SVIT. Rozvoju rekreačnej zóny pri bagroviskách neďaleko Svitu bráni aj absencia železničného podjazdu, ktorý by slúžil peším, autám i bicyklom.
O železničnom podjazde sa hovorí už asi 50 rokov, keďže stanica bola vybudovaná na opačnej strane, ako je samotné mesto.
"Dôvodom nebolo to, že by sa niekto pomýlil, ale fakt, že Svit sa mal pôvodne rozvíjať smerom na obec Batizovce. To sa však nestalo a mesto sa rozvíjalo smerom na Poprad," objasnil primátor mesta Svit Miroslav Škvarek.
Pôvodne mala byť realizácia podjazdu popod železnicu súčasťou projektu výstavby diaľnice D1 pod Tatrami, to sa však neuskutočnilo.
Teraz sa chystá rekonštrukcia železnice na rýchlostnú a tu už je podmienka vybudovania podjazdu.
"Železnice pripravili projekt, na základe ktorého by sa zrealizovala výstavba železničného podjazdu pod stanicou, asi 100 metrov od nej smerom na Poprad. Malo by to zahŕňať cestu, po ktorej budú prechádzať nákladné autá popod železnicu, je tam aj chodník a mal by tam byť aj cyklochodník," upozornil primátor.
Stavať by sa mohlo začať o rok
Samospráva už rokovala o tom so železnicami, projekt je vypracovaný a ak sa nič mimoriadne neudeje, na jeseň by malo byť vydané stavebné povolenie.
Realizáciu projektu budú zabezpečovať Železnice SR v rámci modernizácie železničnej trate.
"Keby to dospelo do štádia stavebného povolenia a budú pripravené zdroje z Európskej únie, tak teoreticky by sa malo stavať na jeseň budúceho roku. Rozpočet projektu je predbežne stanovený na 12 miliónov eur, doplnil Škvarek.
Podjazd by Sviťanom, ale aj návštevníkom či obyvateľom okolitých obcí bezpečne sprístupnil lokalitu za železnicou smerom na Vysoké Tatry.
Plánujú rekreačnú zónu
Práve tu sa nachádzajú bagroviská so štrkovými jazerami, ktoré by chcelo mesto Svit v spolupráci s okolitými samosprávami prebudovať na rekreačnú zónu.
Okrem mesta Svit sú bagroviská aj na katastrálnych územiach obcí Batizovce, Mengusovce a Štôla.
"Je to zaujímavá lokalita, pretože ide asi o jediné kvalitné prírodné kúpalisko široko-ďaleko, kde sa dajú realizovať vodné športy, oddychová zóna, športoviská, priestory pre kultúrne podujatia, kempovanie či rybárov," konštatoval Škvarek.
V tejto lokalite už bola ťažba štrku ukončená, na rekultivácii jazier by sa mohla podľa neho podieľať aj firma, ktorá tu ťažila.
Zároveň je potrebné zrealizovať odtok vody, pretože hladina jazier je dosť vysoká a je potrebné ju znížiť aspoň o meter.
"Keby som bol veľmi veľký optimista, tak v roku 2018 by to mohlo byť čiastočne zrealizované. Odhliadnuc od toho, tam sa už teraz kúpu ľudia," konštatoval Škvarek.
Bude však podľa neho potrebné ešte doriešiť otázku enviro záťaže lokality, ďalej zvukovú bariéru na diaľnici, dopravné prepojenie i financovanie projektu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš