Projekt diaľničného privádzača medzi Popradom a Kežmarkom uzrel svetlo sveta. Postavený by mal byť do roku 2020. Pre Kežmarok je stavba dôležitá pre odľahčenie mesta od tranzitnej dopravy.
Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
KEŽMAROK. Plán, na ktorý sa pod Tatrami čakalo niekoľko rokov, je na stole. Štvorprúdový diaľničný privádzač s dĺžkou 11,1 kilometra spojí Poprad a Kežmarok, pričom obíde Veľkú Lomnicu a Huncovce a odvedie tranzitnú dopravu aj z mesta Kežmarok.
Privádzač mal byť podľa pôvodných zámerov hotový už v predchádzajúcom roku. Podľa triezvych súčasných odhadov však bude hotový najskôr v roku 2020.
Všetko podľa slov Jána Šťastného, vedúceho Oddelenia prípravy stavieb Slovenskej správy ciest zbrzdili peniaze. Stavbu privádzača totiž chcú financovať za pomoci eurofondov.
„Výstavba Poprad – Kežmarok v poslednom období bola v kontrakte, ale nedostala sa do zoznamu Európskej únie, keďže objem potrebných peňazí na projekty a realizáciu je vysoký. Slovenská správa ciest potrebné prostriedky nemala v zásobe,“ uviedol.
Mal by zlepšiť dopravnú situáciu v Kežmarku
Ako uviedol prednosta Okresného úradu v Kežmarku Ján Ferenčák, cieľom stavby je aj odľahčiť centrum Kežmarku od kamiónovej dopravy.
„Pri diaľničnom privádzači hovoríme o tranzitnej doprave, čiže o autách, ktoré nechcú skončiť v meste, ale obídu ho.“
V Kežmarku po preťaženej a frekventovanej ceste I/67 prejde podľa údajov z posledného sčítavania približne 17 600 áut.
„Doprava v meste skolabovala, nie teraz, ale už v minulom roku. Neviem si predstaviť, že nám tu bude pracovať ďalších možno 200 ľudí a pre nás, Kežmarčanov sa to stane neriešiteľným problémom,“ uviedol Ferenčák.
Vypracovanie projektu je podľa neho veľkým krokom vpred. „Keď som tu pred vyše dvoma rokmi prišiel, boli namaľované tri čiary, dnes máme definitívnu trasu diaľničného privádzača,“ povedal Ferenčák.
Na úseku bude až 14 mostov
Ako informoval vedúci oddelenia cestných stavieb spoločnosti Valbek Jaroslav Krč, ktorý projekt zhotovil, obce Veľká Lomnica a Huncovce bude možné obísť z východnej strany a medzi Huncovcami a Kežmarkom sa zase bude obchádzať zo západu. Ukončiť ho plánujú pred Spišskou Belou – Strážkami.
Tu by sa následne malo pokračovať v tretej etape. Na úseku by malo stáť 14 mostov. Náklady na výstavbu zatiaľ nie je možné vyčísliť. Prednosta však uviedol, že s určitosťou presiahnu 100 miliónov eur.
Ak všetko pôjde ako je naplánované, s výstavbou by sa malo začať v apríli 2018, trvať by mala približne dva a pol roka.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš