SPIŠ. Mestá na Spiši sú na zimu pripravené, k dispozícii majú tony posypového materiálu a množstvo technických zariadení.
Ročne investujú do zimnej údržby desiatky tisíc eur a veria, že dokážu zvládnuť aj kalamitné situácie.
Levoča
Dôležitou súčasťou prípravy na zimné obdobie bola aj v Levoči aktualizácia operačného plánu zimnej údržby miestnych komunikácií.
„Technické služby mesta Levoča zabezpečujú zimnú údržbu miestnych komunikácií v meste i v mestských častiach. Pôsobisko zimnej údržby je veľmi rozsiahle, preto je niekedy zimná údržba komplikovanejšia. Technické služby musia zabezpečiť zimnú údržbu na miestach, ktoré sú od seba značne vzdialené. Ide o mestské časti Levočská Dolina, Závada, Levočské Lúky, Nový dvor,“ priblížil práce počas zimy Kamil Tomčofčík z marketingového oddelenia mesta.
Technické služby v Levoči mali na zimnú údržbu v predchádzajúcom roku k dispozícii dva sypače, traktor s pluhom a sypačom a strojom s radlicou.
„Pred aktuálnou zimnou sezónou sa nám podarilo rozšíriť vozový park o jeden sypač. Dodávateľsky zabezpečujeme zimnú údržbu ďalšími dvoma traktormi. Čo sa týka posypového materiálu, máme k dispozícii 90 ton priemyselnej soli a 500 ton drveného kameňa. Zásoby budeme v prípade potreby priebežne dopĺňať,“ uviedol riaditeľ Technických služieb v Levoči Branislav Minďaš.
Za posledných päť rokov mesto investovalo do zimnej údržby miestnych komunikácií ročne 80-tisíc eur. V prípade kalamitnej situácie má zabezpečených zmluvných partnerov na odstraňovanie takejto situácie.
Spišská Nová Ves
V Spišskej Novej Vsi sa rozpočet na zimnú údržbu ciest pohybuje ročne od 50-tisíc do 100-tisíc eur, v prípade výnimočných sezón je to podľa vedúceho oddelenia výstavby a dopravy na mestskom úrade Petra Susu aj viac.
„Pre budúci rok rátame s počiatočným objemom 50-tisíc eur,“ dodal.
Mesto má uzavretú zmluvu o verejnoprospešných službách, ktorej súčasťou je aj zimná údržba so správcom miestnych komunikácií, ktorým je spoločnosť Brantner Nova, s. r. o.
Firma podľa Susu disponuje tromi traktormi s radlicou, tromi multikárami s posypom a pluhom, dvoma veľkými sypačmi s posypom a pluhom a ďalšími technickými zariadeniami.
„Na posyp sa používa priemyselná soľ, prípadne jej zmes s kamenivom v pomere jedna ku štyrom alebo jedna k ôsmim,“ doplnil.
Aj v prípade kalamitných situácii mesto spolupracuje s ďalšími externými subjektmi, ktoré sú schopné poskytnúť vhodnú techniku.
Stará Ľubovňa
Rovnako aj mesto Stará Ľubovňa prenecháva zimnú údržbu ciest príslušnej organizácii, ktorá zabezpečuje posypový materiál i prípravu techniky.
„Na sklade je 300 ton inertného materiálu a deväť strojov na zimnú údržbu,“ uviedol primátor mesta Ľuboš Tomko.
Kalamitné situácie je podľa jeho slov možné zvládnuť s pomocou všetkých mestských organizácií.
Podobne ako v okolitých mestách aj Stará Ľubovňa ročne investuje do zimnej údržby desaťtisíce eur, podľa primátora je to približne 85-tisíc eur.
Poprad
V nepretržitej 24-hodinovej pracovnej pohotovosti je od 21. novembra aj Správa mestských komunikácií (SMK) v Poprade. V zásobách má viac ako 400 ton kamennej drviny v rôznych veľkostiach, ale aj 110 ton priemyselnej posypovej soli, ktorú plánuje priebežne dopĺňať.
V zimnom období udržiava viac ako 62 km ciest a 32 km chodníkov.
Podľa riaditeľa SMK Petra Fabiana je pre potreby zimnej údržby k dispozícii vyše dvadsať kusov rôznej techniky vrátane štyroch veľkých sypačov s radlicami na pluhovanie ciest, troch malých sypačov, ako aj sedem traktorov na pluhovanie mestských komunikácii a chodníkov.
Novinkou v systéme zimnej údržby je podľa mesta GPS monitoring vozidiel a strojov, ktorý umožňuje získať online presný prehľad o výskyte techniky, ako aj o vykonanej údržbe.
Využitím tohto systému by mala byť zimná údržba podľa Fabiana efektívnejšia a adresnejšia.
Súčasťou operačného plánu zimnej údržby 2015/16 sú aj externí dodávatelia, ktorí sú v prípade potreby pripravení vypomôcť so svojimi mechanizmami pri odstraňovaní mimoriadnych situácií.
Popradských cestárov vyšlo posledné zimné obdobie drahšie než napríklad sezóna 2013/2014. Do údržby ciest investovali takmer 290-tisíc eur, čo je dvojnásobok v porovnaní s minulosťou.
Svoje si vyžiadala kalamita z prelomu januára a februára 2015.
Kežmarok
Tri traktory, tri nakladače, dve autá, z toho jedno s posypom a natáčacou radlicou a druhé určené na posýpanie a pluhovanie chodníkov má k dispozícii vozový park Technických služieb, ktoré sa starajú o zimnú údržbu v Kežmarku.
V prípade, že sa v meste objaví sneh, pracuje sa podľa vypracovaného harmonogramu výjazdov.
„Prioritou sú hlavné komunikácie a miesta, kde sa ide čo i len mierne do kopca, kde by mohli mať vodiči problém vyjsť s autami,“ informoval riaditeľ kežmarských technických služieb Ján Soliar.
Upozornil aj na problémy pri čistení vozoviek na uliciach, ktoré sú úzke alebo v ktorých sú na jednej strane vozovky zaparkované autá.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš