Korzár logo Korzár Spiš
Piatok, 20. júl, 2018 | Meniny má Iľja Eliáš

Verejným osvetlením predbehla metropola Spiša aj Bratislavu

Spišská Nová Ves mala vďaka Kolomanovi Münnichovi už pred 120 rokmi osvetlené námestie.

Iglovská elektráreň. Jeden z posledných záberov.(Zdroj: archív)

Len málokto vie, že Spišská Nová Ves mala vďaka technicky unikátnemu počinu priekopníka elektrifikácie Kolomana Münnicha pred 120 rokmi osvetlené námestie. Mesto tak predbehlo mnohé európske hlavné mestá, Bratislavu nevynímajúc. Pokusne bola v tomto roku elektrifikovaná napríklad aj Praha.

SPIŠSKÁ NOVÁ VES. Najvýznamnejšiu rolu v procese elektrifikácie v Spišskej Novej Vsi zohral Koloman Münnich.

Zamestnanec Múzea Spiša, historik Miroslav Števík, pripisuje významnú pozíciu Spišskej Novej Vsi v dejinách elektrifikácie na našom území faktu, že v osobe Münnicha mala odvážneho odborníka v tejto oblasti, ktorý sa nebál novôt a dokázal o nevyhnutnom pokroku presvedčiť aj ďalších.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Bola to veľmi významná udalosť v živote mesta. Rodák zo Spišskej Novej Vsi bol banským a hutným inžinierom, podnikateľom a významným hospodárskym pracovníkom, ktorý patril aj k priekopníkom elektrifikácie na východnom Slovensku. K jeho aktivitám na tomto poli patrí výstavba elektrárne a elektrickej rozvodnej siete v Spišskej Novej Vsi v roku 1894 ako jednej z prvých na Slovensku. Bol zároveň riaditeľom tejto elektrárne,“ predstavil krátko významnú osobnosť v dejinách okresného mesta historik.

Slávnostne osvetlené námestie

Na výstavbu Iglovskej elektrárne bol využitý horný mlyn s mlynským náhonom. Prvý pokus o osvetlenie námestia sa udial z 1. na 2. decembra 1894. Dňa 6. decembra sa už elektricky svietilo na Hlavnej ulici a v kasíne.

Mesto prevzalo práce 21. decembra 1894.

Verejné osvetlenie slávnostne zapálili 22. decembra 1894 a postupne zaviedli elektrickú energiu aj do obytných domov. Na hlavnej ulici bolo skoro v každom dome elektrické osvetlenie. Elektráreň sa v roku 1934 fúziou včlenila do účastinnej spoločnosti VSE.

Iglovská elektráreň, účastinná spoločnosť, uzavrela s kráľovsko-korunným a banským mestom Spišská Nová Ves zmluvu o elektrifikácii mesta 24. októbra 1894, ktorá mala platnosť 50 rokov.

„Podpísaná zmluva hovorí o dlhodobej perspektívnej spolupráci. Záväzky mali obe strany. Mesto napríklad dalo na polstoročie do prenájmu Iglovskej elektrárni stredný a horný mlyn. Verejné osvetlenie zase dodávala Iglovská elektráreň zdarma. Stanovenie presne definovaných záväzkov prispelo k tomu, že sa dlhodobo zachovala spolupráca oboch subjektov,“ prízvukuje M. Števík.

Pozoruhodným je podľa historika fakt, že Iglovská elektráreň prežila svojho zakladateľa o vyše 20 rokov, keď fungovala do 22. júna 1956.

Elektráreň spolu s vonkajším rozvodom a mlynským náhonom bola v prevádzke 62 rokov.

Zbúraná budova

Po skončení svojej nepretržitej prevádzky začala elektráreň chátrať a mesto o tak významnú budovu nejavilo žiaden záujem.

Namiesto toho, aby sa tento objekt zrekonštruoval a slúžil ako historická pamiatka Spiša, budova sa zbúrala a na jej mieste vyrástol supermarket COOP.

Máloktorý Spišiak vie, že tu kedysi stála elektráreň. Fakt, že mesto malo svoju vlastnú elektráreň, ktorá sa podieľala na elektrifikácii celého mesta a okolia, postupne upadá do zabudnutia.

„To, že sa Spišská Nová Ves stala hospodársky jedným z najvýznamnejších miest Spiša, vďačí predovšetkým výrazným osobnostiam, ktoré našli odvahu prijímať výzvy svojej doby. V druhej polovici 19. storočia, presnejšie v rokoch 1871 - 72, sa napojila na košicko-bohumínsku trať, o dve desaťročia neskôr už dokázala využívať novú formu energie. Koloman Münnich je významnou osobnosťou v dejinách nášho mesta a na mieste starej elektrárne by mala byť umiestnená pamätná tabuľa, ktorá by obyvateľom i návštevníkom Spišskej Novej Vsi pripomínala jeho priekopnícky počin,“ uzatvára M. Števík.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 31 812
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 357
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 311
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 856
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 8 098
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 765
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 545
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 663
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 819
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 181

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop