POPRAD. Je to už šesť rokov, odkedy staré Karosy v Poprade vymenili nové autobusy. Najprv prišli do mesta štyri, teraz ich jazdí až osem.
Občas však sedenie v nich komplikuje život starším ľuďom. Aj napriek tomu, že práve pre nich sú prispôsobené. Problém, ktorý dôchodcovia s autobusom majú, sa vyriešiť nedá. Nedovolia to technické parametre.
Moderné autobusy nahradili staré autobusy, ktoré namiesto pohodlnej prepravy poskytovali skôr muzeálnu exkurziu socialistickej dopravy.
Sú čisté, priestranné, mladí si v nich krátia čas ťukaním do telefónov, pretože k dispozícii je aj Wifi, starší si počas jazdy vychutnávajú rôzne príspevky, ktoré sa premietajú na obrazovke umiestnenej v strede autobusu.
Zlá prístupnosť
Ľudia, ktorí majú problém s chôdzou, však často uštedria umiestneniam sedačiek v zadnej časti autobusov nepekné slová.
„Vpredu si väčšinou nemám kde sadnúť, lebo tie miesta sa rýchlo minú. Neostáva mi nič iné, iba sa usadiť vzadu, keďže stáť by som určite nevládala. Mám však veľký problém vyjsť po schodoch, ktoré tam sú. Tá prístupnosť pre nás je veľmi zlá,“ uviedla dôchodkyňa spod Tatier Mária Rybanská.
K jej slovám sa pridala aj Anna Jablonská.
„Mám už viac ako 70 rokov a poviem vám pravdu, keď si mám sadnúť hore, mám veľké obavy, že spadnem. Preto ak vidím niekoho mladšieho, poprosím ho, či by si nepresadol,“ zdôverila sa nám.
Všetci dôchodcovia ocenili prístup do autobusu. „Je to lepšie, ako keby sme sa aj tam mali predierať cez schody,“ uviedol Jozef Stranický.
Samospráva na ľudí, ktorí majú problémy s pohybom, myslela
„Chceli mať čo najmodernejšie, no nie sú praktické,“ ozýva sa po autobuse z úst starších.
Ako nás informoval hovorca mesta Marián Galajda, nie je to tak, že v meste vsadili iba na to, aby boli autobusy čo najmodernejšie.
„Pri obstarávaní autobusov boli zohľadnené požiadavky osôb so zníženou schopnosťou pohybu, teda sú nízkopodlažné,“ uviedol pre Korzár.
So zadnými schodmi veľa spraviť nemôžu
V zadnej časti autobusu sú okolo schodov všade vybudované zábradlia, ktorými si ľudia môžu pri nástupe pomôcť. Aj keby aj samospráva chcela, so zadnou časťou autobusu veľa spraviť nemôže. Z technického hľadiska nie je možné túto časť v autobusoch znížiť.
„Zadné schody sú prispôsobené zadnej náprave, nakoľko v zadnej časti je umiestnená motorická časť vozidla,“ informoval Galajda.
Ako nám potvrdil Galajda, autobusy boli vyrobené v súlade s platnými normami.
„Kúpu autobusov zabezpečoval dopravca SAD Poprad, a. s. Mesto Poprad má s dopravcom uzatvorenú zmluvu o vykonávaní prepravných služieb vo verejnom záujme. Ich obstarávaciu cenu poskytne dopravca,“ uzavrel hovorca.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš