Korzár logo Korzár Spiš
Sobota, 21. júl, 2018 | Meniny má Daniel

Leteckí záchranári mali vlani viac práce

Počet medicínskych leteckých prevozov na Slovensku v minulom roku mierne stúpol.

(Zdroj: Ilustračné SME - Ján Krošlák)

POPRAD. Posádky Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby Air Transport Europe (VZZS ATE) zasahovali v roku 2014 na celom Slovensku 1481-krát.

Oproti roku 2013 ide o 12-percentný nárast počtu zásahov.

Informovala o tom hovorkyňa VZZS ATE Zuzana Turočeková s tým, že stúpol počet primárnych zásahov v teréne, ako aj prevozov medzi nemocnicami.

"Najčastejšie zasahovali vrtuľníky zo stredísk Košice a Banská Bystrica. Najrušnejším obdobím boli pre leteckých záchranárov letné mesiace jún, júl a august. Takmer 15 percent všetkých pacientov tvorili deti. Záchranári ich najčastejšie ošetrovali pri dopravných nehodách," vymenovala Turočeková.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na palube červeno-bielych vrtuľníkov prevážali aj deti s rozsiahlymi popáleninami, najmä vo veku do troch rokov, ktoré sa obarili čajom, kávou či vriacou polievkou.

Lety smerovali priamo do popáleninových centier, aby malí pacienti dostali čo najrýchlejšie špecializovanú starostlivosť.

"K dospelým smerovali medicínsky vybavené vrtuľníky najčastejšie pre diagnózu akútny infarkt myokardu. Aj v týchto prípadoch hrá dôležitú úlohu včasná odborná liečba. Pre pacientov s ochorením srdca zabezpečili vrtuľníky ATE rýchly prevoz do rúk odborníkov slovenských kardiocentier. Druhou najčastejšou indikáciou k zásahu boli dopravné nehody," dodala Turočeková.

Pomáhajú aj v ťažko prístupných terénoch

Prednemocničnú zdravotnú starostlivosť v teréne poskytli leteckí záchranári tiež zraneným turistom, horolezcom, lyžiarom či cyklistom.

"Ak sa pacient nachádza v ťažko prístupnom teréne, kde nie je možné pristáť, lekára k menu spúšťajú z vrtuľníka na lane. Záchranár musí ostať s pilotom na palube. Všetky úkony, o ktoré sa lekár pri ošetrovaní bežne delí so záchranárom, musí v tomto prípade zvládnuť sám. Ak potrebuje pomoc, spolupracuje s laikmi, ktorí sú v jeho blízkosti. Je preto potrebné, aby svedkovia nehody ostali aj po príchode záchranárov duchaprítomní a čo najviac nápomocní," zdôraznil riaditeľ VZZS ATE Ján Kuboši.

Techniku palubného navijaka využívajú najmä počas záchranných akcií lesných pracovníkov v husto zalesnených oblastiach či zranených turistov vo vysokohorskom teréne.

Spoločnosť ATE prevádzkuje sedem staníc VZZS na Slovensku, v Bratislave, Nitre, Trenčíne, Žiline, Banskej Bystrici, Poprade i Košiciach.

Jej posádky sú v pohotovosti 24 hodín denne, ich akcieschopnosť však závisí od poveternostných podmienok.

"Výhodou vrtuľníkovej záchrany je predovšetkým rýchlosť a dostupnosť. Tieto faktory zohrávajú veľkú úlohu pri záchrane ľudského života, prispievajú k zníženiu utrpenia pacientov a znižujú tiež riziko neskorších vážnych zdravotných komplikácií. Posádky ATE zasahujú pri úrazoch v horských oblastiach, lesných terénoch a odľahlých lokalitách, pri dopravných nehodách, záplavách či hromadných nešťastiach," uzavrela Turočeková.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 880
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 814
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 062
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 384
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 10 260
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 272
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 782
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 645
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 784
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 270

Neprehliadnite tiež

Vrcholí nákupná horúčka. Do nemocníc pôjdu stovky postelí

Košická univerzitná dostane takmer tisíc nových lôžok.

Zomrela mama Zlatej brány Alica Takáčová

Vďaka nej sa aj z obyčajných detí stali hviezdy.

Sestry odhadujú vek lôžok v Košiciach aj na 30 či 35 rokov

Sú zhrdzavené, poškodené, nedajú sa polohovať.

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop