Obyvatelia sídliska Západ v Spišskej Novej Vsi sa konečne dočkali. Mesto sa pustilo do bezpečného priechodu na železničnom priecestí vybudovaním chodníka pre peších. Samotní obyvatelia sídliska vnímajú tieto aktivity mesta rôzne.
SPIŠSKÁ NOVÁ VES. Medzi najpálčivejšie problémy, s ktorými sa potýkajú obyvatelia na sídlisku Západ v Spišskej Novej Vsi tri desiatky rokov, patrí nebezpečné železničné priecestie smerom do centra mesta.
Priecestie patrí k jedným z hlavných komunikačných ťahov. Nedostatočný priestor na ňom spôsoboval doteraz chaotické a nebezpečné situácie, keď vodičom do jazdnej dráhy vstupovali chodci. Hrozilo nebezpečenstvo úrazu.
Mesto už niekoľko rokov hľadá možnosti, ako tento problém vyriešiť. Vlani bolo viditeľné úsilie samosprávy, keď odkúpila schátraný opustený rodinný dom s pozemkami, nachádzajúci sa pri železničnom priecestí, a zbúrala ho.
Zástavba neumožňovala dosiahnutie optimálneho dopravného riešenia predovšetkým pre chodcov.
Chodník pre peších
Na sklonku leta sa priecestie pre vodičov uzavrelo a začalo sa so stavebnými prácami.
Ako informovala Edita Sýkorová za PR mesta, vybudoval sa chodník pre peších s následným vyznačením priechodu pre chodcov na spomínané sídlisko. Cieľom bolo zvýšenie bezpečnosti chodcov.
„Táto aktivita prebehla v spolupráci so Správou ciest KSK, ktorá zabezpečila nové dopravné značenie. Železnice SR Bratislava a Oblastné riaditeľstvo Košice pripravili projektovú dokumentáciu a inžiniersku činnosť,“ doplnila informáciu.
Rôznorodosť názorov
Obyvatelia sídliska Západ, ktorí sledovali pracovný ruch na priecestí, majú na túto aktivitu mesta rôzne názory.
Na sociálnych sieťach prezentujú svoje nápady. Kým jedni chvália tento počin, ďalší navrhujú urobiť cez cestu normálny priechod so semaforom či nadchod, aby chodci neprišli vôbec do kontaktu s motoristami.
Časť z nich sa prikláňa k mienke, že riešenie je polovičaté. Nerieši motoristov, ktorí budú oproti chodcom v nevýhode.
Na strane druhej sú takí, ktorí polemizujú nad slušným správaním šoférov v rýchlych autách a daním prednosti peším.
Náročná investícia
Oslovili sme viceprimátorku Leu Grečkovú (Smer), ktorá sa danou problematikou zaoberá.
„Pre zložité legislatívne procesy sa riešenie železničného priecestia naťahuje už niekoľko rokov. Prioritou tohto riešenia je bezpečnosť chodcov, ktorí boli na priecestí denne ohrozovaní. Snažili sme sa ich od áut úplne oddeliť,“ objasnila L. Grečková.
Na otázku, či mesto uvažovalo o nadchode alebo podchode odpovedala, že takúto náročne finančnú investíciu nie je možné uskutočniť protredníctvom mestského rozpočtu.
„Ako vízia do budúcna je táto možnosť určite lákavá. Bez vykrytia finančných prostriedkov však musíme ostať pri zemi a brať do úvahy, že sa nám niečo v tomto smere podarilo urobiť,“ skonštatovala.
Anketa
Ako hodnotíte vynovené priecestie?Lucia Ľachová: „Vybudovaný chodník na priecestí chválim. Je len na škodu, že chodník nie je potiahnutý až ku sídlisku. S kočiarom i naďalej lavírujem medzi stojacimi autami, aby som sa na chodník dostala. Ani na ceste, kde premávajú autá to nie je najbezpečnejšie.“
Boris Janovčík: „Ako šofér si myslím, že to sprehľadní situáciu pri prechádzaní medzi závorami. Najmä vtedy, keď sa otvoria. Niekedy to bolo neúnosné, každý chcel byť na druhej strane čo najskôr.“
Zdenka Satalová: „Mne by sa najradšej pozdával nadchod, boli by sme spokojní všetci. Vodiči aj chodci.“
ešl
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš