Korzár logo Korzár Spiš
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Mestá na Spiši tvrdia, že sa na sneh na cestách pripravili

Zabezpečili sa tonami posypového materiálu, pomôcť má technika a v prípade kalamity aj ďalší partneri.

(Zdroj: ilustračné - TASR/Oliver Ondráš)

SPIŠ. Mestá na Spiši sú na zimu pripravené, k dispozícii majú tony posypového materiálu a množstvo technických zariadení.

Ročne investujú do zimnej údržby desiatky tisíc eur a veria, že dokážu zvládnuť aj kalamitné situácie.

Levoča

Dôležitou súčasťou prípravy na zimné obdobie bola aj v Levoči aktualizácia operačného plánu zimnej údržby miestnych komunikácií.

„Technické služby mesta Levoča zabezpečujú zimnú údržbu miestnych komunikácií v meste i v mestských častiach. Pôsobisko zimnej údržby je veľmi rozsiahle, preto je niekedy zimná údržba komplikovanejšia. Technické služby musia zabezpečiť zimnú údržbu na miestach, ktoré sú od seba značne vzdialené. Ide o mestské časti Levočská Dolina, Závada, Levočské Lúky, Nový dvor,“ priblížil práce počas zimy Kamil Tomčofčík z marketingového oddelenia mesta.

Skryť Vypnúť reklamu

Technické služby v Levoči mali na zimnú údržbu v predchádzajúcom roku k dispozícii dva sypače, traktor s pluhom a sypačom a strojom s radlicou.

„Pred aktuálnou zimnou sezónou sa nám podarilo rozšíriť vozový park o jeden sypač. Dodávateľsky zabezpečujeme zimnú údržbu ďalšími dvoma traktormi. Čo sa týka posypového materiálu, máme k dispozícii 90 ton priemyselnej soli a 500 ton drveného kameňa. Zásoby budeme v prípade potreby priebežne dopĺňať,“ uviedol riaditeľ Technických služieb v Levoči Branislav Minďaš.

Za posledných päť rokov mesto investovalo do zimnej údržby miestnych komunikácií ročne 80-tisíc eur. V prípade kalamitnej situácie má zabezpečených zmluvných partnerov na odstraňovanie takejto situácie.

Spišská Nová Ves

V Spišskej Novej Vsi sa rozpočet na zimnú údržbu ciest pohybuje ročne od 50-tisíc do 100-tisíc eur, v prípade výnimočných sezón je to podľa vedúceho oddelenia výstavby a dopravy na mestskom úrade Petra Susu aj viac.

Skryť Vypnúť reklamu

„Pre budúci rok rátame s počiatočným objemom 50-tisíc eur,“ dodal.

Mesto má uzavretú zmluvu o verejnoprospešných službách, ktorej súčasťou je aj zimná údržba so správcom miestnych komunikácií, ktorým je spoločnosť Brantner Nova, s. r. o.

Firma podľa Susu disponuje tromi traktormi s radlicou, tromi multikárami s posypom a pluhom, dvoma veľkými sypačmi s posypom a pluhom a ďalšími technickými zariadeniami.

„Na posyp sa používa priemyselná soľ, prípadne jej zmes s kamenivom v pomere jedna ku štyrom alebo jedna k ôsmim,“ doplnil.

Aj v prípade kalamitných situácii mesto spolupracuje s ďalšími externými subjektmi, ktoré sú schopné poskytnúť vhodnú techniku.

Stará Ľubovňa

Rovnako aj mesto Stará Ľubovňa prenecháva zimnú údržbu ciest príslušnej organizácii, ktorá zabezpečuje posypový materiál i prípravu techniky.

Skryť Vypnúť reklamu

„Na sklade je 300 ton inertného materiálu a deväť strojov na zimnú údržbu,“ uviedol primátor mesta Ľuboš Tomko.

Kalamitné situácie je podľa jeho slov možné zvládnuť s pomocou všetkých mestských organizácií.

Podobne ako v okolitých mestách aj Stará Ľubovňa ročne investuje do zimnej údržby desaťtisíce eur, podľa primátora je to približne 85-tisíc eur.

Poprad

V nepretržitej 24-hodinovej pracovnej pohotovosti je od 21. novembra aj Správa mestských komunikácií (SMK) v Poprade. V zásobách má viac ako 400 ton kamennej drviny v rôznych veľkostiach, ale aj 110 ton priemyselnej posypovej soli, ktorú plánuje priebežne dopĺňať.

V zimnom období udržiava viac ako 62 km ciest a 32 km chodníkov.

Podľa riaditeľa SMK Petra Fabiana je pre potreby zimnej údržby k dispozícii vyše dvadsať kusov rôznej techniky vrátane štyroch veľkých sypačov s radlicami na pluhovanie ciest, troch malých sypačov, ako aj sedem traktorov na pluhovanie mestských komunikácii a chodníkov.

Novinkou v systéme zimnej údržby je podľa mesta GPS monitoring vozidiel a strojov, ktorý umožňuje získať online presný prehľad o výskyte techniky, ako aj o vykonanej údržbe.

Využitím tohto systému by mala byť zimná údržba podľa Fabiana efektívnejšia a adresnejšia.

Súčasťou operačného plánu zimnej údržby 2015/16 sú aj externí dodávatelia, ktorí sú v prípade potreby pripravení vypomôcť so svojimi mechanizmami pri odstraňovaní mimoriadnych situácií.

Popradských cestárov vyšlo posledné zimné obdobie drahšie než napríklad sezóna 2013/2014. Do údržby ciest investovali takmer 290-tisíc eur, čo je dvojnásobok v porovnaní s minulosťou.

Svoje si vyžiadala kalamita z prelomu januára a februára 2015.

Kežmarok

Tri traktory, tri nakladače, dve autá, z toho jedno s posypom a natáčacou radlicou a druhé určené na posýpanie a pluhovanie chodníkov má k dispozícii vozový park Technických služieb, ktoré sa starajú o zimnú údržbu v Kežmarku.

V prípade, že sa v meste objaví sneh, pracuje sa podľa vypracovaného harmonogramu výjazdov.

„Prioritou sú hlavné komunikácie a miesta, kde sa ide čo i len mierne do kopca, kde by mohli mať vodiči problém vyjsť s autami,“ informoval riaditeľ kežmarských technických služieb Ján Soliar.

Upozornil aj na problémy pri čistení vozoviek na uliciach, ktoré sú úzke alebo v ktorých sú na jednej strane vozovky zaparkované autá.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 073
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 215
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 973
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 713
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 675
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 513
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 281
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 275
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 096
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Údržba

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop