Nastúpenie do prvého ročníka základnej školy je pre každého škôlkara či jeho rodičov veľkou životnou zmenou. Rodičia môžu deťom prechod medzi škôlkarským a školským režimom uľahčiť.
POPRAD. Deti už majú za sebou prvé dni v školských laviciach. Pre prvákov predstavuje škola nové prostredie, kde sú obklopení novými ľuďmi.
Zvykať si musia na pravidelnú školskú dochádzku či povinnosti z nej plynúce. Rodičia či pedagógovia môžu deťom pomôcť s adaptáciou.
Rodičia môžu deti odprevadiť až k lavici
Popradská základná škola s materskou školou na Dostojevského ulici umožňuje rodičom prvé dva týždne odprevádzať deti pred vyučovaním až do tried, kde ich rovnako môžu po skončení vyučovania počkať.
„Nerobí nám problém ani to, ak chce rodič do triedy vojsť, umožníme mu to až k lavici,“ uviedol riaditeľ školy Vladimír Tobis.
Receptom na to, aby sa prváci cítili v škole už od prvých dní príjemne, je podľa neho nenásilná forma prezentácie školy a ľahký štart.
„Deti sú hravé a plné očakávania, čo nové škola prinesie, a prístup pedagóga jednotlivo ku každému žiakovi mu môže pomôcť k pocitu pohody,“ vysvetlil riaditeľ.
Uviedol, že k prváčikom, ktorí sa po prvýkrát ocitnú v škole, pristupujú úplne inak ako k žiakom, ktorí sú v druhom, treťom či deviatom ročníku.
Aj podľa zástupkyne pre prvý stupeň základnej školy na Dostojevského Evy Stojanovičovej začínajú s deťmi pozvoľna a pomaly pridávajú domáce úlohy.
Hovorí, že je dôležité sa s deťmi, ktoré si zvykajú na nové prostredie i režim, rozprávať.
„Nielenže si takto deti rozvíjajú svoje komunikačné schopnosti, ale rodičia sa dozvedia, čo ich deti trápi. Aj malé deti majú svoje problémy a keďže nemajú ešte životné skúsenosti, aby vedeli, ako ich riešiť, môžu sa niekedy malé problémy premietnuť do zhoršeného fyzického stavu či odmietania navštevovať školu,“ upozornila Stojanovičová.
V prvom ročníku vraj býva častým problémom to, že deti nevedia tvoriť vety.
Začínali školský rok školou v prírode
V Spojenej škole na Letnej ulici zvolili pre začiatok tohto školského roka pre prvákov celkom iný a nový postup.
„Hneď po začiatku školského roka sme zobrali všetky deti do školy v prírode. Deti si tam počas troch dní na seba trochu zvykli a až po skončení pobytu, ktorý bol zameraný na to, aby sme zistili, aké deti v prvých triedach máme, sme si sadli a urobili rozdelenie do tried,“ vysvetlila riaditeľa školy Viera Grohová.
Deti si vraj počas pobytu zvykli na všetky štyri učiteľky a po návrate bola v škole preto dobrá atmosféra.
„Chceme vytvoriť bezpečné prostredie, aby sa deti do školy tešili,“ uviedla Grohová.
Deti nemajú mať podľa nej len niekoľko kamarátov v triede.
„Sociálna sféra deťom chýba, lebo sú zvyknuté byť vždy len v obmedzenom priestore s obmedzeným počtom ľudí. Chceli sme im ukázať, že budú mať okolo seba veľa kamarátov, s ktorými môžu vychádzať,“ dodala riaditeľka.
Väčšina detí, ktoré na Spojenú školu nastúpi, prichádza z k nej patriacej materskej školy. Žiaci tak školu už poznajú i učitelia poznajú svojich budúcich prváčikov.
„Preto sme si vlastne dovolili aj ísť s novými školákmi do školy v prírode,“ potvrdila Grohová.
Dôležitý je učiteľ
Každá zmena prináša podľa Grohovej dieťaťu určitý stres. „Myslím si však, že deti sa do školy tešia, a potom je to už len na učiteľovi,“ vysvetlila.
Dieťa vraj hneď prečíta na učiteľovi, či ozaj to, čo hovorí, myslí úprimne a ľady sa tak rýchlo prelomia. „Osobnosť učiteľa je v tomto prípade rozhodujúcim faktorom,“ dodala riaditeľka.
Rodičia by mali podľa nej spolupracovať so školou a dohodnúť sa na spoločných postupoch.
„Ak by rodičia i škola pracovali len na tom svojom, odzrkadlilo by sa to na tom, že by si dieťa ťažšie zvykalo,“ vysvetlila Grohová.
Dôležitosť roly učiteľa vníma i Daniela Mojsejová, pre ktorej dcéru bol tento školský rok prvým.
„Nápor kolektívu i učiteliek, ktoré majú v triede rôzne charaktery, je na dieťa podľa mňa obrovský. Učiteľka má mať triedu pod palcom. Deti sú rôzne, ale ona je tým manažérom, ktorý by ich mal zvládnuť. Učiteľov by preto mali vyberať cez poriadne sito,“ uviedla Mojsejová.
Dieťa musí doma cítiť pohodu
Jej dcéra sa vraj do školy vnútorne tešila, no na opýtanie tvrdila, že nie. „V jej úsmeve a očiach som ale videla určité radostné očakávanie,“ doplnila jej mama.
Dcéra sa vraj zatiaľ tvári, že si na nový režim zvykla, je však nervóznejšia. „Možno je to práve tým náporom alebo preberá moju úzkosť a nervozitu z toho, že šla do školy, ale neviem to posúdiť,“ priznala Mojsejová.
Vraj sa čerstvá prváčka v poslednej dobe viac háda a je arogantnejšia. „Niektoré veci jej musím hovoriť viackrát. Akoby si ventilovala tú disciplínu v škole,“ myslí si.
Aby jej adaptáciu uľahčila, s dcérou sa rozpráva a rieši pocity, ktoré aktuálne má. Dieťa je podľa nej viac v pohode vtedy, keď pohodu cíti i doma.
„Potom sa dieťa lepšie vysporiadava s tým, čo ho v škole čaká. Zázemie doma je dôležité, lebo podľa neho dieťa reaguje a správa sa i v kolektíve,“ dodala Mojsejová.
Autor: Dominika Braná
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš