Spoločnosť ochrany spotrebiteľov v Poprade rozšírila svoje služby o ochrancu práv dôchodcov.
POPRAD. Projekt Senior Ombudsman oficiálne predstavili v stredu, pozostávať bude zo štyroch hlavných aktivít.
Prvou z nich je pomoc seniorom v rôznych oblastiach jednak osobne, mailom ale aj prostredníctvom bezplatnej telefonickej linky 0800 222 285.
"Ďalšou aktivitou sú v spolupráci s Jednotou dôchodcov Slovenska (JDS) vzdelávacie semináre pre denné centrá seniorov v rámci celého Prešovského kraja a vyčlenené máme prostriedky aj na publikačnú činnosť, tvorbu manuálov aj pre nevidiacich a nepočujúcich dôchodcov," vymenúva projektová manažérka Petra Vargová Čakovská zo Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (S. O. S.).
Poslednou z aktivít je príprava hĺbkovej štúdie, ktorá by mala zmapovať najpálčivejšie problémy seniorov. Na jej základe by chcela S. O. S. nájsť ďalšie zdroje, aby sa Senior Ombudsman rozšíril aj do ďalších krajov na Slovensku.
Syn nútil otca brať na seba úvery
"U nás patria seniori do sociálne znevýhodnenej skupiny obyvateľov. Okrem hmotnej núdze však trpia i právnou nevedomosťou a dešpektom, ktorému sa im dostáva často i od vlastných detí. Mali sme prípad, keď za nami prišla jedna pani a hovorila nám o svojom bratovi, ktorého núti jeho nezamestnaný syn s manželkou brať na seba úvery. Pokiaľ tak neurobí a odmietne ísť do banky, tak ho zbijú," priblížila jeden z prípadov Vargová Čakovská.
Senior Ombudsman má pomôcť práve aj v takýchto prípadoch, keď je dôchodca týraný, alebo inak znevýhodňovaný.
Spomínaná bezplatná linka funguje od 8.00 do 17.00 h v pracovných dňoch a seniori sa na ňu môžu obrátiť v prípade spotrebiteľských problémov, pri komunikácii s rôznymi štátnym, kontrolnými, či sociálnymi inštitúciami, ale aj keď potrebujú pomoc v oblasti zdravotnej starostlivosti.
"Jednoducho sa na nás môžu obrátiť v prípade čohokoľvek, s čím si nevedia poradiť," zdôraznila Vargová Čakovská.
Realizácia projektu na východe Slovenska má jednak súvis s S. O. S., ktorá sídli v Poprade, na druhej strane je však v tejto časti krajiny najviac dôchodcov, ktorí potrebujú pomoc.
"Sľubujeme si od tohto projektu, že sa zvýši ochrana našich ľudí. Takéhoto ochrancu veľmi potrebujeme, aby sme v tomto systéme vedeli prežiť svoj život. Musíme sa brániť najmä proti šmejdom a praktikám iných inštitúcií, ktoré okrádajú najmä starších ľudí. Aj ja sám som sa stal obeťou, našiel som tu pomoc, ale museli sme veľmi bojovať, aby sa to dostalo na správnu mieru," zdôraznil predseda JDS Fabián Gordiak.
Výsledkom projektu, ktorý bude trvať šesť mesiacov, by mala byť posilnená prevencia a lepšia vymožiteľnosť práv dôchodcov.
Pracujú na novej webovej stránke
Vďaka existencii Senior Ombudsmana by mali neseriózne subjekty zneužívajúce zraniteľnosť dôchodcov podľa Vargovej Čakovskej postupne zistiť, že aj starých ľudí sa má kto zastať a obhájiť ich práva.
Projekt je financovaný zo zdrojov ministerstva zahraničných vecí v rámci dotačného programu Podpora a ochrana ľudských práv a slobôd, ktoré ho podporilo sumou 36 000 eur.
V súčasnosti pracujú organizátori projektu aj na príprave novej webovej stránky, ktorá bude hotová v novembri.
"Zároveň chceme v marci budúceho roka uverejniť hĺbkovú analýzu súčasnej finančnej gramotnosti slovenských dôchodcov, dôvody, stav a výsledky exekúcií ich majetku, ich dopad na život, psychické i fyzické zdravie, vzťahy v rodine. Výstupom jednoducho bude zrkadlo spoločnosti, ako chce a dokáže ochrániť tých, ktorí ju svojimi vlastnými rukami vybudovali," uzavrela Vargová Čakovská.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš