Kežmarský aktivista tvrdí, že na dočasnom parkovisku na uliciach Baštová či Hviezdoslavova v Kežmarku by sa za parkovanie nemalo platiť. Mesto síce parkoviská prenajalo podnikateľovi, avšak neprijalo žiadne všeobecne záväzné nariadenie, ako to ukladá zákon.
KEŽMAROK. Parkovisko na dočasné parkovanie na týchto uliciach v Kežmarku je spoplatnené.
Aktivista však upozornil na to, že mesto nemá prijaté všeobecne záväzné nariadenie (VZN) a bez neho sa peniaze za parkovanie vyberať nesmú. Ani v prípade, ak je dočasné parkovanie zverené do rúk právnickej osoby.
Jaroslav Maitner sa spôsobu vyberania poplatkov za parkovanie začal venovať v súvislosti s pripravovaným automatickým parkovacím systémom v meste Kežmarok. Podľa neho sa poplatky za parkovanie vyberajú nezákonne.
Podľa zákona môže mesto spoplatniť úseky miestnych komunikácií na dočasné parkovanie, ak sú splnené určité podmienky. Parkovacie miesta nesmú ohrozovať bezpečnosť a plynulosť premávky, musia byť označené dopravným značením a vo VZN musí byť daný spôsob zabezpečenia ich prevádzky, výška úhrady, spôsob platenia a tiež preukázania zaplatenia.
Ak je prevádzkovateľom iný subjekt, vo VZN musí mesto stanoviť podmienky a rozsah prevádzky a spôsob odplaty danému subjektu. Takéto nariadenie Kežmarok nemá.
„Požiadavky na bezpečnosť, plynulosť a dopravné značenie sú v Kežmarku splnené. Problematická je požiadavka na všeobecne záväzné nariadenie. V súčasnosti ho Kežmarok nemá prijaté, z čoho je zrejmé, že dočasné parkovanie je v meste spoplatnené v rozpore so zákonom,“ uviedol Maitner.
Mesto sa odvoláva na slovíčko v zákone
Eva Kelbelová, vedúca oddelenia územného plánovania a výstavby a oddelenia majetkovoprávneho a správy majetku Mestského úradu v Kežmarku sa odvolala na slovíčko „môže“ v zákone o pozemných komunikáciách.
„Postupovali sme v súlade s § 6a ods. 1 zákona č. 135/ 1961 Zb. o pozemných komunikáciách, kde sa uvádza, že na účely organizovania dopravy na území obce môže obec ustanoviť všeobecne záväzným nariadením úseky miestnych komunikácií na dočasné parkovanie motorových vozidiel,“ citovala Kelbelová .
„Mesto v súčasnosti nemá prijaté VZN na uvedený účel,“ uviedla.
Vyjadrila sa, že mesto prenajalo parkovacie plochy na základe verejnej obchodnej súťaže s ohľadom na skutočnosť, že od januára 2015 sa pripravuje nová organizácia riešenia statickej dopravy v meste.
„Vrátane riešenia dočasného parkovania, ktoré bude upravené vo VZN, návrh VZN plánujeme predložiť na rokovanie mestského zastupiteľstva do konca roka 2014,“ uzavrela.
Rončák: Nemôžu brať peniaze iba tak
Odborník na samosprávu Ivan Rončák z Transparency International Slovensko tiež spochybnil platenie za parkovanie bez VZN.
„Subjekt verejnej správy nemôže vyberať za čokoľvek peniaze len tak. Musí na to existovať dokument. V tomto prípade špeciálne VZN alebo takáto povinnosť, vrátane sadzieb, môže byť stanovená v rámci VZN o miestnych daniach. Tak ako je stanovená napríklad aj sadzba za záber verejného priestranstva,“ uviedol Rončák.
V inej časti zákona, na ktorý sa odvoláva mesto, sa okrem iného píše: „Prevádzkou parkovacích miest ... môže obec poveriť aj inú právnickú osobu... Na úpravu vzťahov medzi obcou a poverenou právnickou osobou sa vzťahuje osobitný predpis. Ak prevádzku parkovacích miest zabezpečuje právnická osoba poverená obcou, tak všeobecne záväzné nariadenie obce podľa odseku 1 ustanoví aj podmienky a rozsah prevádzky parkovacích miest a spôsob určenia odplaty poverenej právnickej osoby za prevádzku parkovacích miest...“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš