové služby a rôzne iné alternatívne formy odbytu.“
Najviac chcú ľudia slovenské mlieko a výrobky z neho, ale aj mäso, mäsové produkty, ovocie, zeleninu či viaceré ďalšie potraviny. Pravda, pokiaľ neuprednostňujú nízke ceny zahraničných, často však menej kvalitných potravín.
Pôvod vnímajú, ale rozhoduje chuť a cena
„Ja si kupujem potraviny, na ktoré mám chuť. Nezáleží mi, či sú slovenské alebo odinakiaľ, dôležitá je chuť, iné ma nezaujíma,“povedal Michal Pacanovský.
Ruženka Majerčáková vysvetlila: „Kupujem, ako veľká dietárka, výlučne slovenské potraviny. Ak sa mi človek pozrie do košíka, vidí tam naozaj iba slovenské potraviny.“
„Pri nákupe dávam prednosť slovenským výrobkom, ale niekedy si človek nenavyberá a zoberie to, čo majú v obchode,“ uviedla Galina Štosselová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš