Letecká spoločnosť AirBaltic, ktorá v Poprade prevádzkuje leteckú linku do Rigy, sa rozhodla rozšíriť svoju pomuku letov.
POPRAD. Letecká linka, ktorá spája Poprad s Rigou, si našla svojich fanúšikov. Aj preto sa na popradskom letisku rozhodli svoju spoluprácu s prepravcom rozšíriť.
Novinka, okrem večernej rotácie v utorok, bude aj vloženie medzipristátia vo Varšave.
V letnej sezóne budú opäť charterové lety.
Poľsko je splnený sen
V decembri minulého roka pristálo na popradskom letisku prvé lietadlo z Rigy. Ako uviedla Ivana Herkeľová, výkonná riaditeľka a predsedníčka predstavenstva Letiska Poprad – Tatry, a. s., linka Poprad - Riga a späť za ten čas prepravila 1 900 cestujúcich, z toho 1 500 turistov, ktorí mierili do Vysokých či Nízkych Tatier.
Od 15. decembra bude linka premávať každý utorok a sobotu.
V utorok budú môcť do lietadla prisadnúť aj poľskí turisti vo Varšave, kde bude medzipristátie.
Lenka Maťašovská, výkonná riaditeľka Oblastnej organizácie cestovný ruch Vysoké Tatry hovorí, že medzipristátie v poľskom hlavnom meste je pre nich významný medzník.
„Je to pre nás splnenie sna, ktorý máme všetci, čo pôsobíme v cestovnom ruchu. “
Poprad môže na spojení profitovať
Ako tvrdí štátny tajomník ministerstva dopravy František Palko, Pobaltsko si Vysoké Tatry obľúbilo. Rozhodli sa však, že na popradskom letisku by chceli vidieť aj viac Poliakov.
„Spojenie s Varšavou a Slovenskom je veľmi dobré a Poprad môže na ňom profitovať,” hovorí Paľko.
Chcú dosiahnuť to, aby Slovensko spoznávalo čoraz viac turistov a aby tu mohlo pracovať čoraz viac ľudí.
Iba cez zimnú sezónu
Linka zatiaľ nebude premávať celoročne. Prichystaná je iba na zimnú sezónu.
Predstava, že by sa u nás do Rigy lietalo celoročne, však naberá čoraz reálnejšie kontúry.
„Je mojím snom, aby sme túto linku pripravili ako celoročnú. Nie je to možné v rámci tejto letovej sezóny, ale v budúcnosti budeme komunikovať s dopravcom aj o tejto možnosti. Je to aj o súhre všetkých partnerov, aby ponúkli a pripravili balíky tak, aby boli atraktívne,“ povedala Herkeľová.
Aj napriek tomu, že linka po novom začne premávať až v decembri, na letisku sa chceli o túto radostnú správu podeliť čím skôr.
Viac letov, viac pracovníkov
Na letisku v Poprade na základe rozširovania ďalšieho spojenia vytvorili aj nové pracovné miesta.
„Prijali sme zamestnancov a vytvorili sme aj kumulované funkcie, uvidíme, ako sa nám letové časy podarí skĺbiť cez zimnú sezónu aj pravidelné linky, aby bol zabezpečený vybavovací proces, ale aj aby sme postupovali podľa zákonníka práce,“ hovorí Herkeľová.
Spolu teda na letisku momentálne pracuje 61 ľudí.
Rokovania nie sú jednoduché
Pravidelná linka okrem Rigy je na popradskom letisku už iba tá, ktorá lieta do Londýna. Spojenie Tatier s hlavným mestom je stále vo hviezdach.
„Bratislava je stále otvorená. Viem, že by to bola veľmi potrebná linka, ale nemáme vhodného dopravcu, nemáme vhodné lietadlá, zatiaľ nie je aktuálna,“ povedala Herkeľová.
Podľa jej slov by práve rozšírená Riga mohla otvoriť priestor pre nové spojenia.
„Práve otvorením linky Riga- Varšava - Poprad by sa mohol vytvoriť akýsi had vo Varšave, letisko by mohlo úzko spolupracovať nielen v rámci pobaltských krajín, Ruska a Škandinávie. V ďalšom období by to mohli byť aj Európa a zámorie,“ hovorí o budúcnosti Herkeľová.
Rokovania s dopravcami sú podľa riaditeľky zložité.
„Sú poriadne náročné, je to súčinnosť tiež všetkých organizácií pôsobiacich v projekte. Nie sú to len dopravca a letisko, sú to aj partneri, či už ministerstvo dopravy, SACR, oblastné organizácie,“ pokračuje riaditeľka letiska.
„V lete budeme pokračovať v chateroch do Bulharska a Turecka tak, ako po iné roky. Zatiaľ je ťažko odhadnúť, koľko ich bude. Avizovaných je približne 50 letov, ale to číslo ešte nie je konečné, zhodnotenie bude možné až po letnej sezóne,“ uzavrela Herkeľová.
Na opravu dráhy treba financie
Už dlhšie sa v Poprade hovorí o pochybnom stave letiskovej dráhy. Aj napriek tomu, že peniaze letisko získava aj prostredníctvom Slovenskej agentúry pre cestovný ruch, od štátu cez určité balíčky, na opravu dráhy ich stále nie je dosť.
O bezpečnosť sa však podľa Herkeľovej netreba obávať.
„Dráha je každoročne posudzovaná, je v prevádzkyschopnom stave. Samozrejme, je v pláne generálna oprava dráhy, ale je to závislé aj od finančných zdrojov,“ zhodnotila Herkeľová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš