SME

Pád mostnej konštrukcie: Polícia obvinila nemeckú statičku

Statička chybne naprojektovala vzájomné stuženie podporných konštrukcií, čo spôsobilo zrútenie časti mostnej konštrukcie.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

Správu aktualizujeme...

BRATISLAVA. Za pádom mostnej konštrukcie neďaleko Kuriman polícia ukázala má byť nemecká statička. Polícia po viac ako troch rokoch od tragického nešťastia obvinila konkrétnu osobu. Obvinenie padlo na jedinú osobu - práve na nemeckú statičku. Informáciu na svojom facebookovom profile prinieslo spravodajstvo RTVS.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Vyšetrovateľ vydal uznesenie o vznesení obvinenia Sabine H. za prečin všeobecného ohrozenia," potvrdil SME hovorca Krajská prokuratúra Košice Milan Filičko.

SkryťVypnúť reklamu

Ako Filičko ďalej dodal nemecká statička projektovala statiku podpornej mostnej konštrukcie a vypracovala statický posudok na stavbe mosta na úseku diaľnice neďaleko Levoče. Sabina H. podľa vyšetrovateľa chybne naprojektovala vzájomné stuženie podporných konštrukcií, čo spôsobilo zrútenie časti mostnej konštrukcie.

"Národnej diaľničnej spoločnosti spôsobila škodu vyše 96-tisíc eur," dodal Filičko.

Nehoda pred viac ako tromi rokmi

Uznesenie prokuratúra preloží do nemeckého jazyka a pošle ho obvinenej.

Ako povedal v nedávnom rozhovore pre SME šéf Slovenskej komory stavebných inžinierov Vladimír Benko podperná skruž pre výstavbu mosta sa naprojektovala počas výstavby. Projekt podľa neho nerobil autorizovaný inžinier a nebol ani robený podľa slovenských technických noriem.

SkryťVypnúť reklamu

"Pri určení odolnosti stojky podpernej skruže urobil 16-násobnú chybu (nesprávnym určením vzpernej dĺžky), ktorú nikto pred betonážou neodhalil,“ dodal Benko.

Partner advokátskej kancelárie Maple&Fish Viliam Karas hovorí, že ak sa potvrdí vina statičky škodu bude musieť uhradiť. To sa však netýka len pozostalých, ale aj zadávateľa, teda firmu, ktorá si ju na práce objednala.

Náhradu škody si teda zrejme bude uplatňovať aj Národná diaľničná spoločnosť, ktorá bola investorom celej stavby.

Prečítajte si tiež:Odborník: Za problémy stavieb môže aj neprimerané zasahovanie BruseluČítajte 

Mostná konštrukcia sa zrútila začiatkom novembra 2012. Nehoda si vyžiadala štyri životy a ďalších zranených.

"Stavebnú dokumentáciu musí vypracovať autorizovaný statik s okrúhlou pečiatkou. Realizačnú dokumentáciu, teda to, ako technicky chce konkrétna firma stavbu realizovať, si už robí na základe vlastných projektov, ktoré nevyžadujú posudzovanie autorizovaným statikom. Z pohľadu zákona to nie sú stavby," vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

SkryťVypnúť reklamu

Tesne po nehode sa výstavba mosta pozastavila pre vyšetrovanie. Polícia si dala vypracovať aj znalecké posudky. Z nich vyplynulo, že že napríklad zamestnanci zodpovední za podpery nemali potrebné odborné osvedčenia.

Okrem toho štát okamžite zakázal používanie podpier od nemeckej firmy Skruže Weise, ktoré boli jedným z dôvodov nešťastia. Namiesto podpier od Weise sa na výstavbe mosta používal podpery z pilierového materiálu Pižmo.

V praxi to znamenalo, že most podopreli v celej jeho dĺžke, teda mali prispieť k bezpečnosti na celej výstavbe.

Štát, ako aj stavebné spoločnosti, po nehode rodiny pozostalých odškodnili. Stalo sa tak v rovnakej výške – po 33-tisíc eur.

Podobné problémy mala aj časť stavebného dozoru. A práve títo ľudia mali zodpovedať za materiál, ktorý sa na stavbe mosta použil.

SkryťVypnúť reklamu

Otvorili ju pred pár týždňami

Obnovila sa až po niekoľkých mesiacov. Za výstavbu mosta neďaleko Kuriman zodpovedala česká spoločnosť Bögl a Krýsl. Tá si na tieto práce následne objednala prešovskú firmu Semos. Česi celý úsek diaľnice stavali v konzorciu s firmou Juraja Širokého Váhostav.

Úsek 9-kilometrovej diaľnice D1 neďaleko Levoče štát otvoril pred viac ako mesiacom. Prvý úsek levočskej diaľnice bol vôbec prvým, kde firmy svoje ponuky výrazne zlacnili. Váhostav spolu s Bögl a Krýsl ponúkli v súťaži takmer 60 miliónov eur, pričom štát v tendri očakával sumu takmer 95 miliónov eur.

Nová diaľnica podľa ministerstva dopravy skráti čas prejazdu o tri minúty, čo bude znamenať celkovú dennú úsporu 476 hodín. Len vodiči osobných áut tu denne ušetria podľa rezortu viac ako 1900 litrov paliva.

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si tiež:Otvorili diaľnicu, kde spadol most. Polícia vznesie obvinenieČítajte 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (11. 4. 2025)
USD 1.108
AUD 1.791
CZK 25.110
JPY 161.280
CAD 1.561
GBP 0.858
HUF 406.750
PLN 4.254
CHF 0.930
SEK 11.019

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 041
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 010
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 826
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 938
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 614
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 514
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 941
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 534
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Minister Takáč navrhol predĺženie lehoty na oznámenie chovov.


TASR
Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR.

Všade zarobia ľudia viac a firmu to stojí menej.


TASR 2
Bukocel chce vypovedať zmluvu Nižnému Hrabovcu po 15 rokoch bez udania dôvodu. V každom prípade po tom, keď sa prevalila kauza s vývozom kaustifikačného kalu na polia nad obcou.

Za najväčšie výkyvy môžu konkrétne spoločnosti.


Ilustračné foto.

Na rekonštrukcie je určený 72 miliónov eur.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu